| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Podatki > Koszty > Co jest kosztem > Czy opłaty za licencje znaków towarowych są kosztem podatkowym

Czy opłaty za licencje znaków towarowych są kosztem podatkowym

Prowadząc działalność gospodarczą przedsiębiorca niejednokrotnie ponosi wydatki z tytułu opłaty licencyjnej za korzystanie ze znaków towarowych. Rodzi się pytanie czy takie wydatki stanowią koszty uzyskania przychodów na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i mogą zostać zaliczone do kosztów podatkowych w dacie ich poniesienia zgodnie z uregulowaniem zawartym w art. 15 ust. 4d ustawy o CIT, który stwierdza że koszty uzyskania przychodów, inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami, są potrącane w dacie ich poniesienia.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o CIT kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Należy zdecydowanie stwierdzić, iż opłaty za korzystanie znaków towarowych są związane z funkcjonowaniem firmy, jako podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą, co daje prawo do zaliczenia ich do kosztów związanych pośrednio z uzyskiwanymi przychodami oraz mają na celu zachowanie i zabezpieczenie źródła przychodów, jak wymaga przepis ustawy.

Zobacz: Koszty sądowe mogą być kosztami uzyskania przychodów

Chcąc uzyskać prawo do korzystania z danego znaku towarowego, przedsiębiorca zawiera umowę licencyjną, na podstawie której uzyskuje licencję na korzystanie z praw płynących ze znaku. Umowa taka nie przenosi na przedsiębiorcę prawa własności znaku (ów). 

Z tego też względu ponoszone przez przedsiębiorcę opłaty licencyjne należy zakwalifikować do kosztów innych niż bezpośrednio związane z przychodami, czyli tzw. koszty pośrednie. 

Kosztami pośrednimi będą zatem takie koszty, które nie są bezpośrednio wkalkulowane w wartość sprzedawanych towarów bądź usług, tzn. nie da się przyporządkować do konkretnych przychodów, mimo iż niewątpliwie są z nimi związane.
W stosunku do tej kategorii kosztów ustalono, że co do zasady są one potrącalne w dacie ich poniesienia, co wynika z przepisu art. 15 ust. 4d ustawy o CIT.

Polecamy: Kredyt mieszkaniowy przedsiębiorca może zaliczyć do kosztów

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Joanna Kotzian

Absolwentka Filologii polskiej na Uniwersytecie Jagiellońskim i Zarządzania mediami w Wyższej Szkole Biznesu – National Louis University. Tematyką HR i komunikacji zajmuje się od 2000 r., a od 2008 r. współpracuje z klientami w obszarze employer brandingu. Kieruje projektami badań wizerunku, w tym identyfikacji EVP, tworzy i realizuje strategie wizerunkowe dla dużych firm polskich i międzynarodowych. Wspiera procesy komunikacji w trakcie zmian organizacyjnych. W ramach Bernard Hodes Global Network współpracuje z ekspertami employer brandingu na całym świecie. Interesuje się różnymi obliczami różnorodności i prowadzi badania na temat wpływu diversity na wizerunek pracodawcy. Jest doświadczonym prelegentem, autorką wielu publikacji z dziedziny employer brandingu, komunikacji, HR i rynku pracy.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »