REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wypłata emerytury przy zarobkach w kilku różnych Państwach. Cz. II – wypłata emerytur osobom pracującym w Polsce i Wielkiej Brytanii.

Wypłata emerytury przy zarobkach w kilku różnych Państwach. Cz. II – wypłata emerytur osobom pracującym w Polsce i Wielkiej Brytanii. /Fot. Fotolia
Wypłata emerytury przy zarobkach w kilku różnych Państwach. Cz. II – wypłata emerytur osobom pracującym w Polsce i Wielkiej Brytanii. /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Ponieważ zarówno Polska jak i Wielka Brytania należą do Unii Europejskiej, podlegają przepisom koordynacji systemów ubezpieczenia społecznego; oznacza to, że pracując w obu tych krajach otrzymamy emeryturę składającą się z dwóch części, których wysokość jest obliczana na podstawie przepisów podatkowych obu państw, odpowiednio do czasu pracy. W Polsce instytucja odpowiedzialną za wypłatę emerytur jest ZUS, natomiast W Wielkiej Brytanii Department for Work and Pensions.

Wypłata emerytury przy zarobkach w kilku różnych państwach. Cz. I – zasady ogólne.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Jak zatem dokładnie wyglądają przepisy dotyczące wypłaty świadczeń emerytalnych oraz ich wysokość w Wielkiej Brytanii?

Po pierwsze, prawo Wielkiej Brytanii wprowadza trzy rodzaje emerytur:

REKLAMA

  • State Pension (emerytura państwowa), jest ona niezależna od wysokości zarobków, zależy jednak od czasu pracy
  • Personal Pension (emerytura prywatna), wypłacana dzięki wcześniejszym dobrowolnym wpłatom świadczeniobiorcy na konto banku lub towarzystwa ubezpieczeniowego. Można ją uzyskać po ukończeniu 50 roku życia
  • Company Pension (emerytura firmowa), pochodząca z funduszu emerytalnego tworzonego przez pracodawcę. W ramach funduszu, pracownik wpłaca na jego konto określony procent zarobków, a drugie tyle pokrywa pracodawca (opłacający też koszta administrowania funduszem)

Zmiany w prawie pracy 2016. Przepisy przejściowe

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Aby uzyskać prawo do pełnej emerytury w Wielkiej Brytanii, należy osiągnąć odpowiedni wiek emerytalny, obecnie 65 lat dla mężczyzn i kobiet urodzonych przed 6 kwietnia 1959 r.

Ale uwaga, w latach 2024 – 46 wiek emerytalny dla obu płci ma wynieść 68 lat.

Ponadto należy przepracować odpowiednią ilość tzw. lat kwalifikujących, czyli lat pracy, w trakcie których pracownik osiąga dochód odpowiednio wysoki, aby opłacać National Insurance Contribution (odpowiednik naszego ubezpieczenia społecznego), ewentualnie był  z tego obowiązku zwolniony, ale z przyczyn innych niż zbyt niskie zarobki.

Wysokość emerytury państwowej (full state pension) wynosi aktualnie 151,25 funta tygodniowo. Do jej uzyskania uprawnieni są mężczyźni i kobiety, które opłacały National Insurance Contribution przez 30 lat. Jest to uproszczony model gdyż system wypłat emerytur w Anglii jest wielopoziomowy. Kwoty zależą od ilości przepracowanych lat, warunków socjalnych, a nawet ilości posiadanych dzieci.

Ubezpieczenie w Anglii a leczenie w Polsce - część I

Ubezpieczenie w Anglii a leczenie w Polsce - część II


A co w sytuacji, w której nie przepracowano wymaganej ilości lat kwalifikujących? Jeżeli mamy co najmniej 25% lat kwalifikujących, możemy uzyskać state pension w wysokości min. 20,05 funtów na tydzień. Dlaczego minimum? Ponieważ jeżeli mamy więcej lat kwalifikujących niż 25% (powiedzmy 40%), wysokość całkowitej emerytury będzie obniżana o 2,5 % za każdy brakujący rok. Krótko mówiąc, im dłuższy staż pracy, tym wyższe świadczenie.

Jeżeli obiektywne okoliczności (konieczność opieki nad dzieckiem lub osobą chorą/niepełnosprawną) uniemożliwiały pracę, ilość lat kwalifikujących będzie zmniejszona o czas, w którym trwały owe okoliczności. Takie rozwiązanie jest możliwe dzięki funkcjonowaniu programu rządowego o nazwie Home Responsibilities Protection

Polecamy: Umowy terminowe po zmianach (książka)

Brytyjskie prawo przewiduje także inne formy zabezpieczenia socjalnego. Są to:

  • Guarantee Credit: działa, jeżeli osoba po przekroczeniu 60 roku życia nie osiąga dochodu 109,45 funta tygodniowo. Guarantee Credit pokrywa wtedy różnicę. Kiedy osoba taka pozostaje w związku, a łączne dochody są niższe niż 165,07 funta na tydzień, Guarantee Credit również pokryje istniejąca różnicę.
  • Saving Credits: skierowany do osób, które ukończyły 65 lat. Wynosi 16,44 funtów na tydzień dla osób samotnych i 21,51 dla osób pozostających w związku. (Guarantee Credit i Saving Credit tworzą razem tzw. Pension Credit.
  • Winter Fuel Payment: jego adresatem są osoby o niskich dochodach. Winter Fuel Payment pomaga pokryć koszta ogrzewania domostwa podczas zimy. Jego wysokosć, zależna od dochodu swiadczeniobiorcy, waha się pomiędzy 100 a 300 funtów. Winter Fuel Payment jest wypłacany jednorazowo.
  • Zasiłki Cold Weather Payment i Warm Front Scheme. Podobnie jak Winter Fuel Payment pomaga w ogrzewaniu mieszkania.
  • 50% zniżki na bilety autobusowa dla osób, które ukończyły 60 lat
  • Brak obowiązku opłacania licencji telewizyjnej po ukończeniu 75 roku zycia.

Autor: Bartosz Fuchs, Admiral Tax Ltd

Kontakt:

Michał Mokrysz

Dyrektor Handlowy

Admiral Tax Ltd

michal.mokrysz@admiral.tax

tel. 12 44 66 333

kom. 606 543 108

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Admiral Tax Ltd
Eksperci w planowaniu podatkowym i optymalizacji kosztów fiskalnych.

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Certyfikat osobisty KSeF nie może trafić w cudze ręce

Obowiązkowy KSeF znacząco zmienia sposób uwierzytelniania podatników, a certyfikaty osobiste stają się kluczowym elementem bezpieczeństwa. Choć nowy model zwiększa ochronę danych, nakłada też nowe obowiązki i koszty na przedsiębiorców.

Odroczenie obowiązkowego KSeF? Prof. Modzelewski: Brakuje jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy są nieprzygotowani

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

REKLAMA

KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie od lutego 2026 r. za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

Tak znajdują przekręty cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

REKLAMA

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA