REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wypłata emerytury przy zarobkach w kilku różnych państwach. Cz. I – zasady ogólne.

Wypłata emerytury przy zarobkach w kilku różnych państwach. Cz. I – zasady ogólne.
Wypłata emerytury przy zarobkach w kilku różnych państwach. Cz. I – zasady ogólne.
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Otwarcie dla Polaków zagranicznych rynków pracy, wynikające w dużej mierze z członkostwa w strukturach Unii Europejskiej, doprowadziło do sytuacji, w której wielu Polaków prowadzi życie zawodowe w dwóch lub więcej krajach Wspólnoty. Może jednak zdarzyć się tak, że pracując w kilku państwach (równocześnie lub kolejno), w żadnym z nich nie przepracujemy okresu niezbędnego do uzyskania tam prawa do świadczeń emerytalnych. Co wtedy? Czy zostaniemy pozbawieni możliwości pobierania emerytury?

REKLAMA

Autopromocja

Na szczęście nie. Przepisy unijne przewidują taką sytuację oraz jej rozwiązanie, możliwe dzięki tzw. koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego w Unii Europejskiej.

Koordynacja systemów zabezpieczenia społecznego w Unii Europejskiej to zespół norm skierowanych do osób podejmujących pracę w dwóch lub więcej państwach Wspólnoty (obojętne czy jednocześnie czy kolejno). Gwarantują one każdemu obywatelowi UE równy dostęp do świadczeń chorobowych, rodzinnych, opieki lekarskiej, rent bądź zasiłków dla bezrobotnych oraz oczywiście emerytur. Przepisy o wspomnianej koordynacji mają na celu ochronę obywatela Unii przed chaosem i negatywnymi konsekwencjami wynikającymi z podlegania różnym systemom ubezpieczeń społecznych. Ponadto określają kraj którego przepisom podlega osoba pobierająca świadczenia oraz zapewniają możliwość ciągłego otrzymywania tychże świadczeń w sytuacji, w której osoba uzyskała do nich prawo w jednym państwie, a później zamieszkała w innym.

Ubezpieczenie w Anglii a leczenie w Polsce - część I

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ubezpieczenie w Anglii a leczenie w Polsce - część II

Zasady koordynacji obowiązują w krajach Unii Europejskiej oraz Islandii, Liechtensteinie, Norwegii i Szwajcarii. Dotyczą takich świadczeń jak:

- emerytury,

- renty inwalidzkie,

- renty rodzinne,

- świadczenia z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych,

- świadczenia rodzinne,

 świadczenia z tytułu choroby i macierzyństwa oraz równoważne świadczenia dla ojca,

- świadczenia dla osób bezrobotnych,

- świadczenia zdrowotne, w tym opieka medyczna ,

- zasiłki pogrzebowe,

- świadczenia przedemerytalne

Wniosek o przyznanie emerytury należy złożyć w miejscu zamieszkania.

Polecamy: Monitor prawa pracy i ubezpieczeń


W myśl przepisów zasady koordynacji dotyczących wypłaty świadczeń emerytalnych, okresy pracy w różnych krajach sumują się. W praktyce oznacza to, że jeśli chcemy pobierać emeryturę w Polsce ale nie przepracowaliśmy wymaganej ilości lat, Zakład Ubezpieczeń Społecznych może doliczyć nam lata przepracowane za granicą. I odwrotnie; jeżeli chcemy aby emeryturę wypłacał nam inny kraj, w którym także nie mamy odpowiedniego stażu pracy, tamtejszy odpowiednik ZUS-u uwzględni czas pracy w Polsce. Należy pamiętać o jednej ważnej sprawie – mianowicie sam fakt, że pracowaliśmy w kilku państwach nie oznacza, że otrzymamy kilka emerytur (chyba że w każdym z krajów przepracowaliśmy czas niezbędny do uzyskania tego świadczenia, co jest raczej trudne). Otrzymamy jedną, składającą się z części wyliczonych przez poszczególne państwa, w których pracowaliśmy, na podstawie tamtejszych przepisów z uwzględnieniem spędzonego tam czasu pracy.

Oddział ZUS dla osób ubiegających się o emeryturę bądź rentę, które pracowały w Wielkiej Brytanii

Świadczenia emerytalne do których uzyskamy prawo przyznawane będą niezależnie od zmiany miejsca zamieszkania, w tej samej wysokości.

Autor: Bartosz Fuchs, Admiral Tax Ltd

Kontakt:

Michał Mokrysz

Dyrektor Handlowy

Admiral Tax Ltd

michal.mokrysz@admiral.tax

tel. 12 44 66 333

kom. 606 543 108

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Autopromocja
Admiral Tax Ltd
Eksperci w planowaniu podatkowym i optymalizacji kosztów fiskalnych.

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA