REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

O czym musisz wiedzieć podpisując pierwszą umowę o pracę?

O czym musisz wiedzieć podpisując pierwszą umowę o pracę? Fot. Fotolia
O czym musisz wiedzieć podpisując pierwszą umowę o pracę? Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Jesteś młodym pracownikiem, który po raz pierwszy wkracza na rynek pracy? Nie wiesz jakie masz prawa i obowiązki związane z nawiązaniem stosunku pracy? O czym powinieneś pamiętać przy podpisaniu umowy o pracę?

Obowiązkowe elementy umowy o pracę

Prawidłowo skonstruowana umowa o pracę powinna zawierać: określenie jaki jest to rodzaj umowy, dane pracodawcy oraz pracownika, datę i nazwę stanowiska, a także miejsce wykonywania pracy wraz z datą rozpoczęcia. Jeden z najważniejszych elementów umowy stanowi także wynagrodzenie oraz prawidłowo określony wymiar czasu pracy. Warto zwrócić uwagę na wysokość wynagrodzenia, gdyż w przypadku umowy o prace płaca minimalna wynosi obecnie 1680 zł brutto przy pełnym wymiarze czasu pracy. W zakresie wymiaru czasu pracy funkcjonują określenia: pełny etat, ½ lub 4/5 etatu lub jest on określony godzinowo, np. 40 godzin w tygodniu. Warto pamiętać, że zarówno umowa, jak i każda jej zmiana powinny mieć formę pisemną.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Podpisując umowę pamiętaj, że powinieneś otrzymać egzemplarz podpisanej umowy. Zdarza się, że umowa zawarta jest ustnie, mimo to najpóźniej w pierwszym dniu Twojej pracy pracodawca musi potwierdzić na piśmie rodzaj umowy i warunki zatrudnienia. Jeżeli umowa nie określa daty rozpoczęcia pracy, stosunek pracy trwa od dnia podpisania tej umowy.

Wypowiedzenie umowy o pracę pracownicy w ciąży

Obowiązki pracodawcy

Pracodawca najpóźniej 7 dni od zawarcia umowy o pracę musi poinformować Cię na piśmie: o tym ile godzin dziennie będziesz pracował, jak często będziesz otrzymywał pensję (nie może być wypłacana rzadziej niż 1 raz w miesiącu), ile przysługuje Ci urlopu i kiedy nabywasz do niego prawo, a także jaki obowiązuje okres wypowiedzenia.

REKLAMA

Regulamin pracy obowiązujący u danego pracodawcy zawiera informacje o: godzinach, na które przypada pora nocna, miejscu, terminie i sposobie wypłaty pensji, sposobie potwierdzania obecności w pracy oraz sposobie usprawiedliwiania nieobecności. Jeżeli pracodawca nie posiada regulaminu pracy, wszystkie powyższe informacje powinien przekazać Ci na piśmie najpóźniej 7 dni od daty zawarcia umowy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zatrudnianie pracowników sezonowych - zasady

Dwie umowy na czas określony

Pracodawca może podpisać z Tobą tylko dwie kolejne umowy na czas określony, natomiast trzecia powinna być już umową na czas nieokreślony. Nakaz ten dotyczy jednak tylko takich kolejnych umów na czas określony, pomiędzy którymi przerwa nie przekracza 1 miesiąca. Zasada ta nie ma zastosowania do umowy na okres próbny, na zastępstwo oraz umowy na czas wykonywania określonej pracy lub umowy na czas określony pracowników tymczasowych. Warto pamiętać, że podpisanie aneksu do umowy o pracę przedłużającego czas jej trwania jest zawarciem kolejnej umowy.

Zmiana treści umowy

Jeśli pracodawca chce zmienić treść umowy, może to zrobić albo w drodze porozumienia stron albo w drodze tzw. wypowiedzenia zmieniającego. W pierwszym przypadku zmianę warunków umowy mogą zainicjować obie strony, podpisując aneks do umowy zawierający uzgodnione przez pracodawcę i pracownika zmiany warunków oraz termin, od którego zmiany te mają nastąpić. Wypowiedzenie zmieniające natomiast może zainicjować jedynie pracodawca. Stanowi ono pisemną informację pracodawcy o zmianie warunków pracy lub płacy. Warto pamiętać, iż zmiana ta nastąpi po upływie okresu wypowiedzenia, tylko jeśli wyrazisz na to zgodę. W przypadku nie zaakceptowania przez Ciebie warunków zaproponowanych przez pracodawcę w wypowiedzeniu zamieniającym (do połowy okresu wypowiedzenia możesz się nie zgodzić na nowe warunki) Twoja umowa rozwiąże się z upływem okresu wypowiedzenia.

Jakie obowiązki ma pracodawca wobec pracownika

Warto pamiętać, że umowy zlecenia i o dzieło nie są umowami o pracę, a więc podpisując je nie posiadasz praw i obowiązków opisanych powyżej.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM


Autor: Magdalena Warchoł

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. Komunikat ZUS: Niższe składki przez 36 miesięcy; tak trzeba liczyć ulgowe miesiące

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11 od pracodawcy tylko na wniosek pracownika. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w informacjach podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA