REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy w regulaminie wynagradzania można zapisać, z ilu miesięcy będzie ustalana podstawa wymiaru wynagrodzenia urlopowego

P. Kuźniar Aleksander
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Ustalamy w naszej firmie nowy regulamin wynagradzania (nie działają u nas związki zawodowe). Czy powinniśmy zawrzeć w nim postanowienia dotyczące liczby miesięcy, z których będzie ustalana podstawa wynagrodzenia urlopowego? Czy decyzję w tej sprawie może podejmować doraźnie pracodawca (ja jako specjalistka ds. płac z upoważnienia pracodawcy)? Czy dla jednej grupy zatrudnionych (np. handlowców) konieczne jest ustalanie podstawy wynagrodzenia urlopowego z takiej samej liczby miesięcy, np. 6, czy każdy przypadek traktować indywidualnie w zależności od wahań wysokości zmiennych składników wynagrodzenia?

RADA

REKLAMA

REKLAMA

Ustalenia liczby miesięcy, z których będą Państwo obliczać wynagrodzenie za urlop pracownika, należy dokonywać indywidualnie w każdym konkretnym przypadku. Nie ma przy tym znaczenia, do jakiej grupy zatrudnionych należy dany pracownik. Wskazanie w regulaminie wynagradzania stałej liczby miesięcy, z których będzie ustalana podstawa wynagrodzenia urlopowego, może być w pewnych przypadkach uznane za niezgodne z prawem. Nie ma natomiast przeszkód, by w przepisach wewnątrzzakładowych uszczegółowić pojęcie „znacznego wahania” wysokości zmiennych składników wynagrodzenia pracownika.

UZASADNIENIE

Zgodnie z obowiązującymi regułami obliczania wynagrodzenia pracownika korzystającego z urlopu wypoczynkowego, wypłacone mu zmienne składniki wynagrodzenia uwzględnia się z różnej liczby miesięcy poprzedzających ten urlop. Zasadą jest, że do ustalenia wynagrodzenia urlopowego bierze się pod uwagę łączną sumę tych składników z 3 miesięcy kalendarzowych poprzedzających miesiąc rozpoczęcia urlopu. Zatem jeżeli pracownik będzie korzystał z urlopu wypoczynkowego w maju 2008 r., to ustalając wynagrodzenie za ten okres, należy wziąć pod uwagę wypłacone mu zmienne składniki (prowizje, premie itp.) z: lutego, marca i kwietnia 2008 r.

REKLAMA

Co istotne, należy uwzględniać składniki przysługujące za określony miesiąc, bez względu na to, kiedy nastąpiła ich rzeczywista wypłata. Prowizja wypłacona w maju za kwiecień musi być zatem uwzględniona przy obliczaniu średniej zmiennych składników z poprzednich miesięcy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W przypadku znacznego wahania wysokości zmiennych składników wynagrodzenia, mogą być one uwzględniane przy ustalaniu wynagrodzenia urlopowego w łącznej wysokości wypłaconej pracownikowi w okresie nieprzekraczającym 12 miesięcy kalendarzowych poprzedzających miesiąc rozpoczęcia urlopu. Okres, z którego w danym przypadku należy obliczać tę średnią, będzie uzależniony od konkretnego przypadku.

 

PRZYKŁAD

Pracownik korzystał z urlopu wypoczynkowego w maju 2008 r. W okresie 12 miesięcy poprzedzających urlop otrzymywał zmienne premie w następującej wysokości: kwiecień 2008 r. - 100 zł, marzec 2008 r. - 200 zł, luty 2008 r. - 300 zł, styczeń 2008 r. - 400 zł, grudzień 2007 r. - 500 zł, listopad 2007 r. - 600 zł, październik 2007 r. - 700 zł, wrzesień 2007 r. - 800 zł, sierpień 2007 r. - 900 zł, lipiec 2007 r. - 1000 zł, czerwiec 2007 r. - 1100 zł, maj 2007 r. - 1200 zł.

Licząc wynagrodzenie urlopowe ze składników zmiennych z ostatnich 6 miesięcy kalendarzowych premia wyniosłaby 350 zł (100 zł + 200 zł + 300 zł + 400 zł + 500 zł + 600 zł) : 6 = 350 zł.

Przyjmując natomiast do obliczenia średniej maksymalny ogólnie dopuszczalny obowiązującymi przepisami rozporządzenia okres 12 miesięcy poprzedzających miesiąc korzystania z urlopu, wyniosłaby ona 650 zł.

(100 zł + 200 zł + 300 zł + 400 zł + 500 zł + 600 zł + 700 zł + 800 zł + 900 zł + 1000 zł + 1100 zł + 1200 zł) : 12 = 650 zł.

W tym przypadku prawidłowe jest naliczanie średniej z 12 miesięcy.

Jak widać na powyższym przykładzie, obliczenie średniej zmiennych składników wynagrodzenia pracownika wyłącznie z 6 miesięcy może być dla pracownika znacznie mniej korzystne niż w przypadku obliczenia jej z 12 miesięcy. Zatem również przepis regulaminu wynagradzania, który ograniczałby okres, z którego oblicza się tę średnią wyłącznie z 6 miesięcy, byłby niezgodny z prawem jako mniej korzystny dla pracowników w porównaniu powszechnie obowiązującymi z przepisami, które dają w takim przypadku możliwość obliczenia średniej z dłuższego okresu, maksymalnie 12 miesięcy. Dlatego każdorazowo w indywidualnym przypadku pracodawca lub osoba przez niego upoważniona (księgowa, kadrowa) musi zdecydować, z jakiego okresu dokonać wyliczenia średniej zmiennych składników wynagrodzenia, by dochować zasady, że pracownikowi korzystającemu z urlopu wypoczynkowego jest należne takie wynagrodzenie, jakie by otrzymał, gdyby w tym okresie pracował.

Tak samo niewskazane będzie regulowanie w różny sposób okresu, z którego jest obliczana podstawa wymiaru wynagrodzenia urlopowego, w zależności od zajmowanego przez pracownika stanowiska pracy (handlowca, pracownika administracji, pracownika obsługi itp.). W takim przypadku bowiem, poza zarzutem stosowania przepisów wewnętrznych mniej korzystnych od powszechnie obowiązujących, mogłoby dojść do naruszenia przepisów o równym traktowaniu w zatrudnieniu.

Nie ma natomiast przeszkód prawnych do uszczegółowienia w przepisach wewnątrzzakładowych, np. w regulaminie wynagradzania, pojęcia „znacznego wahania” zmiennych składników wynagrodzenia, jakim posługują się przepisy. Dla przejrzystości reguł stosowanych przy obliczeniu wynagrodzenia urlopowego w zakładzie można przykładowo uregulować, że znaczne wahania zmiennych składników to takie, które przekraczają 20% wartości tych składników. Wówczas, jeśli w okresie 12 miesięcy poprzedzających miesiąc korzystania z urlopu przez pracownika, otrzymał on zmienny składnik wyższy lub niższy o co najmniej 20% od któregoś z tych otrzymanych w okresie 3 miesięcy poprzedzających korzystanie z urlopu, okres, z którego oblicza się średnią, byłby stosownie wydłużony do 6, 9, czy 12 miesięcy.

• § 7-8 ust. 2 rozporządzenia z 8 stycznia 1997 r. w sprawie szczegółowych zasad udzielania urlopu wypoczynkowego, ustalania i wypłacania wynagrodzenia za czas urlopu oraz ekwiwalentu pieniężnego za urlop (DzU nr 2, poz. 14 ze zm.),

• art. 9, art. 183a, art. 172 Kodeksu pracy.

Aleksander P. Kuźniar

specjalista w zakresie prawa pracy

Źródło: Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

REKLAMA

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Składki ZUS od zlecenia - poradnik. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? [przykłady obliczeń]

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA