REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy można zmusić pracownika do wykorzystania zaległego urlopu

Marek Skałkowski
prawnik, ekspert z zakresu prawa pracy, redaktor naczelny MONITORA prawa pracy i ubezpieczeń, były pracownik działu porad prawnych Państwowej Inspekcji Pracy
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Kilku pracowników w naszej firmie ma niewykorzystany urlop wypoczynkowy za zeszły rok. Chcemy im udzielić tego urlopu zgodnie z przepisami, czyli do końca marca br. Pracownicy jednak odmawiają wykorzystania zaległego urlopu. Czy możemy wysłać pracowników na urlop bez ich zgody?

RADA

REKLAMA

Autopromocja

Mogą Państwo udzielić pracownikom zaległego urlopu wypoczynkowego nawet wtedy, gdy nie wyrażają na to zgody. Szczegóły - w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

Urlopu wypoczynkowego, który został niewykorzystany w 2007 r., powinni Państwo udzielić pracownikom najpóźniej do 31 marca 2008 r. Taki obowiązek upoważnia pracodawcę do udzielenia zaległego urlopu nawet wtedy, gdy pracownik nie chce wykorzystać tego urlopu w terminie przewidzianym przepisami. Stanowisko to potwierdza najnowsze orzecznictwo Sądu Najwyższego. W wyroku z 24 stycznia 2006 r. (sygn. akt I PK 124/05, M.P.Pr. 2006/3/119) sąd uznał, że:

pracodawca może wysłać pracownika na zaległy urlop, nawet gdy ten nie wyraża na to zgody.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Mają zatem Państwo prawo, pomimo sprzeciwu pracowników, skierować ich na zaległy urlop wypoczynkowy.

Jeżeli pracownicy odmawiają wykorzystania zaległego urlopu, najlepiej postąpić w następujący sposób:

• sporządzić pisemną notatkę służbową, dotyczącą odmowy wykorzystania zaległego urlopu w I kwartale br. Notatka taka będzie dowodem, że pracownik nie chciał wykorzystać zaległego urlopu wypoczynkowego i dlatego został na niego skierowany jednostronnie przez pracodawcę. Notatka powinna być podpisana przez pracownika i pracodawcę lub upoważnioną przez niego osobę. W razie odmowy jej podpisania przez pracownika, taką notatkę powinny podpisać ewentualnie inne osoby, które były świadkami niewyrażenia przez pracownika zgody na wykorzystanie zaległego urlopu wypoczynkowego do 31 marca 2008 r.,

• poinformować na piśmie pracownika o terminie udzielenia mu zaległego urlopu. Termin ten powinien być w takim przypadku narzucony jednostronnie przez pracodawcę i przypadać z reguły pod koniec I kwartału danego roku (w pierwszych miesiącach I kwartału roku, tj. w styczniu czy lutym pracownik może skutecznie odmówić udzielenia zaległego urlopu wyjaśniając, że wykorzysta go np. w marcu),

• w razie stawienia się pracownika do pracy w terminie, w którym powinien wykorzystywać na polecenie pracodawcy zaległy urlop, należy nie dopuścić go do wykonywania pracy, informując, że przebywa na urlopie zaległym i nie musi świadczyć pracy,

• w ewidencji czasu pracy należy odnotować, że pracownik przebywał na urlopie wypoczynkowym.

REKLAMA

Żeby uniknąć kłopotów z udzielaniem pracownikom zaległego urlopu, warto zaplanować go w planie urlopów. Jeżeli pracownik zgodzi się na ustalenie w planie urlopów, że wykorzysta zaległy urlop w I kwartale roku, to później nie może odmówić jego wykorzystania w ustalonym w ten sposób terminie.

Przyjmuje się, że udzielenie zaległego urlopu po I kwartale danego roku jest dopuszczalne na wniosek pracownika. Jeżeli bowiem pracownik uważa, że lepiej wykorzysta zaległy urlop np. w okresie letnim, to nie ma przeszkód, żeby pracodawca się na taki wniosek zgodził. Pracodawca powinien zachować w takim przypadku wniosek pracownika, złożony w formie pisemnej, na wypadek kontroli Państwowej Inspekcji Pracy. Pracodawca nie musi się zgodzić na udzielenie pracownikowi urlopu zaległego po 31 marca. W omawianej sytuacji mamy jednak do czynienia z innym przypadkiem. Pracownicy bowiem w ogóle odmawiają wykorzystania zaległego urlopu, a nie proszą o jego udzielenie w innym terminie.

Należy też zwrócić uwagę, że przepisy (art. 168 Kodeksu pracy) nakazują jedynie udzielenie zaległego urlopu w I kwartale danego roku. Oznacza, to że pracownik nie musi wykorzystać tego urlopu do 31 marca. Wystarczy, żeby rozpoczął wykorzystywanie zaległego urlopu do tego czasu.

PRZYKŁAD

Pracownik ma 20 dni zaległego urlopu za 2007 r. Pracuje w systemie podstawowym od poniedziałku do piątku. Pracodawca udzielił mu tego urlopu w terminie od 31 marca do 25 kwietnia br. Takie postępowanie pracodawcy jest prawidłowe, ponieważ udzielił pracownikowi urlopu zaległego do końca I kwartału 2008 r.

Nieudzielenie urlopu wypoczynkowego do końca marca jest karane przez Państwową Inspekcję Pracy. Inspektor pracy może za to naruszenie nałożyć grzywnę w wysokości od 1 tys. do 2 tys. zł. Może również skierować wniosek do sądu grodzkiego o ukaranie pracodawcy grzywną w wysokości od 1 tys. do 30 tys. zł. Pracodawca nie będzie podlegał karze, jeżeli udzielenie urlopu zaległego było niemożliwe.

PRZYKŁAD

Pracownik miał zaplanowany urlop do wykorzystania na przełomie listopada i grudnia 2007 r. Jednak od 12 listopada zeszłego roku nieprzerwanie choruje. Ostatnie zwolnienie, które dostarczył do zakładu pracy, obejmuje okres do 9 kwietnia br. W tej sytuacji nie jest możliwe udzielenie niewykorzystanego przez pracownika urlopu za 2007 r. do 31 marca br. Pracodawca nie może być w takiej sytuacji ukarany przez Inspekcję Pracy. Zaległego urlopu powinien udzielić pracownikowi po zakończeniu choroby, kiedy ten będzie już zdolny do pracy.

• art. 163 § 1, art. 168, art. 282 § 1 pkt 2 ustawy z 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy - Dz.U. Nr 181, poz. 1288; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 225, poz. 1672

• art. 96 § 1a ustawy z 24 sierpnia 2001 r. - Kodeks postępowania w sprawach o wykroczenia - Dz.U. Nr 106, poz. 1148; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 89, poz. 589

Marek Skałkowski

specjalista w zakresie prawa pracy

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA