REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

O czym musisz wiedzieć podpisując pierwszą umowę o pracę?

O czym musisz wiedzieć podpisując pierwszą umowę o pracę? Fot. Fotolia
O czym musisz wiedzieć podpisując pierwszą umowę o pracę? Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Jesteś młodym pracownikiem, który po raz pierwszy wkracza na rynek pracy? Nie wiesz jakie masz prawa i obowiązki związane z nawiązaniem stosunku pracy? O czym powinieneś pamiętać przy podpisaniu umowy o pracę?

Obowiązkowe elementy umowy o pracę

Prawidłowo skonstruowana umowa o pracę powinna zawierać: określenie jaki jest to rodzaj umowy, dane pracodawcy oraz pracownika, datę i nazwę stanowiska, a także miejsce wykonywania pracy wraz z datą rozpoczęcia. Jeden z najważniejszych elementów umowy stanowi także wynagrodzenie oraz prawidłowo określony wymiar czasu pracy. Warto zwrócić uwagę na wysokość wynagrodzenia, gdyż w przypadku umowy o prace płaca minimalna wynosi obecnie 1680 zł brutto przy pełnym wymiarze czasu pracy. W zakresie wymiaru czasu pracy funkcjonują określenia: pełny etat, ½ lub 4/5 etatu lub jest on określony godzinowo, np. 40 godzin w tygodniu. Warto pamiętać, że zarówno umowa, jak i każda jej zmiana powinny mieć formę pisemną.

REKLAMA

Autopromocja

Podpisując umowę pamiętaj, że powinieneś otrzymać egzemplarz podpisanej umowy. Zdarza się, że umowa zawarta jest ustnie, mimo to najpóźniej w pierwszym dniu Twojej pracy pracodawca musi potwierdzić na piśmie rodzaj umowy i warunki zatrudnienia. Jeżeli umowa nie określa daty rozpoczęcia pracy, stosunek pracy trwa od dnia podpisania tej umowy.

Wypowiedzenie umowy o pracę pracownicy w ciąży

Obowiązki pracodawcy

Pracodawca najpóźniej 7 dni od zawarcia umowy o pracę musi poinformować Cię na piśmie: o tym ile godzin dziennie będziesz pracował, jak często będziesz otrzymywał pensję (nie może być wypłacana rzadziej niż 1 raz w miesiącu), ile przysługuje Ci urlopu i kiedy nabywasz do niego prawo, a także jaki obowiązuje okres wypowiedzenia.

Regulamin pracy obowiązujący u danego pracodawcy zawiera informacje o: godzinach, na które przypada pora nocna, miejscu, terminie i sposobie wypłaty pensji, sposobie potwierdzania obecności w pracy oraz sposobie usprawiedliwiania nieobecności. Jeżeli pracodawca nie posiada regulaminu pracy, wszystkie powyższe informacje powinien przekazać Ci na piśmie najpóźniej 7 dni od daty zawarcia umowy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zatrudnianie pracowników sezonowych - zasady

Dwie umowy na czas określony

Pracodawca może podpisać z Tobą tylko dwie kolejne umowy na czas określony, natomiast trzecia powinna być już umową na czas nieokreślony. Nakaz ten dotyczy jednak tylko takich kolejnych umów na czas określony, pomiędzy którymi przerwa nie przekracza 1 miesiąca. Zasada ta nie ma zastosowania do umowy na okres próbny, na zastępstwo oraz umowy na czas wykonywania określonej pracy lub umowy na czas określony pracowników tymczasowych. Warto pamiętać, że podpisanie aneksu do umowy o pracę przedłużającego czas jej trwania jest zawarciem kolejnej umowy.

Zmiana treści umowy

Jeśli pracodawca chce zmienić treść umowy, może to zrobić albo w drodze porozumienia stron albo w drodze tzw. wypowiedzenia zmieniającego. W pierwszym przypadku zmianę warunków umowy mogą zainicjować obie strony, podpisując aneks do umowy zawierający uzgodnione przez pracodawcę i pracownika zmiany warunków oraz termin, od którego zmiany te mają nastąpić. Wypowiedzenie zmieniające natomiast może zainicjować jedynie pracodawca. Stanowi ono pisemną informację pracodawcy o zmianie warunków pracy lub płacy. Warto pamiętać, iż zmiana ta nastąpi po upływie okresu wypowiedzenia, tylko jeśli wyrazisz na to zgodę. W przypadku nie zaakceptowania przez Ciebie warunków zaproponowanych przez pracodawcę w wypowiedzeniu zamieniającym (do połowy okresu wypowiedzenia możesz się nie zgodzić na nowe warunki) Twoja umowa rozwiąże się z upływem okresu wypowiedzenia.

Jakie obowiązki ma pracodawca wobec pracownika

Warto pamiętać, że umowy zlecenia i o dzieło nie są umowami o pracę, a więc podpisując je nie posiadasz praw i obowiązków opisanych powyżej.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM


Autor: Magdalena Warchoł

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA