REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rekrutacja - jak przygotować i przeprowadzić rozmowę kwalifikacyjną?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Rekrutacja - jak przygotować i przeprowadzić rozmowę kwalifikacyjną?
Rekrutacja - jak przygotować i przeprowadzić rozmowę kwalifikacyjną?
fot.Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Odpowiedni dobór członków zespołu to kwestia kluczowa dla każdego przedsiębiorstwa. Sposób komunikacji podczas rozmowy z potencjalnym pracownikiem, a także przygotowanie się do niej, zależą od celu spotkania, a równocześnie wpływają na wizerunek firmy w oczach kandydata. Na co zatem zwrócić uwagę, planując przeprowadzenie spotkania rekrutacyjnego?

Fakty czy symulacja?

Przygotowując się do rozmowy z kandydatem do pracy, warto mieć świadomość, że nie każda rekrutacja będzie wymagała zastosowania takich samych środków.

REKLAMA

Autopromocja

Podczas niektórych spotkań, gdy rekruterowi zależy na tym, żeby uzyskać jak najwięcej informacji oraz zweryfikować już posiadane dane, wystarczy bazowanie na faktach chociażby poprzez prowadzenie wywiadu biograficznego. W takiej sytuacji, aby otrzymać potrzebne odpowiedzi, najlepiej przygotować pytania ogólne oraz szczegółowe lub standaryzowany kwestionariusz osobowy, umożliwiający porównanie poszczególnych uczestników rekrutacji.

W niektórych profesjach natomiast w czasie procesu rekrutacji kluczowe będzie ustalenie, czy potencjalny pracownik posiada wiedzę potrzebną do wykonywania swoich przyszłych zadań zawodowych. Tę kwestię można zweryfikować poprzez odpowiednie merytoryczne pytania czy też testy wiedzy. Jeżeli jednak prowadzący spotkanie chce sprawdzić, jak dana osoba radzi sobie z kluczowymi wyzwaniami i problemami często spotykanymi w pracy na stanowisku, o które się ubiega, lepiej przeprowadzić wywiad sytuacyjny. Wówczas przed rozmową warto przygotować zadania, które skłonią do przedstawienia scenariuszy postępowania w określonych sytuacjach. Mogą do tego służyć np. bezpośrednie pytania typu: „Co zrobiłby pan, jeżeli…?”, „Jak zachowa się pan w sytuacji...?”.

Najlepiej opracować opisy i wskaźniki kompetencji, które nas interesują, a następnie stworzyć zadania i scenki, które pomogą nam sprawdzić umiejętności potencjalnych pracowników. Możemy poprosić ich np. o przeprowadzenie transakcji sprzedaży czy wykonanie określonej czynności na komputerze – mówi Paulina Popławska-Klekotko, starszy konsultant ds. rekrutacji  z firmy szkoleniowo-doradczej Integra Consulting Poland.

Polecamy: Monitor prawa pracy i ubezpieczeń

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Serwis Kadry

Kto, gdzie i kiedy?

Poza przygotowaniem merytorycznym do prowadzenia spotkania rekrutacyjnego, dobrze zadbać też o kwestie organizacyjne.

Na przebieg rozmowy duży wpływ mają chociażby wybór pomieszczenia, w którym się ona odbędzie. Powinno być ono odosobnione od obszarów ogólnych. Miejsca przeznaczone do większych zgromadzeń, jak np. stołówka czy klub raczej się nie sprawdzą. Najlepiej bowiem, aby przestrzeń stwarzała spokojną atmosferę bezpieczeństwa i komfortu psychicznego. Takie zadbanie o prywatność sprzyja spokojnej, otwartej i rzeczowej rozmowie – mówi Paulina Popławska-Klekotko z Integra Consulting Poland. – Ważne, żeby zastanowić się też nad wyborem prowadzących spotkanie, np. czy na pewno niezbędny jest udział w nim aż czterech przedstawicieli firmy? Tak wiele osób spowoduje wrażenie biurokracji, a i trzy w takim kontekście stanowią już tłum. Rozważmy więc włączenie  niektórych osób w proces rekrutacji dopiero na jej kolejnych etapach  – dodaje.

Aby dobrze zaplanować harmonogram rozmów, trzeba oszacować, ile rzeczywiście czasu jest potrzebne na każdą z nich, wliczając w to chwilę niezbędną na sporządzenie z niej notatek, a także zastanowienie się nad kolejną (powinno to być minimum 10 minut). Wówczas łatwiej będzie określić, ile spotkań można przeprowadzić jednego dnia. Dobrze ustalić również, gdzie kandydaci mają się zgłaszać oraz czy, a jeśli tak, to w jakim zakresie, firma będzie refundowała koszty np. dojazdu i noclegu osobom spoza miasta.

Ważne jest też to, aby te informacje w przejrzysty sposób przekazać potencjalnym pracownikom. Kiedy już zaprosimy ich na rozmowę, upewnijmy się, że wiedzą, kiedy, gdzie i do kogo powinni się zgłosić, a także jak długo orientacyjnie potrwa spotkanie – podpowiada Paulina Popławska-Klekotko. Warto załączyć też mapę, trasę autobusową, informacje o parkingach itp. oraz poinformować, jakie dokumenty, dyplomy czy próbki prac należy ze sobą przynieść, jeśli jest to niezbędne na danym etapie rekrutacji.

– Odpowiednie przygotowanie rozmowy kwalifikacyjnej, a także przekazanie kandydatowi wszelkich pomocnych wskazówek organizacyjnych, nie tylko pomaga rekruterowi w osiągnięciu założonego celu rozmowy, ale również pozwala oszczędzić kandydatom niepotrzebnego stresu i wpływa na pozytywny odbiór firmy w ich oczach. To szczególnie istotne, biorąc pod uwagę to, że funkcjonujemy obecnie na rynku pracowników – mówi Paulina Popławska-Klekotko z Integra Consulting Poland.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
7 skutków spadających stóp procentowych. Już w maju 2025 r. RPP zacznie cykl obniżek?

Tańsze i łatwiej dostępne kredyty to tylko część skutków cięć stóp procentowych. Polityka monetarna to miecz obosieczny. W momencie, w którym kredytobiorcy cieszą się z niższych rat, to posiadacze oszczędności mają problem ze znalezieniem solidnie oprocentowanego depozytu. Widmo niższych stóp procentowych oznacza też, że w dół pójść może oprocentowanie detalicznych obligacji skarbowych, a zakup mieszkania na wynajem może znowu odzyskać swój blask.

Korekta zeznania podatkowego PIT. Jak to zrobić i do kiedy można?

Do końca roku 2030 podatnicy mają prawo składać korekty zeznań PIT za rok 2024. Błędy w deklaracjach podatkowych zdarzają się zarówno na niekorzyść podatnika (np. pominięcie ulgi, o której się nie wiedziało), jak i na niekorzyść fiskusa (np. pominięcie źródła przychodów, o którym się zapomniało). Złożenie korekty zeznania nie wymaga uzasadnienia, a skorygować można nawet taką deklarację, która z upływem 30 kwietnia 2025 r. została bez udziału podatnika automatycznie zatwierdzona w usłudze Twój e-PIT.

Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

Obowiązkowy KSeF - będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

REKLAMA

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

REKLAMA