REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rekrutacja - jak przygotować i przeprowadzić rozmowę kwalifikacyjną?

Rekrutacja - jak przygotować i przeprowadzić rozmowę kwalifikacyjną?
Rekrutacja - jak przygotować i przeprowadzić rozmowę kwalifikacyjną?
fot.Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Odpowiedni dobór członków zespołu to kwestia kluczowa dla każdego przedsiębiorstwa. Sposób komunikacji podczas rozmowy z potencjalnym pracownikiem, a także przygotowanie się do niej, zależą od celu spotkania, a równocześnie wpływają na wizerunek firmy w oczach kandydata. Na co zatem zwrócić uwagę, planując przeprowadzenie spotkania rekrutacyjnego?

Fakty czy symulacja?

Przygotowując się do rozmowy z kandydatem do pracy, warto mieć świadomość, że nie każda rekrutacja będzie wymagała zastosowania takich samych środków.

REKLAMA

REKLAMA

Podczas niektórych spotkań, gdy rekruterowi zależy na tym, żeby uzyskać jak najwięcej informacji oraz zweryfikować już posiadane dane, wystarczy bazowanie na faktach chociażby poprzez prowadzenie wywiadu biograficznego. W takiej sytuacji, aby otrzymać potrzebne odpowiedzi, najlepiej przygotować pytania ogólne oraz szczegółowe lub standaryzowany kwestionariusz osobowy, umożliwiający porównanie poszczególnych uczestników rekrutacji.

W niektórych profesjach natomiast w czasie procesu rekrutacji kluczowe będzie ustalenie, czy potencjalny pracownik posiada wiedzę potrzebną do wykonywania swoich przyszłych zadań zawodowych. Tę kwestię można zweryfikować poprzez odpowiednie merytoryczne pytania czy też testy wiedzy. Jeżeli jednak prowadzący spotkanie chce sprawdzić, jak dana osoba radzi sobie z kluczowymi wyzwaniami i problemami często spotykanymi w pracy na stanowisku, o które się ubiega, lepiej przeprowadzić wywiad sytuacyjny. Wówczas przed rozmową warto przygotować zadania, które skłonią do przedstawienia scenariuszy postępowania w określonych sytuacjach. Mogą do tego służyć np. bezpośrednie pytania typu: „Co zrobiłby pan, jeżeli…?”, „Jak zachowa się pan w sytuacji...?”.

Najlepiej opracować opisy i wskaźniki kompetencji, które nas interesują, a następnie stworzyć zadania i scenki, które pomogą nam sprawdzić umiejętności potencjalnych pracowników. Możemy poprosić ich np. o przeprowadzenie transakcji sprzedaży czy wykonanie określonej czynności na komputerze – mówi Paulina Popławska-Klekotko, starszy konsultant ds. rekrutacji  z firmy szkoleniowo-doradczej Integra Consulting Poland.

REKLAMA

Polecamy: Monitor prawa pracy i ubezpieczeń

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Serwis Kadry

Kto, gdzie i kiedy?

Poza przygotowaniem merytorycznym do prowadzenia spotkania rekrutacyjnego, dobrze zadbać też o kwestie organizacyjne.

Na przebieg rozmowy duży wpływ mają chociażby wybór pomieszczenia, w którym się ona odbędzie. Powinno być ono odosobnione od obszarów ogólnych. Miejsca przeznaczone do większych zgromadzeń, jak np. stołówka czy klub raczej się nie sprawdzą. Najlepiej bowiem, aby przestrzeń stwarzała spokojną atmosferę bezpieczeństwa i komfortu psychicznego. Takie zadbanie o prywatność sprzyja spokojnej, otwartej i rzeczowej rozmowie – mówi Paulina Popławska-Klekotko z Integra Consulting Poland. – Ważne, żeby zastanowić się też nad wyborem prowadzących spotkanie, np. czy na pewno niezbędny jest udział w nim aż czterech przedstawicieli firmy? Tak wiele osób spowoduje wrażenie biurokracji, a i trzy w takim kontekście stanowią już tłum. Rozważmy więc włączenie  niektórych osób w proces rekrutacji dopiero na jej kolejnych etapach  – dodaje.

Aby dobrze zaplanować harmonogram rozmów, trzeba oszacować, ile rzeczywiście czasu jest potrzebne na każdą z nich, wliczając w to chwilę niezbędną na sporządzenie z niej notatek, a także zastanowienie się nad kolejną (powinno to być minimum 10 minut). Wówczas łatwiej będzie określić, ile spotkań można przeprowadzić jednego dnia. Dobrze ustalić również, gdzie kandydaci mają się zgłaszać oraz czy, a jeśli tak, to w jakim zakresie, firma będzie refundowała koszty np. dojazdu i noclegu osobom spoza miasta.

Ważne jest też to, aby te informacje w przejrzysty sposób przekazać potencjalnym pracownikom. Kiedy już zaprosimy ich na rozmowę, upewnijmy się, że wiedzą, kiedy, gdzie i do kogo powinni się zgłosić, a także jak długo orientacyjnie potrwa spotkanie – podpowiada Paulina Popławska-Klekotko. Warto załączyć też mapę, trasę autobusową, informacje o parkingach itp. oraz poinformować, jakie dokumenty, dyplomy czy próbki prac należy ze sobą przynieść, jeśli jest to niezbędne na danym etapie rekrutacji.

– Odpowiednie przygotowanie rozmowy kwalifikacyjnej, a także przekazanie kandydatowi wszelkich pomocnych wskazówek organizacyjnych, nie tylko pomaga rekruterowi w osiągnięciu założonego celu rozmowy, ale również pozwala oszczędzić kandydatom niepotrzebnego stresu i wpływa na pozytywny odbiór firmy w ich oczach. To szczególnie istotne, biorąc pod uwagę to, że funkcjonujemy obecnie na rynku pracowników – mówi Paulina Popławska-Klekotko z Integra Consulting Poland.

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Jak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA