REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak od 1 stycznia 2015 r. zgłaszać członków rad nadzorczych do ZUS

Subskrybuj nas na Youtube
Jak od 1 stycznia 2015 r. zgłaszać członków rad nadzorczych do ZUS
Jak od 1 stycznia 2015 r. zgłaszać członków rad nadzorczych do ZUS
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 stycznia 2015 r. bez względu na miejsca zamieszkania, inny tytuł do ubezpieczeń czy bycie emerytem lub rencistą przychody z tytułu pełnienia funkcji członka rady nadzorczej są oskładkowane. Obowiązek odprowadzania składek od przychodów członków rad nadzorczych wprowadziła nowelizacja ustaw o ubezpieczeniach społecznych i zdrowotnej.

Artykuł pochodzi z

REKLAMA

Od nowego roku obowiązek ubezpieczeń społecznych obejmuje członków rad nadzorczych, wynagradzanych z tytułu pełnienia tej funkcji. Podmiot mający powołany organ w postaci rady nadzorczej w Polsce będzie zgłaszał do ubezpieczeń społecznych wynagradzanego członka rady bez względu na to, czy zamieszkuje w Polsce, czy nie. Miejsce zamieszkania członka rady nadzorczej nadal będzie decydowało o obowiązku ubezpieczenia zdrowotnego (tak jak dotychczas).

Osoby te podlegają obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym (dodany pkt 22 do art. 6 ust. 1 ustawy systemowej), w czasie pomiędzy dniem powołania na członka rady nadzorczej a dniem zaprzestania pełnienia tej funkcji (nowy pkt 17 w art. 13 ustawy systemowej). Nie podlegają natomiast z mocy ustawy ubezpieczeniu wypadkowemu i chorobowemu.

UWAGA!

Jeżeli członek rady nadzorczej nie pobiera wynagrodzenia, z tego tytułu nie powinien być zgłaszany do ubezpieczeń społecznych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

PRZYKŁAD

W listopadzie 2014 r. w spółce akcyjnej ROBEX została powołana rada nadzorcza, do której zostało wybranych 5 osób. Członkowie rady otrzymują wynagrodzenie. Wśród nich jest obywatel Słowacji sprawujący swoją funkcję w Polsce. Wszyscy członkowie rady muszą zostać zgłoszeni do obowiązkowych ubezpieczeń emerytalnego i rentowych od 1 stycznia 2015 r.

Polecamy produkt: Nowe umowy zlecenia i inne umowy cywilnoprawne – PDF

Płatnicy, u których powołanie rady nadzorczej zostało przewidziane przez ustawę obowiązkowo bądź fakultatywnie i którzy wynagradzają ich za udział w tych radach, muszą dokonać zgłoszeń do ubezpieczeń społecznych członków tych rad.

1. Członek rady nadzorczej a inne tytuły do ubezpieczeń społecznych

Członek rady pobierający wynagrodzenie i posiadający jeszcze inny tytuł do ubezpieczeń społecznych musi zostać również zgłoszony do tych ubezpieczeń jako członek rady nadzorczej (dodany ust. 9 do art. 9 ustawy systemowej). Nie ma przy tym znaczenia wysokość podstawy wymiaru składek osiąganej z innego tytułu, a także posiadanie prawa do emerytury lub renty. Okoliczności te nie będą zwalniały członka rady nadzorczej z obowiązku zapłaty składek od przychodów osiąganych z tytułu pełnienia tej funkcji (nowe brzmienie art. 9 ust. 4 ustawy systemowej).

PRZYKŁAD

Kamil K. (emeryt) jest pracownikiem spółki cywilnej. Zatrudniony jest na pełny etat. Dodatkowo powołano go na członka rady nadzorczej (otrzymuje wynagrodzenie) w spółce z o.o. Od 1 stycznia 2015 r. spółka z o.o. musi zgłosić go do ubezpieczeń emerytalnego i rentowych.


Andrzej Okułowicz


Cały artykuł dostępny na INFORFK: Jak po zmianach od 1 stycznia 2015 r. zgłaszać członków rad nadzorczych do ubezpieczeń ZUS >>

Artykuł podpowiada, jak zgłaszać do ubezpieczeń i jak rozliczać składki za członka rady nadzorczej po zmianach od 1 stycznia 2015 r. Wskazuje podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne członków rad nadzorczych i zawiera wzór prawidłowo wypełnionego zgłoszenia ZUS ZWUA i ZUS ZUA.


Czytaj także na INFORFK:

Oskładkowanie umów zlecenia na nowych zasadach w 2015 r. i w 2016 r. >>

Nowe kody ubezpieczenia dla członków rad nadzorczych >>

System Ubezpieczeń Społecznych – Przewodnik po zmianach w prawie pracy i ubezpieczeniach 2014/2015 >>

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: InforFK

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

REKLAMA

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA