REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Przychodów wspólnych nie można podzielić kluczem przychodowym

Kornelia Kazior
Anna Kiereś
Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
Przychodów wspólnych nie można podzielić kluczem przychodowym
Przychodów wspólnych nie można podzielić kluczem przychodowym

REKLAMA

REKLAMA

Podatnik, który prowadzi działalność gospodarczą na terenie specjalnej strefy ekonomicznej nie podzieli tak zwanych przychodów wspólnych kluczem przychodowym. Teza ta znalazła potwierdzenie w nowym orzeczeniu WSA we Wrocławiu (nieprawomocny wyrok z dnia 7 czerwca 2011, sygn. akt I SA/Wr 453/11).

Sąd podzielił stanowisko organów podatkowych że przez analogię nie można klucza przychodowego przewidzianego dla kosztów, zastosować dla przychodów wspólnych (zakaz wykładni rozszerzającej dla przepisów formułujących zwolnienia podatkowe).

Autopromocja

Podatnik prowadzący zarówno działalność podlegającą zwolnieniu jak i opodatkowaną, jest zobligowany do wydzielenia organizacyjnego działalności strefowej (zwolnionej z podatku). Obowiązek ten wynika z uregulowań zawartych w rozporządzeniach strefowych (przykładowo art. § 5 ust. 5 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 grudnia 20008 w sprawie pomocy publicznej udzielanej przedsiębiorcom działającym na podstawie zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenach specjalnych stref ekonomicznych).

Polecamy serwis: CIT

To na podatniku leży obowiązek udowodnienia, że powstały przychód i koszty dotyczą działalności strefowej bądź pozastrefowej.

W tym celu powinien w księgach rachunkowych dokonać wyodrębnienia.. Dla kosztów wspólnych tj. kosztów które dotyczą zarówno działalności strefowej jak i pozastrefowej, ale których nie można metodą bezpośredniego przypisania odpowiednio rozliczyć, uzasadnione jest zastosowanie klucza wynikającego z art. 15 ust. 2 i ust. 2a ustawy o CIT .

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ustawodawca jednocześnie nie przewidział odpowiedniej regulacji dla przychodów wspólnych. Nie pozwolił również na odpowiednie stosowanie powołanej regulacji dla rozliczenia przychodów. W związku z tym powstaje wątpliwość, czy w obowiązujących przepisach mamy lukę prawną a przede wszystkim jak podatnik ma rozliczyć przychody wspólne.

Przychód wspólny to przychód powstały w związku z prowadzeniem zarówno działalności strefowej jak i pozastrefowej, a którego nie można rozliczyć dokonując bezpośredniego przypisania. Przykładem są np. dodatnie różnice kursowe które powstające od transakcji zakupu rozliczanej jako koszt wspólny np. różnice kursowe od zakupu usługi marketingu.

Podobnie w przypadku odszkodowań wypłacanych w związku z zaistnieniem zdarzeń, których nie można uznać ani za strefowe ani za pozastrefowe np. odszkodowanie OC w związku z uszkodzeniem samochodu wykorzystywanego dla obu działalności.

W przedmiotowej sprawie sąd podzielił dotychczasowe stanowiska organów podatkowych. Tym samym jeśli nie jest możliwe ustalenie, czy dany przychód korzysta w całości ze zwolenianie albo nie można go bezpośrednio przypisać do działalności strefowej oraz pozastrefowej, podatnik powinien całość przychodów opodatkować na zasadach ogólnych.
Przyjęcie takiej zasady niesie za sobą skutek w postaci zmniejszenia kwoty dochodu podlegającej zwolnieniu od podatku a podwyższenie podstawy opodatkowania.

Co za tym idzie, wolniej będzie następowała konsumpcja przyznanej pomocy publicznej.
Mając na uwadze obowiązujące przepisy, należy uznać stanowisko WSA we Wrocławiu za prawidłowe. Niemniej na uwagę zwraca rozbieżność dotycząca możliwości podziału kosztów wspólnych i jednoczesnego braku możliwości podziału przychodów wspólnych.

Ustawodawca nie przewidział w przepisach prawnych rozwiązania tego problemu. Niestety brak podstawy prawnej do zastosowania przy podziale przychodów wspólnych analogicznego klucza alokacji jak przy kosztach wspólnych jest niewątpliwie czynnikiem działającym na niekorzyść podatników.

Polecamy:Co zmieniło się w VAT od 1 lipca 2011 r.?

Kornelia Kazior, konsultant podatkowy ECDDP
Anna Kiereś, Kierownik Zespołu ds. Specjalnych Stref Ekonomicznych ECDDP

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek od kryptowalut 2024. Jak rozliczyć?

Kiedy należy zapłacić podatek, a kiedy kryptowaluty pozostają neutralne podatkowo? Co podlega opodatkowaniu? Jaki PIT trzeba złożyć?

KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

KSeF z dużym poślizgiem. Przedsiębiorcy i cała branża księgowa to odczują. Jak?

Decyzja ministerstwa o przesunięciu KSeF o prawie 2 lata jest niekorzystna z punktu widzenia polskich firm. Znacznie opóźni rewolucję cyfrową i wzrost konkurencyjności krajowych przedsiębiorców. Wymagać będzie także poniesienia dodatkowych kosztów przez firmy, które już zainwestowały w odpowiednie technologie i przeszkolenie personelu. Wielu dostawców oprogramowania do fakturowania i prowadzenia księgowości może zostać zmuszonych do ponownej integracji systemów. Taką opinię wyraził Rafał Strzelecki, CEO CashDirector S.A.

Kto nie poniesie kary za brak złożenia PIT-a do 30 kwietnia?

Ministerstwo Finansów informuje, że do 30 kwietnia 2024 r. podatnicy mogą zweryfikować i zmodyfikować lub zatwierdzić swoje rozliczenia w usłudze Twój e-PIT. Jeżeli podatnik nie złoży samodzielnie zeznania PIT-37 i PIT-38 za 2023 r., to z upływem 30 kwietnia zostanie ono automatycznie zaakceptowane przez system. Dzięki temu PIT będzie złożony w terminie nawet jeżeli podatnik nie podejmie żadnych działań. Ale dotyczy to tylko tych dwóch zeznań. Pozostałe PIT-y trzeba złożyć samodzielnie najpóźniej we wtorek 30 kwietnia 2024 r. Tego dnia urzędy skarbowe będą czynne do godz. 18:00.

Ekonomiczne „odkrycia” na temat WIBOR-u [polemika]

Z uwagą zapoznaliśmy się z artykułem Pana K. Szymańskiego „Kwestionowanie kredytów opartych o WIBOR, jakie argumenty można podnieść przed sądem?”, opublikowanym 16 kwietnia 2024 r. na portalu Infor.pl. Autor, jako analityk rynków finansowych, dokonuje przełomowego „odkrycia” – stwierdza niereprezentatywność WIBOR-u oraz jego spekulacyjny charakter. Jest to jeden z całej serii artykułów ekonomistów (zarówno K. Szymańskiego, jak i innych), którzy działając ramię w ramię z kancelariami prawnymi starają się stworzyć iluzję, że działający od 30 lat wskaźnik referencyjny nie działa prawidłowo, a jego stosowanie w umowach to efekt zmowy banków, której celem jest osiągnięcie nieuzasadnionych zysków kosztem konsumentów. Do tego spisku, jak rozumiemy, dołączyli KNF, UOKiK i sądy, które to instytucje jednoznacznie potwierdzają prawidłowość WIBOR-u.

Przedsiębiorca uiści podatek tylko gdy klient mu zapłaci. Tak będzie działał kasowy PIT. Od kiedy? Pod jakimi warunkami?

Resort finansów przygotował właśnie projekt nowelizacji ustawy o PIT oraz ustawy o ryczałcie ewidencjonowanym. Celem tej zmiany jest wprowadzenie od 2025 roku kasowej metody rozliczania podatku dochodowego, polegającej na tym, że przychód- podatkowy będzie powstawał w dacie zapłaty za fakturę. Z metody kasowej będą mogli korzystać przedsiębiorcy, którzy rozpoczynają działalność oraz ci, których przychody z działalności gospodarczej w roku poprzednim nie przekraczały 250 tys. euro.

Minister Domański o przyszłości KSeF. Nowe daty uruchomienia zostały wyznaczone

Minister finansów Andrzej Domański wypowiedział się dziś o audycie Krajowego Systemu e-Faktur i przyszłości KSeF. Zmiany legislacyjne w KSeF to będzie proces podzielony na dwa etapy.

Panele fotowoltaiczne - obowiązek podatkowy w akcyzie [część 2]

W katalogu czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą znajduje się również przypadek konsumpcji. Chodzi tutaj o zużycie energii elektrycznej przez podmiot posiadający koncesję jak i przez podmiot, który koncesji nie posiada, ale zużywa wytworzoną przez siebie energię elektryczną.

KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

Globalny podatek minimalny - zasady GloBE również w Polsce. Przedsiębiorstwa będą musiały dostosować swoje procedury rachunkowe i podatkowe

System globalnego podatku minimalnego (zasad GloBE) zawita do Polski. Przedsiębiorstwa będą musiały dostosować swoje procedury wewnętrzne, w szczególności dotyczące gromadzenia informacji rachunkowych i podatkowych.

REKLAMA