REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy w regulaminie wynagradzania można zapisać, z ilu miesięcy będzie ustalana podstawa wymiaru wynagrodzenia urlopowego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
P. Kuźniar Aleksander
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Ustalamy w naszej firmie nowy regulamin wynagradzania (nie działają u nas związki zawodowe). Czy powinniśmy zawrzeć w nim postanowienia dotyczące liczby miesięcy, z których będzie ustalana podstawa wynagrodzenia urlopowego? Czy decyzję w tej sprawie może podejmować doraźnie pracodawca (ja jako specjalistka ds. płac z upoważnienia pracodawcy)? Czy dla jednej grupy zatrudnionych (np. handlowców) konieczne jest ustalanie podstawy wynagrodzenia urlopowego z takiej samej liczby miesięcy, np. 6, czy każdy przypadek traktować indywidualnie w zależności od wahań wysokości zmiennych składników wynagrodzenia?

RADA

REKLAMA

Ustalenia liczby miesięcy, z których będą Państwo obliczać wynagrodzenie za urlop pracownika, należy dokonywać indywidualnie w każdym konkretnym przypadku. Nie ma przy tym znaczenia, do jakiej grupy zatrudnionych należy dany pracownik. Wskazanie w regulaminie wynagradzania stałej liczby miesięcy, z których będzie ustalana podstawa wynagrodzenia urlopowego, może być w pewnych przypadkach uznane za niezgodne z prawem. Nie ma natomiast przeszkód, by w przepisach wewnątrzzakładowych uszczegółowić pojęcie „znacznego wahania” wysokości zmiennych składników wynagrodzenia pracownika.

UZASADNIENIE

REKLAMA

Zgodnie z obowiązującymi regułami obliczania wynagrodzenia pracownika korzystającego z urlopu wypoczynkowego, wypłacone mu zmienne składniki wynagrodzenia uwzględnia się z różnej liczby miesięcy poprzedzających ten urlop. Zasadą jest, że do ustalenia wynagrodzenia urlopowego bierze się pod uwagę łączną sumę tych składników z 3 miesięcy kalendarzowych poprzedzających miesiąc rozpoczęcia urlopu. Zatem jeżeli pracownik będzie korzystał z urlopu wypoczynkowego w maju 2008 r., to ustalając wynagrodzenie za ten okres, należy wziąć pod uwagę wypłacone mu zmienne składniki (prowizje, premie itp.) z: lutego, marca i kwietnia 2008 r.

Co istotne, należy uwzględniać składniki przysługujące za określony miesiąc, bez względu na to, kiedy nastąpiła ich rzeczywista wypłata. Prowizja wypłacona w maju za kwiecień musi być zatem uwzględniona przy obliczaniu średniej zmiennych składników z poprzednich miesięcy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W przypadku znacznego wahania wysokości zmiennych składników wynagrodzenia, mogą być one uwzględniane przy ustalaniu wynagrodzenia urlopowego w łącznej wysokości wypłaconej pracownikowi w okresie nieprzekraczającym 12 miesięcy kalendarzowych poprzedzających miesiąc rozpoczęcia urlopu. Okres, z którego w danym przypadku należy obliczać tę średnią, będzie uzależniony od konkretnego przypadku.

 

PRZYKŁAD

REKLAMA

Pracownik korzystał z urlopu wypoczynkowego w maju 2008 r. W okresie 12 miesięcy poprzedzających urlop otrzymywał zmienne premie w następującej wysokości: kwiecień 2008 r. - 100 zł, marzec 2008 r. - 200 zł, luty 2008 r. - 300 zł, styczeń 2008 r. - 400 zł, grudzień 2007 r. - 500 zł, listopad 2007 r. - 600 zł, październik 2007 r. - 700 zł, wrzesień 2007 r. - 800 zł, sierpień 2007 r. - 900 zł, lipiec 2007 r. - 1000 zł, czerwiec 2007 r. - 1100 zł, maj 2007 r. - 1200 zł.

Licząc wynagrodzenie urlopowe ze składników zmiennych z ostatnich 6 miesięcy kalendarzowych premia wyniosłaby 350 zł (100 zł + 200 zł + 300 zł + 400 zł + 500 zł + 600 zł) : 6 = 350 zł.

Przyjmując natomiast do obliczenia średniej maksymalny ogólnie dopuszczalny obowiązującymi przepisami rozporządzenia okres 12 miesięcy poprzedzających miesiąc korzystania z urlopu, wyniosłaby ona 650 zł.

(100 zł + 200 zł + 300 zł + 400 zł + 500 zł + 600 zł + 700 zł + 800 zł + 900 zł + 1000 zł + 1100 zł + 1200 zł) : 12 = 650 zł.

W tym przypadku prawidłowe jest naliczanie średniej z 12 miesięcy.

Jak widać na powyższym przykładzie, obliczenie średniej zmiennych składników wynagrodzenia pracownika wyłącznie z 6 miesięcy może być dla pracownika znacznie mniej korzystne niż w przypadku obliczenia jej z 12 miesięcy. Zatem również przepis regulaminu wynagradzania, który ograniczałby okres, z którego oblicza się tę średnią wyłącznie z 6 miesięcy, byłby niezgodny z prawem jako mniej korzystny dla pracowników w porównaniu powszechnie obowiązującymi z przepisami, które dają w takim przypadku możliwość obliczenia średniej z dłuższego okresu, maksymalnie 12 miesięcy. Dlatego każdorazowo w indywidualnym przypadku pracodawca lub osoba przez niego upoważniona (księgowa, kadrowa) musi zdecydować, z jakiego okresu dokonać wyliczenia średniej zmiennych składników wynagrodzenia, by dochować zasady, że pracownikowi korzystającemu z urlopu wypoczynkowego jest należne takie wynagrodzenie, jakie by otrzymał, gdyby w tym okresie pracował.

Tak samo niewskazane będzie regulowanie w różny sposób okresu, z którego jest obliczana podstawa wymiaru wynagrodzenia urlopowego, w zależności od zajmowanego przez pracownika stanowiska pracy (handlowca, pracownika administracji, pracownika obsługi itp.). W takim przypadku bowiem, poza zarzutem stosowania przepisów wewnętrznych mniej korzystnych od powszechnie obowiązujących, mogłoby dojść do naruszenia przepisów o równym traktowaniu w zatrudnieniu.

Nie ma natomiast przeszkód prawnych do uszczegółowienia w przepisach wewnątrzzakładowych, np. w regulaminie wynagradzania, pojęcia „znacznego wahania” zmiennych składników wynagrodzenia, jakim posługują się przepisy. Dla przejrzystości reguł stosowanych przy obliczeniu wynagrodzenia urlopowego w zakładzie można przykładowo uregulować, że znaczne wahania zmiennych składników to takie, które przekraczają 20% wartości tych składników. Wówczas, jeśli w okresie 12 miesięcy poprzedzających miesiąc korzystania z urlopu przez pracownika, otrzymał on zmienny składnik wyższy lub niższy o co najmniej 20% od któregoś z tych otrzymanych w okresie 3 miesięcy poprzedzających korzystanie z urlopu, okres, z którego oblicza się średnią, byłby stosownie wydłużony do 6, 9, czy 12 miesięcy.

• § 7-8 ust. 2 rozporządzenia z 8 stycznia 1997 r. w sprawie szczegółowych zasad udzielania urlopu wypoczynkowego, ustalania i wypłacania wynagrodzenia za czas urlopu oraz ekwiwalentu pieniężnego za urlop (DzU nr 2, poz. 14 ze zm.),

• art. 9, art. 183a, art. 172 Kodeksu pracy.

Aleksander P. Kuźniar

specjalista w zakresie prawa pracy

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców. Chodzi o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

REKLAMA

ZUS odbiera zasiłki za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

PKWiU 2025 - nowa klasyfikacja statystyczna wyrobów i usług jeszcze w 2025 roku

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano niedawno Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Nowa PKWiU 2025 zastąpi obecnie obowiązującą PKWiU 2015. Od kiedy?

Bezpłatny webinar: Rozliczanie branży budowlanej i deweloperskiej. Jak uniknąć najczęstszych błędów?

Branża budowlana i deweloperska to sektory, w których każdy szczegół w rozliczeniach finansowych ma znaczenie, a konsekwencje popełnianych błędów mogą być daleko idące. Zarówno w księgach rachunkowych, jak i w rozliczeniach podatkowych precyzyjna klasyfikacja realizowanych prac jest kluczowa.

REKLAMA

Usługi dietetyczne są zwolnione z VAT. Ale nie te dla osób zdrowych. Dlaczego?

Usługi dietetyczne, które nie korzystają ze zwolnienia przedmiotowego (związanego z celem medycznym), w szeregu przypadków nie mogą również korzystać ze zwolnienia podmiotowego (limit obrotów do 200 000 zł rocznie). Oznacza to, że dietetycy świadczący usługi doradztwa w zakresie dietetyki (konsultacji indywidualnych) opodatkowane VAT muszą zarejestrować się jako czynni podatnicy VAT, niezależnie od wysokości swoich obrotów i doliczać do ceny swoich usług netto podatek VAT w stawce 23%. Problem w tym, że wiele usług dietetyków ma charakter złożony (szkolenia z zakresu diet, podawanie w internecie pakietów diet dla osób zaliczanych do określonych kategorii wiekowych itp). Dlaczego usługi dietetyków świadczone na rzecz osób zdrowych nie korzystają ze zwolnienia z VAT wyjaśnił WSA w Gliwicach w wyroku z 29 stycznia 2025 r.

Niższe grzywny za niektóre przestępstwa skarbowe od 2026 roku. Nowelizacja Kks i Ordynacji podatkowej przyjęta przez rząd

W dniu 27 maja 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy - Kodeks karny skarbowy (kks) oraz ustawy - Ordynacja podatkowa, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu uproszczenie administracyjnych obowiązków podatkowych oraz złagodzenie kar za przestępstwa skarbowe, które nie powodują bezpośrednich strat w podatkach.

REKLAMA