REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

O czym musisz wiedzieć podpisując pierwszą umowę o pracę?

O czym musisz wiedzieć podpisując pierwszą umowę o pracę? Fot. Fotolia
O czym musisz wiedzieć podpisując pierwszą umowę o pracę? Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Jesteś młodym pracownikiem, który po raz pierwszy wkracza na rynek pracy? Nie wiesz jakie masz prawa i obowiązki związane z nawiązaniem stosunku pracy? O czym powinieneś pamiętać przy podpisaniu umowy o pracę?

Obowiązkowe elementy umowy o pracę

Prawidłowo skonstruowana umowa o pracę powinna zawierać: określenie jaki jest to rodzaj umowy, dane pracodawcy oraz pracownika, datę i nazwę stanowiska, a także miejsce wykonywania pracy wraz z datą rozpoczęcia. Jeden z najważniejszych elementów umowy stanowi także wynagrodzenie oraz prawidłowo określony wymiar czasu pracy. Warto zwrócić uwagę na wysokość wynagrodzenia, gdyż w przypadku umowy o prace płaca minimalna wynosi obecnie 1680 zł brutto przy pełnym wymiarze czasu pracy. W zakresie wymiaru czasu pracy funkcjonują określenia: pełny etat, ½ lub 4/5 etatu lub jest on określony godzinowo, np. 40 godzin w tygodniu. Warto pamiętać, że zarówno umowa, jak i każda jej zmiana powinny mieć formę pisemną.

REKLAMA

Autopromocja

Podpisując umowę pamiętaj, że powinieneś otrzymać egzemplarz podpisanej umowy. Zdarza się, że umowa zawarta jest ustnie, mimo to najpóźniej w pierwszym dniu Twojej pracy pracodawca musi potwierdzić na piśmie rodzaj umowy i warunki zatrudnienia. Jeżeli umowa nie określa daty rozpoczęcia pracy, stosunek pracy trwa od dnia podpisania tej umowy.

Wypowiedzenie umowy o pracę pracownicy w ciąży

Obowiązki pracodawcy

Pracodawca najpóźniej 7 dni od zawarcia umowy o pracę musi poinformować Cię na piśmie: o tym ile godzin dziennie będziesz pracował, jak często będziesz otrzymywał pensję (nie może być wypłacana rzadziej niż 1 raz w miesiącu), ile przysługuje Ci urlopu i kiedy nabywasz do niego prawo, a także jaki obowiązuje okres wypowiedzenia.

Regulamin pracy obowiązujący u danego pracodawcy zawiera informacje o: godzinach, na które przypada pora nocna, miejscu, terminie i sposobie wypłaty pensji, sposobie potwierdzania obecności w pracy oraz sposobie usprawiedliwiania nieobecności. Jeżeli pracodawca nie posiada regulaminu pracy, wszystkie powyższe informacje powinien przekazać Ci na piśmie najpóźniej 7 dni od daty zawarcia umowy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zatrudnianie pracowników sezonowych - zasady

Dwie umowy na czas określony

Pracodawca może podpisać z Tobą tylko dwie kolejne umowy na czas określony, natomiast trzecia powinna być już umową na czas nieokreślony. Nakaz ten dotyczy jednak tylko takich kolejnych umów na czas określony, pomiędzy którymi przerwa nie przekracza 1 miesiąca. Zasada ta nie ma zastosowania do umowy na okres próbny, na zastępstwo oraz umowy na czas wykonywania określonej pracy lub umowy na czas określony pracowników tymczasowych. Warto pamiętać, że podpisanie aneksu do umowy o pracę przedłużającego czas jej trwania jest zawarciem kolejnej umowy.

Zmiana treści umowy

Jeśli pracodawca chce zmienić treść umowy, może to zrobić albo w drodze porozumienia stron albo w drodze tzw. wypowiedzenia zmieniającego. W pierwszym przypadku zmianę warunków umowy mogą zainicjować obie strony, podpisując aneks do umowy zawierający uzgodnione przez pracodawcę i pracownika zmiany warunków oraz termin, od którego zmiany te mają nastąpić. Wypowiedzenie zmieniające natomiast może zainicjować jedynie pracodawca. Stanowi ono pisemną informację pracodawcy o zmianie warunków pracy lub płacy. Warto pamiętać, iż zmiana ta nastąpi po upływie okresu wypowiedzenia, tylko jeśli wyrazisz na to zgodę. W przypadku nie zaakceptowania przez Ciebie warunków zaproponowanych przez pracodawcę w wypowiedzeniu zamieniającym (do połowy okresu wypowiedzenia możesz się nie zgodzić na nowe warunki) Twoja umowa rozwiąże się z upływem okresu wypowiedzenia.

Jakie obowiązki ma pracodawca wobec pracownika

Warto pamiętać, że umowy zlecenia i o dzieło nie są umowami o pracę, a więc podpisując je nie posiadasz praw i obowiązków opisanych powyżej.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM


Autor: Magdalena Warchoł

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KRUS wprowadza zmiany w limitach przychodów. Czy stracisz na emeryturze lub rencie?

KRUS informuje, że od początku grudnia 2024 roku obowiązują nowe kwoty przychodu decydujące o zmniejszaniu lub zawieszaniu świadczeń emerytalno-rentowych. Sprawdź nowe limity miesięcznego przychodu powodujące zmniejszenie/zawieszenie emerytury lub renty.

Nowe wzory formularzy deklaracji VAT od 2025 roku: VAT-8 i VAT-9M

Minister Finansów zamierza od 1 kwietnia 2025 r. wprowadzić dwa nowe wzory deklaracji VAT. Mają to być VAT-8 (wersja 12) i VAT-9M (wersja 11). Gotowy jest już projekt rozporządzenia określającego nowe wzory tych formularzy. Co się zmieni?

Kwota wolna od podatku 60 tys. zł. Rząd odpowiada na pytania o realizację obietnicy

Obietnica podniesienia kwoty wolnej od podatku do 60 tys. zł wciąż pozostaje niezrealizowana, mimo że miała być spełniona w ciągu pierwszych 100 dni rządów. Ministerstwo Finansów w odpowiedzi na interpelację posłanki Marii Koc wyjaśnia, że zmiana może nastąpić dopiero przy poprawie sytuacji budżetowej. Koszt wprowadzenia reformy szacuje się na 52,5 mld zł rocznie.

Pułapka podatkowa. Jest problem z terminem zgłoszenia spadku na formularzu SD-Z2

Są trudności w skorzystaniu ze zwolnienia z podatku od spadków po śmierci najbliższych. Podatnicy wskazują na brak informacji o 6-miesięcznym terminie na zgłoszenie nabycia spadku na formularzu SD-Z2. Rzecznik Praw Obywatelskich apeluje do ministra finansów o wprowadzenie obowiązku pouczania o tych warunkach przez sądy i notariuszy, aby zapobiec przypadkom, gdy niewiedza prowadzi do utraty prawa do ulgi.

REKLAMA

Zmiana zasad wystawiania faktur VAT od 1 stycznia 2025 r.

Na stronach Rządowego Centrum Legislacjii, opublikowany został projekt rozporządzenia, które zmienić ma od 1 stycznia 2024 r. rozporządzenie Ministra Finansów z 29 października 2021 r. w sprawie wystawiania faktur (Dz. U. poz. 1979). Co się zmieni w fakturowaniu od nowego roku?

Zmiany w stażu pracy już od 2026 r.: Zwiększą uprawnienia pracowników, a tym samym będą stanowiły pewne obciążenie dla pracodawców

Od początku 2026 roku mają wejść w życie zmiany w przepisach dotyczących naliczania stażu pracy. Nowelizacja Kodeksu pracy obejmie nie tylko okresy zatrudnienia na podstawie umowy o pracę, ale także inne formy zatrudnienia, takie jak umowy zlecenia czy prowadzenie działalności gospodarczej. Te zmiany przyniosą korzyści dla pracowników, ale także dodatkowe wyzwania dla pracodawców.

Amortyzacja inwestycji w obce środki trwałe

W związku z wprowadzeniem Polskiego Ładu w polskim systemie prawnym znalazły się niekorzystne regulacje podatkowe dla branży nieruchomości, wśród których wymienić można przede wszystkim zakaz amortyzacji podatkowej budynków i lokali mieszkalnych. 

NSA: Nawet potencjalna możliwość wykorzystania nieruchomości w działalności gospodarczej zwiększa stawkę podatku od nieruchomości

Do nieruchomości związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej zaliczone być powinny również te grunty lub budynki, które przejściowo nie są wykorzystywane przez podatnika w prowadzonej przez niego działalności gospodarczej. Tak wynika z wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z 24 września 2024 r. (III FSK 331/24). NSA - orzekając w przedmiocie podatku od nieruchomości - uznał, że na uwagę zasługuje nie tylko faktyczne wykorzystywanie nieruchomości w prowadzonej działalności gospodarczej, ale także możliwość potencjalnego jej wykorzystania w takim celu.

REKLAMA

Podmiotowość podatników czynnych. Kto jest podatnikiem, gdy czynność opodatkowaną wykonuje więcej niż jeden podmiot?

Podmiotowość w prawie podatkowym, zwłaszcza w podatkach pośrednich, była, jest i raczej będzie problemem spornym. Wątek, który zamierzam poruszyć w niniejszym artykule, dotyczy największej grupy podatników, których podmiotowość wiąże się z wykonywaniem przez nich czynności potencjalnie podlegających opodatkowaniu, w którym to wykonaniu może uczestniczyć czynnie więcej niż jeden podmiot - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

ZUS: W listopadzie przedsiębiorcy złożyli 1,3 mln wniosków o wakacje składkowe. Pojawiły się wnioski na styczeń 2025 r.

ZUS: W listopadzie 2024 r. przedsiębiorcy złożyli 1,3 mln wniosków o wakacje składkowe. Pojawiły się już pierwsze wnioski o wakacje składkowe na styczeń 2025 r. Wnioski będą rozpatrywane automatycznie.

REKLAMA