REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Umowa o pracę na zastępstwo - rozwiązanie i ponowna rekrutacja

Umowa o pracę na zastępstwo - rozwiązanie i ponowna rekrutacja
Umowa o pracę na zastępstwo - rozwiązanie i ponowna rekrutacja

REKLAMA

REKLAMA

Umowa o pracę na zastępstwo. Z jakim dniem można rozwiązać umowę o pracę na zastępstwo? Od kiedy można rozpocząć ponowną procedurę naboru na umowę o pracę na zastępstwo na czas usprawiedliwionej nieobecności pracownika?

Od kiedy można rozpocząć ponowną procedurę naboru na umowę o pracę na zastępstwo? - PYTANIE

Od 1 lipca 2021 r. została zatrudniona na umowę o pracę  na zastępstwo osoba Y na czas usprawiedliwionej nieobecności pracownika X. Osoba Y została zatrudniona jako pracownik korpusu służby cywilnej zgodnie z ustawą o służbie cywilnej z 21 listopada 2008 r. Nieobecny pracownik X przebywał na zwolnieniu lekarskim (ciąża) a obecnie przebywa na urlopie macierzyńskim.
Osoba Y, która została zatrudniona  na umowę o pracę na zastępstwo w miesiącu październiku 2021 r. poinformowała przełożonego o tym, iż jest w 16 tygodniu ciąży i termin porodu ma ustalony na dzień 22 kwietnia 2022 r.

Z jakim dniem można rozwiązać umowę o pracę na zastępstwo z pracownikiem Y?
Od kiedy można rozpocząć ponowną procedurę naboru na umowę o pracę na zastępstwo na czas usprawiedliwionej nieobecności pracownika, i nieobecności którego pracownika: pracownika X, który już przebywa na urlopie macierzyńskim i jest zatrudniony na stałe, czy pracownika Y, z którym została zawarta umowa o pracę na czas usprawiedliwionej nieobecności pracownika?

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Rozwiązanie umowy o pracę na zastępstwo i ponowna rekrutacja - ODPOWIEDŹ

Umowa na czas określony zawarta w celu zastępstwa nieobecnego pracownika z powodu jego usprawiedliwionej nieobecności generalnie korzysta z zakazu jej wypowiadania w okresie ciąży. Jednak powrót do pracy zastępowanego pracownika powoduje, iż pracodawca będzie miał możliwość rozwiązania umowy o pracę z pracownikiem Y - umowa rozwiąże się niejako z automatu z dniem powrotu pracownika zastępowanego do pracy w związku z zakończeniem okresu trwania usprawiedliwionej nieobecności.

W omawianym przypadku trudno wskazać termin rozpoczęcia procedury naboru uwzględniając fakt, iż nie ma gwarancji, że pracownica Y będąca w ciąży będzie do dyspozycji pracodawcy do dnia porodu. Niezależnie od powyższego nabór powinien dotyczyć zastępstwa pracownika X. Przepisy nie przewidują bowiem w sposób bezpośredni możliwości stosowania umów terminowych w celu zastępowania pracowników zatrudnionych na zastępstwo.

REKLAMA

W celu zastąpienia nieobecnego pracownika z powodu jego usprawiedliwionej nieobecności w pracy pracodawca ma możliwość zastosowania umowy na czas określony. Powyższa zasada również dotyczy pracodawcy funkcjonującego w ramach korpusu służby cywilnej, którego status prawny pracowników regulowany jest ustawą z dnia 21.11.2008 r. o służbie cywilnej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zasadą jest, że umowa zawarta w celu zastępstwa nieobecnego pracownika może trwać maksymalnie do momentu powrotu zastępowanego pracownika do pracy - czas umowy zawartej w celu zastępstwa jest więc bardzo ściśle powiązany z czasem nieobecności pracownika.

Nie można wykluczyć sytuacji kiedy pracownik zatrudniony na zastępstwo - a ściślej mówiąc pracownica, w trakcie trwania umowy na zastępstwo zajdzie w ciążę. Zasadą jest, że umowy na zastępstwo nie ulegają przedłużeniu do dnia porodu, jednak w sytuacji gdy pracownik zastępowany ma być jeszcze długo nieobecny w pracy - i pokrywa się to z okresem trwania ciąży, wówczas pracodawca nie ma możliwości wypowiedzenia jak również rozwiązania umowy o pracę w okresie ciąży pracownicy zatrudnionej w celu zastępstwa. Inaczej mówiąc pracownica zatrudniona w celu zastępstwa zachowa prawo do ochrony w czasie ciąży - jedynie pod warunkiem, że osoba zastępowana nie zakończy wcześniej usprawiedliwionej nieobecności w pracy. Uwzględniając powyższe na chwilę obecną pracodawca nie ma możliwości zakończenia współpracy z pracownicą Y - umowa o pracę zostanie rozwiązana z automatu z dniem powrotu do pracy pracownicy X (przyjmując że strony określiły czas trwania umowy na zastępstwo jako czas usprawiedliwionej nieobecności w pracy pracownicy X).

Określenie terminu procedury naboru o której mowa w pytaniu, jest w praktyce utrudnione - nie ma bowiem gwarancji, że pracownica Y w każdej chwili nie zostanie skierowana na zwolnienie lekarskie - co będzie uzasadniało rozpoczęcie procedury naboru. W takim przypadku nabór będzie dotyczył zastępstwa pracownika X a nie pracownika Y.

Podstawa prawna: art. 177 ustawy z 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (Dz.U. z 2020 r., poz. 1320)

Sebastian Kryczka

Porada pochodzi z kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX
Zamów bezpłatny 14-dniowy dostęp do INFORLEX
W INFORLEX znajdziesz wszystko o zmianach w prawie i podatkach

Źródło: INFORLEX

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Kiedy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Ulga mieszkaniowa w PIT ograniczona tylko do jednej nieruchomości. Od kiedy? Co wynika z projektu nowelizacji

Minister Finansów i Gospodarki zamierza istotnie ograniczyć ulgę mieszkaniową w podatku dochodowym od osób fizycznych. Na czym mają polegać te zmiany? W skrócie nie będzie mogła skorzystać z ulgi mieszkaniowej osoba, która jest właścicielem lub współwłaścicielem więcej niż 1 mieszkania. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o PIT w tej sprawie ale trudno się spodziewać, że wejdzie w życie od nowego roku, bo projekt jest jeszcze na etapie rządowych prac legislacyjnych. A zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunał Konstytucyjny okres minimalny vacatio legis w przypadku podatku PIT nie powinien być krótszy niż jeden miesiąc. Zwłaszcza jeżeli dotyczy zmian niekorzystnych dla podatników jak ta. Czyli zmiany w podatku PIT na przyszły rok można wprowadzić tylko wtedy, gdy nowelizacja została opublikowana w Dzienniku Ustaw przed końcem listopada poprzedniego roku.

Po przekroczeniu 30-krotnosci i zwrocie pracownikowi składek należy przeliczyć i wyrównać zasiłek

Przekroczenie rocznej podstawy wymiaru składek ZUS może znacząco wpłynąć na prawidłowe ustalenie podstawy zasiłków chorobowych, opiekuńczych czy macierzyńskich. Wielu pracodawców nie zdaje sobie sprawy, że po korekcie składek konieczne jest również przeliczenie podstawy zasiłkowej i wypłacenie wyrównania. Ekspertka Stowarzyszenia Księgowych w Polsce wyjaśnia, kiedy powstaje taki obowiązek i jak prawidłowo go obliczyć.

REKLAMA

Darmowe e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT: Wszystko, co ważne na temat KSeF i VAT 2026

Nadchodzą ogromne zmiany w rozliczeniach podatkowych. KSeF i VAT 26 to tematy, które już dziś warto zrozumieć i poznać, aby bez stresu przygotować się na nowe obowiązki. Pobierz DARMOWE e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT i dowiedz się wszystkiego, co ważne na temat KSeF i VAT 2026.

Wielkie narodowe testowanie KSeF na żywym organizmie podatników od lutego 2026 r. Ekspert: To trochę jak skok na bungee ale lina jest dopinana w locie

Eksperci zauważają, że udostępniona przez Ministerstwo Finansów Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 zawiera istotne niezgodności z dokumentacją i podręcznikami. To oznacza, że 1 lutego 2026 r. najwięksi podatnicy (jako wystawiający faktury w KSeF) i pozostali (jako odbierający faktury w KSeF) będą musieli pierwszy raz zetknąć się z finalną wersją tego systemu. Ponadto cały czas brakuje najważniejszego rozporządzenia w sprawie zasad korzystania z KSeF. Pojawiają się też wątpliwości co do zgodności polskich przepisów dot. KSeF z przepisami unijnymi. Wniosek - zdaniem wielu ekspertów - jest jeden: nie jesteśmy gotowi na wdrożenie obowiązkowego modelu KSeF w ustalonych wcześniej terminach.

Zmiany w ksh w 2026 r. Koniec z podziałem na akcje imienne i na okaziciela, przedłużenie mocy dowodowej papierowych akcji i inne nowości

W dniu 26 listopada 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych (ksh) oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Sprawiedliwości. Nowe przepisy mają wzmocnić ochronę akcjonariuszy i uczestników rynku kapitałowego. Chodzi m.in. o poprawę przejrzystości i dostępności informacji o firmach prowadzących rejestry akcjonariuszy spółek niepublicznych, czyli takich, które nie są notowane na giełdzie. Projekt przewiduje zwiększenie i uporządkowanie obowiązków informacyjnych spółek oraz instytucji, które prowadzą rejestr akcjonariuszy. Dzięki temu obieg informacji o akcjach stanie się bardziej czytelny, bezpieczny i przewidywalny. Skutkiem nowelizacji będzie też rezygnacja z dotychczasowej klasyfikacji akcji na akcje imienne i na okaziciela. Nowe przepisy mają wejść w życie po dwunastu miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 28 lutego 2026 roku.

KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

REKLAMA

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA