REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe zasady zatrudniania obcokrajowców w Polsce od czerwca 2017 roku

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Nowe zasady zatrudniania obcokrajowców w Polsce od czerwca 2017 roku; Ważne zmiany w imigracyjnym prawie pracy dla sektora międzynarodowego pośrednictwa pracy
Nowe zasady zatrudniania obcokrajowców w Polsce od czerwca 2017 roku; Ważne zmiany w imigracyjnym prawie pracy dla sektora międzynarodowego pośrednictwa pracy

REKLAMA

REKLAMA

Obowiązująca od 1 czerwca 2017 roku nowelizacja ustawy o promocji zatrudniania i instytucji rynku pracy wprowadziła bardzo ważne zmiany w prawnych zasadach m.in. pracy sezonowej oraz pracy krótkoterminowej obcokrajowców w Polsce. Co ważne, w ten sposób obowiązuje nowe prawo imigracji pracowniczej w kontekście obywateli państw spoza UE i EOG.

Praca tymczasowa na nowych zasadach

Na bazie zmian w przepisach o zatrudnieniu pracowników tymczasowych, firmy zatrudniające pracowników tymczasowych w Polsce oraz delegujące takich pracowników za granicę muszą przygotować się na znaczny wzrost kosztów. Muszą liczyć się także ze znaczącymi utrudnieniami jak również ograniczeniami biurokratycznymi. Przykładowo, drastycznie rozszerzono katalog sankcji. Wprowadzono bowiem karę do kwoty 100.000 i zwiększono liczbę przypadków obowiązkowego usunięcia przedsiębiorcy z rejestru agencji pracy. Zmiany w przepisach dotyczą także firm sprowadzających do Polski cudzoziemców.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

REKLAMA

Polecamy: Monitor prawa pracy i ubezpieczeń

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zmiany przy zezwoleniu na pracę sezonową oraz pracę krótkoterminową

I chociaż omawiana nowelizacja przedstawiana była w jej uzasadnieniu jako przede wszystkim doprecyzowanie już istniejących przepisów, to wprowadza ona gruntowne zmiany w przepisach obowiązujących dotychczas. Przykładowo, zmiany dotyczą zasad prawnych legalnego zatrudniania obcokrajowców na polskim rynku pracy. Dotyczą takich aspektów jak zezwolenie na pracę sezonową oraz pracę krótkoterminową. Co ważne, nowelizacją objęte zostało także zezwolenie na pobyt czasowy w celu wykonywania pracy w ramach przeniesienia wewnątrz przedsiębiorstwa.

I tak, zezwolenie na pracę sezonową jest odtąd wydawane na czas określony, który nie może być dłuższy niż 9 miesięcy w roku kalendarzowym. Oświadczenia o zamiarze powierzenia pracy cudzoziemcom zostały zastąpione przez zezwolenia na pracę sezonową i krótkoterminową. Powstaje więc pytanie, w jaki sposób ułatwiają one procedurę zatrudniania pracownika o takim charakterze w praktyce? Odpowiedź przynosi rozwiązanie systemowe załatwienia sprawy na poziomie powiatowym. Zezwolenie na pracę krótkoterminową jest bowiem wydawane do 6 miesięcy w ciągu roku przez starostę. Zastępuje ono dotychczasowe oświadczenia. Po zmianach zezwolenie wydawane jest podmiotom, które prowadzą gospodarstwo rolne, lub osoby fizyczne, jeżeli praca jest wykonywana na rzecz ich gospodarstwa domowego. W szczególności dotyczy to sytuacji, w których zatrudnienie dotyczy prac pielęgnacyjno-opiekuńczych lub gdy chodzi o osoby prowadzące działalność gospodarczą przez 12 miesięcy.
 

Na gruncie przepisów po nowelizacji, obcokrajowiec będzie miał możliwość jednorazowego przedłużenia zezwolenia na pracę, jak również jednorazowej zmiany pracodawcy bez potrzeby opuszczania kraju. Oczywiście takie uprawnienie jest obwarowane szeregiem warunków prawnych, których spełnienie jest konieczne, przykładowo pracownik zagraniczny może dokonać takich zmian w dopuszczalnym okresie pracy sezonowej.

Rejestr pracy cudzoziemców

Kolejną zmianą będzie gromadzenie informacji na temat rejestracji wniosku o wydanie zezwolenia w systemie informatycznym, do którego dostęp będą posiadać konsulowie. Takie rozwiązanie ma na celu weryfikację podmiotów wnioskujących o zgodę na pracę krótkoterminową. Została również wprowadzona opłata w wysokości 30 zł za wniosek. Do tej pory oświadczenia były bezpłatne, co bywało główną przyczyną nadużyć w rejestracji. Wskutek zmian, rejestr pracy cudzoziemców będzie monitorować przepływ zatrudnienia obcokrajowców. Dostęp do gromadzonych danych w rejestrze posiada m.in. Policja, Straż Graniczna oraz Państwowa Inspekcja Pracy, które to organy prowadzą odpowiednie działania kontrolne w zakresie legalności pobytu cudzoziemców i legalności pracy.

Praktyka obrotu prawnego pokaże, czy rozwiązania prawne wprowadzone nowelizacją pozytywnie wpłyną na transgraniczny rynek pracy obcokrajowców.

Tekst sporządzony przez prawników kancelarii KG LEGAL KIEŁTYKA GŁADKOWSKI – SPÓŁKA PARTNERSKA z siedzibą w Krakowie, specjalizującej się w sprawach transgranicznych, relokacji kapitału i pracowników oraz obsłudze firm branży life science i IT.

The article was prepared by KG LEGAL KIEŁTYKA GŁADKOWSKI based in Cracow, Poland, specialising in cross border cases, including cross border relocations and business immigration.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2026 - Jeszcze można uniknąć katastrofy. Prof. Modzelewski polemizuje z Ministerstwem Finansów

Niniejsza publikacja jest polemiką prof. Witolda Modzelewskiego z tezami i argumentacją resortu finansów zaprezentowanymi w artykule: „Wystawianie faktur w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów”. Śródtytuły pochodzą od redakcji portalu infor.pl.

Rolnicy i rybacy muszą szykować się na zmiany – nowe przepisy o pomocy de minimis już w drodze!

Rolnicy i rybacy w całej Polsce powinni przygotować się na nadchodzące zmiany w systemie wsparcia publicznego. Rządowy projekt rozporządzenia wprowadza nowe obowiązki dotyczące informacji, które trzeba będzie składać, ubiegając się o pomoc de minimis. Nowe przepisy mają ujednolicić formularze, zwiększyć przejrzystość oraz zapewnić pełną kontrolę nad dotychczas otrzymanym wsparciem.

Wystawienie faktury VAT (ustrukturyzowanej) w KSeF może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową

Czy wystawienie faktury ustrukturyzowanej może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową? Na to pytanie odpowiada na prof. dr hab. Witold Modzelewski.

TSUE: Sąd ma ocenić, czy klauzula WIBOR szkodzi konsumentowi ale nie może oceniać samego wskaźnika

Sąd krajowy ma obowiązek dokonania oceny, czy warunek umowny dotyczący zmiennej stopy oprocentowania opartej o WIBOR, powoduje znaczącą nierównowagę ze szkodą dla konsumenta - oceniła Rzeczniczka Generalna TSUE w opinii opublikowanej 11 września 2025 r. (sprawa C‑471/24 - J.J. przeciwko PKO BP S.A.) Dodała, że ocena ta nie może jednak odnosić się do wskaźnika WIBOR jako takiego ani do metody jego ustalania.

REKLAMA

Kiedy ZUS może przejąć wypłatę świadczeń od przedsiębiorcy? Konieczny wniosek od płatnika lub ubezpieczonego

Brak płynności finansowej płatnika składek, zatrudniającego powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników, takich jak zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. ZUS może pomóc w takiej sytuacji i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

W 2026 roku 2,8 mln firm musi zmienić sposób fakturowania. Im szybciej się przygotują, tym większą przewagę zyskają nad konkurencją

W 2026 roku ponad 2,8 mln przedsiębiorstw w Polsce zostanie objętych obowiązkiem korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Dla wielu z nich będzie to największa zmiana technologiczna od czasu cyfryzacji JPK. Choć Ministerstwo Finansów zapowiada tę transformację jako krok ku nowoczesności, dla MŚP może oznaczać konieczność głębokiej reorganizacji sposobu działania. Eksperci radzą przedsiębiorcom: czas wdrożenia KSeF potraktujcie jako inwestycję.

Środowisko testowe KSeF 2.0 (dot. API) od 30 września, Moduł Certyfikatów i Uprawnień do KSeF 2.0 od 1 listopada 2025 r. MF: API KSeF 1.0 nie jest kompatybilne z API KSeF 2.0

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 10 września 2025 r., że wprowadzone zostały nowe funkcjonalności wcześniej niedostępne w API KSeF1.0 (m.in. FA(3) z węzłem Zalacznik, tryby offline24 czy certyfikaty KSeF). W związku z wprowadzonymi zmianami konieczna jest integracja ze środowiskiem testowym KSeF 2.0., które zostanie udostępnione 30 września.

KSeF 2.0 już nadchodzi: Wszystko, co musisz wiedzieć o rewolucji w e-fakturowaniu

Już od 1 lutego 2026 r. w Polsce zacznie obowiązywać nowy, obligatoryjny KSeF 2.0. Ministerstwo Finansów ogłosiło, że wersja produkcyjna KSeF 1.0 zostaje „zamrożona” i nie będzie dalej rozwijana, a przedsiębiorcy muszą przygotować się do pełnej migracji. Ważne terminy nadchodzą szybko – środowisko testowe wystartuje 30 września 2025 r., a od 1 listopada ruszy Moduł Certyfikatów i Uprawnień. To oznacza prawdziwą rewolucję w e-fakturowaniu, której nie można przespać.

REKLAMA

Te czynności w księgowości można wykonać automatycznie. Czy księgowi powinni się bać utraty pracy?

Automatyzacja procesów księgowych to kolejny krok w rozwoju tej branży. Dzięki możliwościom systemów, księgowi mogą pracować szybciej i wydajniej. Era ręcznego wprowadzania danych dobiega końca, a digitalizacja pracy biur rachunkowych i konieczność dostosowania oferty do potrzeb XXI wieku to konsekwencje cyfrowej rewolucji, której jesteśmy świadkami. Czy zmiany te niosą wyłącznie korzyści, czy również pewne zagrożenia?

4 mln zł zaległego podatku. Skarbówka wykryła nieprawidłowości: spółka zawyżyła koszty uzyskania przychodów o 186 mln zł

Firma musi zapłacić aż 4 mln zł zaległego podatku CIT. Funkcjonariusze podlaskiej skarbówki wykryli nieprawidłowości w stosowaniu cen transferowych przez jedną ze spółek.

REKLAMA