REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe zasady wynagradzania nauczycieli

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Bogusław Śnieżek
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 stycznia 2009 r. obowiązują nowe wskaźniki, które po odniesieniu do kwoty bazowej w danym roku określają wysokość wynagrodzeń nauczycieli na poszczególnych stopniach awansu zawodowego.

Od 1 stycznia 2009 r. średnie wynagrodzenie nauczycieli stanowi dla: nauczyciela stażysty - 100%, nauczyciela kontraktowego - 111%, nauczyciela mianowanego - 144%, nauczyciela dyplomowanego - 184% kwoty bazowej określanej corocznie w ustawie budżetowej (art. 30 ust. 3 Karty Nauczyciela).

REKLAMA

Kwota bazowa dla nauczycieli jest corocznie ustalona w ustawie budżetowej i wynosi:

• 2177,86 zł od 1 stycznia do 31 sierpnia 2009 r.,

• 2286,75 zł od 1 września do 31 grudnia 2009 r.

Średnie wynagrodzenie nauczycieli

Rozpatrując wzrost średniego wynagrodzenia nauczycieli trzeba jednak pamiętać, że średnie wynagrodzenie nie jest wynagrodzeniem minimalnym, przysługującym każdemu nauczycielowi.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Na wynagrodzenie nauczyciela składają się następujące elementy: 1) wynagrodzenie zasadnicze; 2) dodatki: za wysługę lat, motywacyjny, funkcyjny oraz za warunki pracy; 3) wynagrodzenie za godziny ponadwymiarowe i godziny doraźnych zastępstw; 4) nagrody i inne świadczenia wynikające ze stosunku pracy, z wyłączeniem świadczeń z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych i dodatków socjalnych, czyli dodatku mieszkaniowego oraz dodatku wiejskiego.

Średnie wynagrodzenia nauczycieli na poszczególnych stopniach awansu zawodowego w 2008 r. i 2009 r.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

WAŻNE!

Średnie wynagrodzenie nie jest wynagrodzeniem minimalnym, przysługującym każdemu nauczycielowi.

Średnie wynagrodzenie nauczycieli składa się z wynagrodzenia zasadniczego, dodatków oraz innych składników, które nie są jednakowe dla wszystkich nauczycieli (art. 30 ust. 1 Karty Nauczyciela). Prawo do nich i ich wysokość są uzależnione od spełnienia określonych przesłanek, np. dodatek za wysługę lat - od stażu pracy, dodatek funkcyjny - od pełnienia funkcji, a wynagrodzenie za pracę w godzinach ponadwymiarowych - od pracy w takim wymiarze. Średnim wynagrodzeniom nauczycieli ustalonym w tej ustawie powinny odpowiadać średnie wynagrodzenia nauczycieli (składające się z wynagrodzenia zasadniczego i innych ustawowo określonych składników) określone przez jednostkę samorządu terytorialnego na obszarze jej działania, a nie indywidualne wynagrodzenie konkretnego nauczyciela (art. 30 ust. 6 Karty Nauczyciela).

Zasady wyliczenia średniego wynagrodzenia nauczycieli

Przepisy Karty Nauczyciela nakładają na samorząd terytorialny obowiązek ustalenia płac nauczycieli w określony sposób, tj. w taki, aby za pośrednictwem wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatków osiągnąć średnie wynagrodzenie.

REKLAMA

Karta Nauczyciela nie narzuca formuły obliczania średniego wynagrodzenia. Oznacza to, że organ prowadzący szkołę powinien ustalić średnią ze wszystkich składników płacy na poszczególnych stopniach awansu zawodowego. Składniki tej płacy są określone przepisami Karty Nauczyciela bądź rozporządzenia właściwego ministra (wynagrodzenie zasadnicze, dodatek za wysługę lat, nagroda jubileuszowa). Ustalając średnią organ prowadzący szkołę powinien uwzględnić również ustalone przez daną jednostkę samorządu terytorialnego wynagrodzenie za godziny ponadwymiarowe i godziny doraźnych zastępstw czy nagród organu prowadzącego (dyrektora szkoły) oraz wysokości dodatków (motywacyjnego, funkcyjnego, za warunki pracy).

Należy pamiętać, że w skład wynagrodzenia nauczycielskiego nie wchodzą świadczenia z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych i dodatków socjalnych, czyli dodatek mieszkaniowy oraz dodatek wiejski (art. 30 ust. 1 pkt 4 Karty Nauczyciela).

Obecnie wprowadzona regulacja nakazuje podliczenie pod koniec roku łącznych wydatków poniesionych na płace (z uwzględnieniem stopni awansu). W przypadku nieosiągnięcia w danym roku wysokości średnich wynagrodzeń jednostka samorządu terytorialnego musi ustalić kwotę różnicy między wydatkami faktycznie poniesionymi na wynagrodzenia nauczycieli a iloczynem średniorocznej liczby nauczycieli na poszczególnych stopniach awansu zawodowego oraz średnich wynagrodzeń nauczycieli. Tak ustalona kwota różnicy będzie dzielona między nauczycieli i wypłacana w terminie do końca danego roku w formie jednorazowego dodatku uzupełniającego. Dodatek uzupełniający będzie ustalany proporcjonalnie do stawki wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli (art. 30a Karty Nauczyciela).

WAŻNE!

W skład wynagrodzenia nauczycielskiego nie wchodzą świadczenia z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych i wysokość dodatków mieszkaniowego i wiejskiego.

Znowelizowana Karta Nauczyciela wprowadza również obowiązek kontroli przez regionalną izbę rachunkową osiągania przez jednostki samorządu terytorialnego średnich wynagrodzeń nauczycieli (art. 30b Karty Nauczyciela).

PRZYKŁAD

Gmina zatrudnia 15 nauczycieli mianowanych w pełnym wymiarze godzin zajęć. Jeżeli pod koniec 2009 r., po podliczeniu wszystkich składników wynagrodzenia okaże się, że średnia ich wynagrodzeń wyniesie np. 3100 zł, wówczas urzędnicy gminni będą ustalać wysokość dodatku uzupełniającego, zgodnie z zasadą:

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Kwota różnicy zostanie podzielona pomiędzy nauczycieli mianowanych i zostanie wypłacona w formie dodatku uzupełniającego.

Regulamin wynagradzania nauczycieli

REKLAMA

Po nowelizacji Karty Nauczyciela organ prowadzący szkołę będący jednostką samorządu terytorialnego nadal jest zobowiązany określić dla nauczycieli poszczególnych stopni awansu zawodowego wysokość stawek dodatków za wysługę lat, dodatku motywacyjnego, funkcyjnego oraz dodatku za warunki pracy. Organ ten jest także zobowiązany określić szczegółowe warunki przyznawania tych dodatków, szczegółowe warunki obliczania i wypłacania wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe i godziny doraźnych zastępstw, wysokość i warunki wypłacania składników wynagrodzenia (nagród i innych świadczeń wynikających ze stosunku pracy, z wyłączeniem świadczeń z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych i dodatków socjalnych). Określenie tych składników wynagrodzenia nie jest wymagane, jeśli zostały one określone w Karcie Nauczyciela lub w odrębnych przepisach. Określenie wysokości tych stawek musi zostać dokonane w taki sposób, aby średnie wynagrodzenia nauczycieli, składające się z poszczególnych składników, odpowiadały na obszarze działania danej jednostki samorządu terytorialnego co najmniej średnim wynagrodzeniom nauczycieli (art. 30 ust. 6 Karty Nauczyciela).

Wysokość powyższych stawek nadal ma być określona w drodze regulaminu. Nowelizacja Karty Nauczyciela zlikwidowała jednak obowiązek corocznego ustalania takiego regulaminu. Obowiązek ten został zastąpiony obowiązkiem dokonywania przez organy prowadzące - wójta, burmistrza (prezydenta miasta), zarząd powiatu, zarząd województwa - corocznej analizy ponoszonych wydatków na wynagrodzenia.

WAŻNE!

Po nowelizacji Karty Nauczyciela obowiązek corocznego ustalania regulaminów wynagrodzeń został zastąpiony obowiązkiem corocznej analizy ponoszonych przez szkołę wydatków na wynagrodzenia.

Znowelizowana Karta Nauczyciela nakłada również na organy wykonawcze jednostek samorządu terytorialnego obowiązek informowania o wysokości faktycznie ponoszonych wydatków na wynagrodzenie nauczycielskie. Organy wykonawcze samorządu informacje te przekazują radom gmin, powiatom, sejmikom województw, dyrektorom prowadzącym szkoły oraz związkom zawodowym zrzeszającym nauczycieli. Ma to na celu zapewnienie przejrzystości, czytelności i powszechności w zakresie sposobu realizacji przez dany samorząd zadań z zakresu edukacji (art. 30a Karty Nauczyciela).

Zwiększenie minimalnej stawki wynagrodzenia zasadniczego

Organy prowadzące szkoły będące jednostkami samorządu terytorialnego nadal mogą zwiększać pulę na wynagrodzenia nauczycieli, w tym podwyższać minimalne stawki zasadnicze. Po nowelizacji Karty Nauczyciela organy te uzyskały dodatkowe uprawnienie do upoważniania dyrektorów szkół (w indywidualnych przypadkach oraz w granicach planu finansowego) do przyznawania minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego wyższych niż ustalone w przepisach rozporządzenia dotyczącego wysokości minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli lub podwyższonych przez organ prowadzący (art. 30 ust. 10 Karty Nauczyciela).

• art. 30, art. 30a i art. 30b Karty Nauczyciela.

Bogusław Śnieżek

specjalista w zakresie prawa oświatowego

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zawód: księgowy: teraz wyraźny awans w rankingu prestiżu. Dlaczego warto zarabiać na umiejętności księgowania

W najnowszym rankingu najbardziej poważanych zawodów w Polsce opublikowanym przez SW Research (2025) księgowy awansował o 3 miejsca w porównaniu z ubiegłym rokiem. Aktualnie zajmuje 22 miejsce na 51 profesji.

Rząd poprawia KSeF, przedsiębiorcy zadowoleni z kolejnym zmian w ustawie, zwłaszcza że korzystne modyfikacje nastąpią jeszcze przed wejściem w życie zmienianych przepisów

Krajowy System e-Faktur zmienia się na lepsze. Rząd, po konsultacjach z przedsiębiorcami, przyjął pakiet przepisów, które mają ułatwić funkcjonowanie Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe przepisy są wynikiem licznych konsultacji z przedsiębiorcami, jakie przeprowadziło Ministerstwo Finansów.

MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

REKLAMA

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

REKLAMA

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

REKLAMA