| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Podatki > Koszty > Co jest kosztem > Reklama w mediach jest kosztem uzyskania przychodu - porada

Reklama w mediach jest kosztem uzyskania przychodu - porada

Wydatki na reklamę i promocję produktów lub usług w mediach (internet, gazety, czasopisma, telewizja, radio, gazetki reklamowe) są kosztem podatkowym. Brak jest możliwości bezpośredniego powiązania kosztu reklamy z uzyskanym przychodem stąd koszty te mają charakter pośredni. Zatem można zaliczyć je do kosztów uzyskania przychodów w dacie poniesienia (dacie zaksięgowania jako koszt).

Zaliczenie wydatków reklamowych do kosztów podatkowych odbywa się na podstawie ogólnych przepisów dot. kosztów, tj. art. 22 ust. 1 ustawy o PIT i  art. 15 ust. 1 ustawy o CIT.

W przypadku obu podatków dochodowych do kosztów uzyskania przychodów zalicza się wydatki poniesione w celu uzyskania przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów.

Na podstawie powyższych przepisów możliwe jest zaliczenie do kosztów uzyskania przychodów wydatku, który wg racjonalnej oceny, mógłby przyczynić się do powstania przychodu czy jego zwiększenia nawet jeśli przychód faktycznie nie wystąpi.

Kluczowym czynnikiem pozwalającym zaliczyć dany wydatek do kosztów uzyskania przychodów jest więc poniesienie go w celu osiągnięcia przychodu, bądź zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów.

Niestety w prawie podatkowym próżno szukać definicji reklamy. W orzecznictwie sądów administracyjnych i interpretacjach organów podatkowych korzysta się więc z definicji słownikowej.

Stąd na gruncie prawa podatkowego pod pojęciem reklamy rozumieć należy ogół działań podatnika zmierzających do rozpowszechniania pochlebnych informacji o firmie, zaletach jej towarów bądź usług, informacjach o miejscach i możliwościach ich nabycia - w celu zwrócenia uwagi na towar lub usługę i zachęcenia do ich zakupu.

Od reklamy należy odróżnić jednak informację handlową o towarach i o firmie (np. zawiadomienie o istnieniu firmy, oferowanych produktach i ich cenach.). Różni się ona od reklamy tym, iż nie zawiera w sobie elementów wartościujących przedmiot sprzedaży, ani zachęcających do jego nabycia.

Wydatki na reklamę stosowanie do treści art. 22 ust. 1 ustawy o PIT i art. 15 ustawy o CIT stanowią koszty uzyskania przychodów.

Ustawodawca w art. 22 ust. 5-5d ustawy o PIT i art. 15 ust. 4-4e ustawy o CIT podzielił koszty na:

1. koszty bezpośrednio związane z przychodami oraz

2. koszty inne niż bezpośrednio związane z przychodami (koszty pośrednie).

Pierwsza kategoria kosztów, to te wydatki, których poniesienie wpłynęło bezpośrednio na uzyskanie konkretnego przychodu.

Druga zaś kategoria obejmuje wszelkie inne koszty dotyczące całokształtu działalności podatnika związane z jego funkcjonowaniem oraz koszty, które pomimo, że niewątpliwie związane z osiągniętym przychodem, nie pozostają w uchwytnym związku z konkretnymi przychodami.

Zgodnie z art. 22 ust. 5c ustawy o PIT i art. 15 ust. 4d ustawy o CIT koszty uzyskania przychodów, inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami, są potrącalne w dacie ich poniesienia.

Jeżeli koszty te dotyczą okresu przekraczającego rok podatkowy, a nie jest możliwe określenie, jaka ich część dotyczy danego roku podatkowego, w takim przypadku stanowią koszty uzyskania przychodów proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczą.

reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Paulina Filipczak-Zawadzka

Radca prawny

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »