REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rekrutacja - jak przygotować i przeprowadzić rozmowę kwalifikacyjną?

Rekrutacja - jak przygotować i przeprowadzić rozmowę kwalifikacyjną?
Rekrutacja - jak przygotować i przeprowadzić rozmowę kwalifikacyjną?
fot.Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Odpowiedni dobór członków zespołu to kwestia kluczowa dla każdego przedsiębiorstwa. Sposób komunikacji podczas rozmowy z potencjalnym pracownikiem, a także przygotowanie się do niej, zależą od celu spotkania, a równocześnie wpływają na wizerunek firmy w oczach kandydata. Na co zatem zwrócić uwagę, planując przeprowadzenie spotkania rekrutacyjnego?

Fakty czy symulacja?

Przygotowując się do rozmowy z kandydatem do pracy, warto mieć świadomość, że nie każda rekrutacja będzie wymagała zastosowania takich samych środków.

REKLAMA

REKLAMA

Podczas niektórych spotkań, gdy rekruterowi zależy na tym, żeby uzyskać jak najwięcej informacji oraz zweryfikować już posiadane dane, wystarczy bazowanie na faktach chociażby poprzez prowadzenie wywiadu biograficznego. W takiej sytuacji, aby otrzymać potrzebne odpowiedzi, najlepiej przygotować pytania ogólne oraz szczegółowe lub standaryzowany kwestionariusz osobowy, umożliwiający porównanie poszczególnych uczestników rekrutacji.

W niektórych profesjach natomiast w czasie procesu rekrutacji kluczowe będzie ustalenie, czy potencjalny pracownik posiada wiedzę potrzebną do wykonywania swoich przyszłych zadań zawodowych. Tę kwestię można zweryfikować poprzez odpowiednie merytoryczne pytania czy też testy wiedzy. Jeżeli jednak prowadzący spotkanie chce sprawdzić, jak dana osoba radzi sobie z kluczowymi wyzwaniami i problemami często spotykanymi w pracy na stanowisku, o które się ubiega, lepiej przeprowadzić wywiad sytuacyjny. Wówczas przed rozmową warto przygotować zadania, które skłonią do przedstawienia scenariuszy postępowania w określonych sytuacjach. Mogą do tego służyć np. bezpośrednie pytania typu: „Co zrobiłby pan, jeżeli…?”, „Jak zachowa się pan w sytuacji...?”.

Najlepiej opracować opisy i wskaźniki kompetencji, które nas interesują, a następnie stworzyć zadania i scenki, które pomogą nam sprawdzić umiejętności potencjalnych pracowników. Możemy poprosić ich np. o przeprowadzenie transakcji sprzedaży czy wykonanie określonej czynności na komputerze – mówi Paulina Popławska-Klekotko, starszy konsultant ds. rekrutacji  z firmy szkoleniowo-doradczej Integra Consulting Poland.

REKLAMA

Polecamy: Monitor prawa pracy i ubezpieczeń

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Serwis Kadry

Kto, gdzie i kiedy?

Poza przygotowaniem merytorycznym do prowadzenia spotkania rekrutacyjnego, dobrze zadbać też o kwestie organizacyjne.

Na przebieg rozmowy duży wpływ mają chociażby wybór pomieszczenia, w którym się ona odbędzie. Powinno być ono odosobnione od obszarów ogólnych. Miejsca przeznaczone do większych zgromadzeń, jak np. stołówka czy klub raczej się nie sprawdzą. Najlepiej bowiem, aby przestrzeń stwarzała spokojną atmosferę bezpieczeństwa i komfortu psychicznego. Takie zadbanie o prywatność sprzyja spokojnej, otwartej i rzeczowej rozmowie – mówi Paulina Popławska-Klekotko z Integra Consulting Poland. – Ważne, żeby zastanowić się też nad wyborem prowadzących spotkanie, np. czy na pewno niezbędny jest udział w nim aż czterech przedstawicieli firmy? Tak wiele osób spowoduje wrażenie biurokracji, a i trzy w takim kontekście stanowią już tłum. Rozważmy więc włączenie  niektórych osób w proces rekrutacji dopiero na jej kolejnych etapach  – dodaje.

Aby dobrze zaplanować harmonogram rozmów, trzeba oszacować, ile rzeczywiście czasu jest potrzebne na każdą z nich, wliczając w to chwilę niezbędną na sporządzenie z niej notatek, a także zastanowienie się nad kolejną (powinno to być minimum 10 minut). Wówczas łatwiej będzie określić, ile spotkań można przeprowadzić jednego dnia. Dobrze ustalić również, gdzie kandydaci mają się zgłaszać oraz czy, a jeśli tak, to w jakim zakresie, firma będzie refundowała koszty np. dojazdu i noclegu osobom spoza miasta.

Ważne jest też to, aby te informacje w przejrzysty sposób przekazać potencjalnym pracownikom. Kiedy już zaprosimy ich na rozmowę, upewnijmy się, że wiedzą, kiedy, gdzie i do kogo powinni się zgłosić, a także jak długo orientacyjnie potrwa spotkanie – podpowiada Paulina Popławska-Klekotko. Warto załączyć też mapę, trasę autobusową, informacje o parkingach itp. oraz poinformować, jakie dokumenty, dyplomy czy próbki prac należy ze sobą przynieść, jeśli jest to niezbędne na danym etapie rekrutacji.

– Odpowiednie przygotowanie rozmowy kwalifikacyjnej, a także przekazanie kandydatowi wszelkich pomocnych wskazówek organizacyjnych, nie tylko pomaga rekruterowi w osiągnięciu założonego celu rozmowy, ale również pozwala oszczędzić kandydatom niepotrzebnego stresu i wpływa na pozytywny odbiór firmy w ich oczach. To szczególnie istotne, biorąc pod uwagę to, że funkcjonujemy obecnie na rynku pracowników – mówi Paulina Popławska-Klekotko z Integra Consulting Poland.

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie ma mowy o przesunięciu terminu wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młodzi influencerzy nie zawsze mogą korzystać z ulgi dla młodych. Warto o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

W tych przypadkach nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF od 1 lutego 2026 r. MFiG wydał rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

REKLAMA

Można zyskać 11 tys. zł na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

REKLAMA

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA