REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podpisywanie umów cywilnoprawnych na okres wakacji – co warto wiedzieć?

Podpisywanie umów cywilnoprawnych na okres wakacji – co warto wiedzieć?
Podpisywanie umów cywilnoprawnych na okres wakacji – co warto wiedzieć?
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Dla wielu przedsiębiorców z początkiem czerwca rozpoczyna czas na biznes sezonowy, który wymaga dodatkowych rąk do pracy. Przy podpisywaniu umów zlecenia czy o dzieło (tj. umów cywilnoprawnych) na okres wakacji przedsiębiorca powinien pamiętać o zbiegu tytułów do ubezpieczeń. Dokonując dobrego wyboru można zaoszczędzić na ZUS-ie.

Przedsiębiorca szukający pomocy w gorącym okresie dla swojego biznesu, ale niekoniecznie nastawiający się nawiązywanie współpracy na stałe, najczęściej oferuje pracę w postaci jedno-, dwumiesięcznej umowy zlecenia.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Dodatkowe ręce do pracy na umowach cywilnoprawnych – etatowiec, emeryt i uczeń

Jeśli kandydatem na sezonowe stanowisko jest pracownik innej firmy (zatrudniony na umowę o pracę), najbardziej opłaca się podpisać z nim umowę o dzieło, która nie generuje kosztów w postaci składek społecznych i składki zdrowotnej. Umowa zlecenie będzie dla przedsiębiorcy droższa:

REKLAMA

  • jeśli na umowie o pracę zarabia minimum 1750 zł (lub minimum 1400 zł w 1. roku pracy), od umowy zlecenia trzeba będzie obowiązkowo zapłacić jedynie składkę zdrowotną,
  • jeżeli ze stosunku pracy dostaje mniej niż 1750 zł (lub 1400 zł), zleceniodawca poniesie koszt składek na ubezpieczenie emerytalne, rentowe, wypadkowe oraz zdrowotne.

Kiedy zlecenie, a kiedy umowa o dzieło - PIT i składki ZUS

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podpisanie umowy zlecenia z niepracującym nigdzie indziej emerytem lub rencistą to obowiązek współfinansowania wszystkich składek. Natomiast w przypadku np. emeryta zatrudnionego u kogoś innego na umowę o pracę, zleceniodawca zapłaci jedynie ubezpieczenie zdrowotne – niezależnie od tego, ile emeryt czy rencista zarabia na umowie o pracę.

Najtańszym pracownikiem dla przedsiębiorcy są nadal uczniowie i studenci przed 26. rokiem życia. Niezależnie od tego, czy pracują w innej firmie, czy nie, zawarcie umowy cywilnoprawnej z uczęszczającymi do gimnazjów, liceów, techników czy na uczelnie nie generuje dla zatrudniającego żadnych kosztów. Od pensji brutto pobierana jest jedynie zaliczka na PIT.

Polecamy: Nowe umowy zlecenia i inne umowy cywilnoprawne – PDF

Zleceniobiorca wielu zleceniodawców

W przypadku kandydata do zlecenia, który w tym samym czasie wykonuje zlecenia dla kilku innych firm, trzeba poprosić go o przedstawienie takich zarobków, najlepiej w formie oświadczenia o jego aktualnym statusie składkowym. Będzie on bowiem podlegać pod ubezpieczenie społeczne u pierwszego zleceniodawcy, z którym podpisał umowę, a ze wszystkich zleceń obowiązkowe jest ubezpieczenie zdrowotne. Zleceniobiorca wielu zleceniodawców ma natomiast prawo podlegać dobrowolnym ubezpieczeniom społecznym z tytułu kolejnych umów. Może też zamienić tytuł ubezpieczeń z pierwszej zawartej umowy na kolejną.

Umowa zlecenie zamiast faktury

Dodatkową pracę w ramach umowy zlecenia „w sezonie” może wykonać też inny przedsiębiorca. Jeśli za takie dodatkowe zlecenie ten przedsiębiorca otrzyma brutto mniej niż wynosi obowiązująca przedsiębiorców podstawa wymiaru składek ZUS-owskich, nie będzie podlegał z tytułu zlecenia pod ubezpieczenie emerytalne i rentowe (pod zdrowotne już tak).

Nowe zasady oskładkowania zleceń w 2015 r. i w 2016 r.

Jeżeli oskładkowana miesięczna pensja ze zlecenia to kwota równa lub wyższa od podstawy wymiaru składek dla przedsiębiorców, przedsiębiorca-zleceniobiorca będzie mógł wybrać, z którego źródła dochodów będzie opłacał obowiązkowe składki ZUS.

Zlecenie dla własnego pracownika na urlopie

Nierzadko zdarza się, że pod nieobecność jednych pracowników, przedsiębiorca z ofertą dodatkowej pracy zwraca się do innych podwładnych, którzy akurat nie wykorzystują urlopu.

Przedsiębiorca ma takie prawo, ale trzeba uważać, żeby treści umów o pracę i umowy cywilnoprawnej się nie pokrywały (czyli, aby czynności ze zlecenia były zupełnie inne niż te z etatu), bo taka sytuacja oznaczałaby naruszenie przepisów Kodeksu pracy.

Etatowca podpisującego umowę zlecenia (czy o dzieło) z własnym pracodawcą traktuje się jako pracownika, a to oznacza, że przychód ze zlecenia (czy dzieła) jest oskładkowany identycznie jak przychód z etatu, tj. odprowadza się składkę emerytalną, rentową, wypadkową, chorobową, zdrowotną i jeśli trzeba także na Fundusz Pracy czy Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych. Dotyczy to także sytuacji, w której zlecenie podpisujemy z etatowcem-emerytem lub etatowcem-rencistą oraz z etatowcem przebywającym na płatnym urlopie.

Polecamy: Koszty pracy po zmianach - multipakiet: książka, program, CD, teleporadnia

Jeśli przedsiębiorca podpisze umowę zlecenia (o dzieło) z własnym pracownikiem, który jest na bezpłatnym urlopie, rozliczy tę umowę na gruncie ZUS-u na ogólnych zasadach dla zlecenia (umowy o dzieło), czyli potraktuje etatowca jako zleceniobiorcę, obowiązkowo potrąci składki społeczne,  zdrowotną, czy na FP i FGŚP (ale bez chorobowej) lub jako wykonawcę dzieła i nie potrąci żadnych składek.

Kiedy zawieramy umowę cywilnoprawną z własnym pracownikiem będącym uczniem lub studentem, będzie ona kosztowała nas więcej niż umowa z uczniem czy studentem „z zewnątrz”. Przychód ze zlecenia takiego pracownika należy bowiem doliczyć do jego wynagrodzenia za pracę i opłacić od niego składki na zasadach ogólnych dla umowy o pracę.

Katarzyna Miazek, Tax Care

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Darmowe e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT: Wszystko, co ważne na temat KSeF i VAT 2026

Nadchodzą ogromne zmiany w rozliczeniach podatkowych. KSeF i VAT 26 to tematy, które już dziś warto zrozumieć i poznać, aby bez stresu przygotować się na nowe obowiązki. Pobierz DARMOWE e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT i dowiedz się wszystkiego, co ważne na temat KSeF i VAT 2026.

Wielkie narodowe testowanie KSeF na żywym organizmie podatników od lutego 2026 r. Ekspert: To trochę jak skok na bungee ale lina jest dopinana w locie

Eksperci zauważają, że udostępniona przez Ministerstwo Finansów Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 zawiera istotne niezgodności z dokumentacją i podręcznikami. To oznacza, że 1 lutego 2026 r. najwięksi podatnicy (jako wystawiający faktury w KSeF) i pozostali (jako odbierający faktury w KSeF) będą musieli pierwszy raz zetknąć się z finalną wersją tego systemu. Ponadto cały czas brakuje najważniejszego rozporządzenia w sprawie zasad korzystania z KSeF. Pojawiają się też wątpliwości co do zgodności polskich przepisów dot. KSeF z przepisami unijnymi. Wniosek - zdaniem wielu ekspertów - jest jeden: nie jesteśmy gotowi na wdrożenie obowiązkowego modelu KSeF w ustalonych wcześniej terminach.

Zmiany w ksh w 2026 r. Koniec z podziałem na akcje imienne i na okaziciela, przedłużenie mocy dowodowej papierowych akcji i inne nowości

W dniu 26 listopada 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych (ksh) oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Sprawiedliwości. Nowe przepisy mają wzmocnić ochronę akcjonariuszy i uczestników rynku kapitałowego. Chodzi m.in. o poprawę przejrzystości i dostępności informacji o firmach prowadzących rejestry akcjonariuszy spółek niepublicznych, czyli takich, które nie są notowane na giełdzie. Projekt przewiduje zwiększenie i uporządkowanie obowiązków informacyjnych spółek oraz instytucji, które prowadzą rejestr akcjonariuszy. Dzięki temu obieg informacji o akcjach stanie się bardziej czytelny, bezpieczny i przewidywalny. Skutkiem nowelizacji będzie też rezygnacja z dotychczasowej klasyfikacji akcji na akcje imienne i na okaziciela. Nowe przepisy mają wejść w życie po dwunastu miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 28 lutego 2026 roku.

KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

REKLAMA

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Certyfikat osobisty KSeF nie może trafić w cudze ręce

Obowiązkowy KSeF znacząco zmienia sposób uwierzytelniania podatników, a certyfikaty osobiste stają się kluczowym elementem bezpieczeństwa. Choć nowy model zwiększa ochronę danych, nakłada też nowe obowiązki i koszty na przedsiębiorców.

Odroczenie obowiązku fakturowania w KSeF? Prof. Modzelewski: Brakuje jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy nie są gotowi

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

REKLAMA

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie od lutego 2026 r. za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA