REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wypłata emerytury przy zarobkach w kilku różnych Państwach. Cz. II – wypłata emerytur osobom pracującym w Polsce i Wielkiej Brytanii.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Wypłata emerytury przy zarobkach w kilku różnych Państwach. Cz. II – wypłata emerytur osobom pracującym w Polsce i Wielkiej Brytanii. /Fot. Fotolia
Wypłata emerytury przy zarobkach w kilku różnych Państwach. Cz. II – wypłata emerytur osobom pracującym w Polsce i Wielkiej Brytanii. /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Ponieważ zarówno Polska jak i Wielka Brytania należą do Unii Europejskiej, podlegają przepisom koordynacji systemów ubezpieczenia społecznego; oznacza to, że pracując w obu tych krajach otrzymamy emeryturę składającą się z dwóch części, których wysokość jest obliczana na podstawie przepisów podatkowych obu państw, odpowiednio do czasu pracy. W Polsce instytucja odpowiedzialną za wypłatę emerytur jest ZUS, natomiast W Wielkiej Brytanii Department for Work and Pensions.

Wypłata emerytury przy zarobkach w kilku różnych państwach. Cz. I – zasady ogólne.

REKLAMA

Autopromocja

Jak zatem dokładnie wyglądają przepisy dotyczące wypłaty świadczeń emerytalnych oraz ich wysokość w Wielkiej Brytanii?

Po pierwsze, prawo Wielkiej Brytanii wprowadza trzy rodzaje emerytur:

  • State Pension (emerytura państwowa), jest ona niezależna od wysokości zarobków, zależy jednak od czasu pracy
  • Personal Pension (emerytura prywatna), wypłacana dzięki wcześniejszym dobrowolnym wpłatom świadczeniobiorcy na konto banku lub towarzystwa ubezpieczeniowego. Można ją uzyskać po ukończeniu 50 roku życia
  • Company Pension (emerytura firmowa), pochodząca z funduszu emerytalnego tworzonego przez pracodawcę. W ramach funduszu, pracownik wpłaca na jego konto określony procent zarobków, a drugie tyle pokrywa pracodawca (opłacający też koszta administrowania funduszem)

Zmiany w prawie pracy 2016. Przepisy przejściowe

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Aby uzyskać prawo do pełnej emerytury w Wielkiej Brytanii, należy osiągnąć odpowiedni wiek emerytalny, obecnie 65 lat dla mężczyzn i kobiet urodzonych przed 6 kwietnia 1959 r.

Ale uwaga, w latach 2024 – 46 wiek emerytalny dla obu płci ma wynieść 68 lat.

Ponadto należy przepracować odpowiednią ilość tzw. lat kwalifikujących, czyli lat pracy, w trakcie których pracownik osiąga dochód odpowiednio wysoki, aby opłacać National Insurance Contribution (odpowiednik naszego ubezpieczenia społecznego), ewentualnie był  z tego obowiązku zwolniony, ale z przyczyn innych niż zbyt niskie zarobki.

Wysokość emerytury państwowej (full state pension) wynosi aktualnie 151,25 funta tygodniowo. Do jej uzyskania uprawnieni są mężczyźni i kobiety, które opłacały National Insurance Contribution przez 30 lat. Jest to uproszczony model gdyż system wypłat emerytur w Anglii jest wielopoziomowy. Kwoty zależą od ilości przepracowanych lat, warunków socjalnych, a nawet ilości posiadanych dzieci.

Ubezpieczenie w Anglii a leczenie w Polsce - część I

Ubezpieczenie w Anglii a leczenie w Polsce - część II


REKLAMA

A co w sytuacji, w której nie przepracowano wymaganej ilości lat kwalifikujących? Jeżeli mamy co najmniej 25% lat kwalifikujących, możemy uzyskać state pension w wysokości min. 20,05 funtów na tydzień. Dlaczego minimum? Ponieważ jeżeli mamy więcej lat kwalifikujących niż 25% (powiedzmy 40%), wysokość całkowitej emerytury będzie obniżana o 2,5 % za każdy brakujący rok. Krótko mówiąc, im dłuższy staż pracy, tym wyższe świadczenie.

Jeżeli obiektywne okoliczności (konieczność opieki nad dzieckiem lub osobą chorą/niepełnosprawną) uniemożliwiały pracę, ilość lat kwalifikujących będzie zmniejszona o czas, w którym trwały owe okoliczności. Takie rozwiązanie jest możliwe dzięki funkcjonowaniu programu rządowego o nazwie Home Responsibilities Protection

Polecamy: Umowy terminowe po zmianach (książka)

Brytyjskie prawo przewiduje także inne formy zabezpieczenia socjalnego. Są to:

  • Guarantee Credit: działa, jeżeli osoba po przekroczeniu 60 roku życia nie osiąga dochodu 109,45 funta tygodniowo. Guarantee Credit pokrywa wtedy różnicę. Kiedy osoba taka pozostaje w związku, a łączne dochody są niższe niż 165,07 funta na tydzień, Guarantee Credit również pokryje istniejąca różnicę.
  • Saving Credits: skierowany do osób, które ukończyły 65 lat. Wynosi 16,44 funtów na tydzień dla osób samotnych i 21,51 dla osób pozostających w związku. (Guarantee Credit i Saving Credit tworzą razem tzw. Pension Credit.
  • Winter Fuel Payment: jego adresatem są osoby o niskich dochodach. Winter Fuel Payment pomaga pokryć koszta ogrzewania domostwa podczas zimy. Jego wysokosć, zależna od dochodu swiadczeniobiorcy, waha się pomiędzy 100 a 300 funtów. Winter Fuel Payment jest wypłacany jednorazowo.
  • Zasiłki Cold Weather Payment i Warm Front Scheme. Podobnie jak Winter Fuel Payment pomaga w ogrzewaniu mieszkania.
  • 50% zniżki na bilety autobusowa dla osób, które ukończyły 60 lat
  • Brak obowiązku opłacania licencji telewizyjnej po ukończeniu 75 roku zycia.

Autor: Bartosz Fuchs, Admiral Tax Ltd

Kontakt:

Michał Mokrysz

Dyrektor Handlowy

Admiral Tax Ltd

michal.mokrysz@admiral.tax

tel. 12 44 66 333

kom. 606 543 108

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Admiral Tax Ltd
Eksperci w planowaniu podatkowym i optymalizacji kosztów fiskalnych.
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
E-faktura w KSeF: definicja, nowy wzór FA(3) i zasady wystawiania od 2026 r.

Od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą wystawiać faktury ustrukturyzowane wyłącznie w nowym formacie FA(3). Sprawdź, czym jest e-faktura w KSeF, jakie zmiany wprowadza nowy wzór i z jakich bezpłatnych narzędzi można korzystać, aby prawidłowo wystawiać dokumenty.

Miliardy złotych na fikcyjnych fakturach. W pół roku fiskus wykrył oszustwa na ponad 4,1 mld zł [DANE MF]

W 6 miesięcy br. liczba wykrytych fikcyjnych faktur była o prawie 3% mniejsza niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Jak zaznaczają eksperci, KAS stosuje coraz skuteczniejsze cyfrowe narzędzia weryfikujące. Algorytmy z użyciem sztucznej inteligencji są dużo szybsze i dokładniejsze w wyłapywaniu oszustw niż metody tradycyjne. Jednocześnie oszuści są mniej skłonni do podejmowania ryzyka. Ostatnio wartość brutto wynikająca z fikcyjnych faktur wyniosła ponad 4,1 mld zł, a więc o przeszło 3% mniej niż rok wcześniej.

Faktura handlowa nie będzie jednocześnie fakturą ustrukturyzowaną. Dodatkowe obowiązki podatników VAT

Po wejściu w życie zmian w ustawie o VAT wdrażających model obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wielu podatników może mieć problem (i dodatkowe obowiązki) wynikające z faktu, że faktura ustrukturyzowana nie może pełnić funkcji faktury handlowej – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Co powinni zrobić podatnicy VAT, którzy zdecydują się na wystawianie faktur handlowych nie będących fakturami VAT?

System kaucyjny a VAT: Objaśnienia MF dotyczące rozliczeń podatników i płatników w związku z nowymi zasadami obrotu opakowaniami

Objaśnienia MF mają na celu pokazanie, jak w praktyce stosować przepisy ustawy o VAT w odniesieniu do czynności wykonywanych przez podatników i płatników uczestniczących w systemie kaucyjnym. Nowe reguły prawne wynikają z wprowadzenia obowiązku pobierania kaucji przy sprzedaży wybranych opakowań jednorazowych i wielokrotnego użytku. System ten umożliwia konsumentom zwrot opakowań lub odpadów opakowaniowych w dowolnym punkcie zbiórki, bez konieczności przedstawiania dowodu zakupu.

REKLAMA

Błąd w fakturze w KSeF? Ministerstwo Finansów ostrzega: tak tego nie poprawisz!

Wystawienie faktury na błędnego nabywcę może mieć poważne konsekwencje – i nie da się tego naprawić zwykłą korektą NIP. Ministerstwo Finansów wyjaśnia, że w KSeF konieczne jest wystawienie faktury korygującej do zera oraz zupełnie nowej faktury z prawidłowymi danymi. Inaczej dokument trafi do... zupełnie obcej firmy.

Ustawa o KSeF opublikowana w Dzienniku Ustaw. Ważne zmiany i nowe funkcjonalności dla przedsiębiorców!

W Dzienniku Ustaw opublikowano nowelizację wprowadzającą Krajowy System e-Faktur (KSeF). Przedsiębiorców czekają ważne zmiany – nowe terminy wdrożenia, dodatkowe funkcjonalności systemu, a także skrócony czas zwrotu VAT. Sprawdź, co dokładnie przewiduje ustawa i jak przygotować się do obowiązkowego KSeF!

„Towar w drodze mimo kontroli” – kiedy urząd celny może zwolnić przesyłkę wcześniej?

W obrocie towarowym czas to pieniądz. Dlatego przedsiębiorcy chętnie korzystają z możliwości, jakie daje art. 194 ust. 1 Unijnego Kodeksu Celnego (UKC) – przepis pozwalający zwolnić towar do obrotu, nawet jeśli weryfikacja w urzędzie celno-skarbowym wciąż trwa. Brzmi jak wyjątek od reguły? Tak jest, ale w praktyce może być to realne ułatwienie, pod warunkiem, że spełnione są ściśle określone warunki i złożony wniosek do UCS.

KSeF 2.0 coraz bliżej: MF ujawnia plan wdrożenia. Oto najważniejsze terminy!

KSeF 2.0 od 30 września zastąpi obecną wersję środowiska testowego KSeF 1.0 - informuje Ministerstwo Finansów. Dotychczasowi użytkownicy wersji produkcyjnej KSeF 1.0 nadal mogą z niej korzystać, aż do 26 stycznia 2026. To jest kolejny krok do wprowadzenia obligatoryjnego Krajowego Systemu e-Faktur.

REKLAMA

Wydatki marketingowe dealerów a koszty podatkowe - spór rozstrzygnięty na korzyść podatników

Rozliczenie kosztów działań marketingowych przez dealerów samochodowych może stanowić problem na gruncie prawa podatkowego. Szczególne wątpliwości budzą wydatki poniesione w ramach programów motywacyjnych dystrybutorów, które mają na celu uzyskanie bonusów jakościowych. Kluczowym problemem interpretacyjnym jest rozgraniczenie między kosztami uzyskania przychodów, a wydatkami na reprezentację, które zgodnie z przepisami ustawy o CIT nie mogą być zaliczane do kosztów podatkowych. Orzecznictwo sądów administracyjnych pokazuje jednak, że organy podatkowe często błędnie kwalifikują tego typu wydatki, nie uwzględniając ich rzeczywistego celu gospodarczego i związku z osiąganymi przychodami.

Każda faktura VAT w 2026 r. obowiązkowo wystawiana aż w sześciu formach. Będzie ryzyko powstania wielu oryginałów tej samej faktury

Ustawa z dnia 5 sierpnia 2025 r. nowelizująca ustawę o VAT w zakresie obowiązkowego modelu KSeF została już podpisana przez Prezydenta RP i musimy jeszcze poczekać na rozporządzenia wykonawcze, gdzie m.in. uregulowane będą szczegóły informatyczne (kody, certyfikaty). Ale to nie koniec – musi się jeszcze pojawić oprogramowanie interfejsowe, a zwłaszcza jego „specyfikacja”. Ile będziemy na to czekać? Nie wiadomo. Ale czas płynie. Wiemy dziś, że obok dwóch faktur w postaci tradycyjnej (papierowe lub elektroniczne), pojawiają się w tych przepisach aż cztery nowe formy - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA