REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wynagrodzenia zatrudnionych w kulturze i sztuce

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 Sedlak & Sedlak
Najstarsza polska firma doradztwa HR. To zobowiązuje.
Wynagrodzenia zatrudnionych w kulturze i sztuce / Fot. Fotolia
Wynagrodzenia zatrudnionych w kulturze i sztuce / Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Jak kształtują się wynagrodzenia osób zatrudnionych w kulturze i sztuce? Okazuje się, że kultura i sztuka była najsłabiej opłacaną branżą w 2013 roku – tak wynika z Ogólnopolskiego Badania Wynagrodzeń. Połowa pracowników zatrudnionych w tej branży zarabiała miesięcznie poniżej 3 000 PLN brutto.

Zarobki 25% najlepiej opłacanych pracowników kultury i sztuki przekraczały 4 000 PLN brutto miesięcznie. Z kolei najsłabiej wynagradzane 25% nie zarabiało nawet 2 300 PLN brutto miesięcznie.

REKLAMA

REKLAMA

Wykres 1. Wynagrodzenia zatrudnionych w kulturze i sztuce w 2013 roku
(brutto, PLN)

REKLAMA

Źródło: Ogólnopolskie Badanie Wynagrodzeń (OBW) firmy Sedlak & Sedlak z 2013 roku

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nieprawidłowa wypłata wynagrodzenia - sankcje

Dla porównania w branży, w której pensje w 2013 roku były najwyższe – czyli IT, najlepiej wynagradzani pracownicy miesięcznie zarabiali przynajmniej 9 166 PLN,
a najsłabiej wynagradzani – poniżej 4 000 PLN brutto miesięcznie.

Tabela 1. Najlepiej i najgorzej opłacane branże w 2013 roku (brutto w PLN)

branża

25% zarabia
poniżej

mediana

25% zarabia
powyżej

technologie informatyczne

4 000

6 000

9 166

telekomunikacja

3 400

5 600

9 600

bankowość

3 500

5 300

9 000

ubezpieczenia

3 200

5 000

9 000

energetyka

3 300

4 770

7 700

ogółem

2 800

4 050

6 700

sektor publiczny

2 454

3 250

4 684

nauka, szkolnictwo

2 500

3 205

4 400

usługi dla ludności

2 300

3 200

5 000

służba zdrowia

2 300

3 170

4 841

kultura i sztuka

2 300

3 000

4 000

Źródło: Ogólnopolskie Badanie Wynagrodzeń (OBW) przeprowadzone przez Sedlak & Sedlak
w 2013 roku

Różnica między wynagrodzeniami kobiet i mężczyzn zatrudnionych w kulturze i sztuce była minimalna. Panie zatrudnione w tej branży zarabiały przeciętnie o zaledwie 1,6% więcej od swoich kolegów.

Zasady wypłaty wynagrodzenia

Tabela 2. Wynagrodzenia całkowite brutto kobiet i mężczyzn
w kulturze i sztuce w 2013 roku (w PLN)

płeć

25% zarabia
poniżej

mediana

25% zarabia
powyżej

mężczyźni

2 270

2 950

3 900

kobiety

2 300

3 000

4 010

Źródło: Ogólnopolskie Badanie Wynagrodzeń (OBW) przeprowadzone przez Sedlak & Sedlak
w 2013 roku

Zobacz wskaźnik: Minimalne wynagrodzenie za pracę

Przeciętne wynagrodzenie kierowników w kulturze i sztuce wyniosło 4 000 PLN brutto miesięcznie. Najlepiej opłacani z nich zarabiali powyżej 6 000 PLN brutto miesięcznie. Przeciętne pensje specjalistów wyniosły 2 900 PLN, a pracowników szeregowych 2 274 PLN brutto miesięcznie.

Tabela 3. Wynagrodzenia całkowite brutto na różnych szczeblach zatrudnienia
w kulturze i sztuce w 2013 roku (w PLN)

szczebel zatrudnienia

25% zarabia
poniżej

mediana

25% zarabia
powyżej

kierownik

3 057

4 000

6 000

specjalista

2 300

2 900

3 860

pracownik szeregowy

1 950

2 274

2 750

Źródło: Ogólnopolskie Badanie Wynagrodzeń (OBW) przeprowadzone przez Sedlak & Sedlak
w 2013 roku

Redakcja wynagrodzenia.pl


Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa opłata cukrowa uderzy w małe firmy? Minister ostrzega przed katastrofą dla MŚP

Minister Agnieszka Majewska, Rzecznik MŚP, ostrzega przed skutkami nowelizacji „podatku cukrowego”. Zwraca uwagę, że projekt zmian w ustawie o zdrowiu publicznym przygotowany przez Ministerstwo Finansów może nadmiernie obciążyć najmniejsze firmy. Nowe przepisy dotyczące opłaty cukrowej mają – wbrew intencjom resortu – rozszerzyć obowiązki sprawozdawcze i podatkowe także na mikro i małych przedsiębiorców.

Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

Faktury korygujące w KSeF w 2026 r. Jak powinny być wystawiane?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

REKLAMA

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

Zmiany w stażu pracy od 2026 r. Potrzebne zaświadczenia z ZUS – wnioski będzie można składać już od stycznia

Od 1 stycznia 2026 roku wchodzą w życie zmiany w Kodeksie pracy. Nowe przepisy rozszerzą katalog okresów wliczanych do stażu pracy dla celów nabywania prawa do świadczeń i uprawnień pracowniczych. Obejmą one m.in. umowy zlecenia, prowadzenie działalności gospodarczej czy pracę zarobkową za granicą. Potwierdzeniem tych okresów będą zaświadczenia z ZUS, wydawane od nowego roku na podstawie wniosku składanego w PUE/eZUS.

JPK VAT dostosowany do KSeF – co w praktyce oznaczają nowe oznaczenia i obowiązek korekty?

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia dostosowującego przepisy w zakresie JPK_VAT do zmian wynikających z wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe regulacje mają na celu ujednolicenie sposobu raportowania faktur, w tym tych wystawianych poza KSeF – zarówno w trybie awaryjnym, jak i offline24. Projekt określa również zasady rozliczeń VAT od pobranej i niezwróconej kaucji za opakowania objęte systemem kaucyjnym.

REKLAMA

KSeF 2.0 a obieg dokumentów. Rewolucja w księgowości i przedsiębiorstwach już niedługo

Od chwili wejścia w życie obowiązkowego KSeF jedyną prawnie skuteczną formą faktury będzie dokument ustrukturyzowany przesłany do systemu Ministerstwa Finansów, a jej wystawienie poza KSeF nie będzie uznane za fakturę w rozumieniu przepisów prawa. Oznacza to, że dla milionów firm zmieni się sposób dokumentowania sprzedaży i zakupu – a wraz z tym całe procesy księgowe.

Czy przed 2026 r. można wystawiać część faktur w KSeF, a część poza tym systemem?

Spółka (podatnik VAT) chciałaby od października lub listopada 2025 r. pilotażowo wystawiać niektórym swoim odbiorcom faktury przy użyciu KSeF. Czy jest to możliwe, tj. czy w okresie przejściowym można wystawiać część faktur przy użyciu KSeF, część zaś w tradycyjny sposób? Czy w okresie tym spółka może niekiedy wystawiać „zwykłe” faktury nabywcom, którzy wyrazili zgodę na otrzymywanie faktur przy użyciu KSeF?

REKLAMA