REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Prowizja za uruchomienie kredytu (opłata aranżacyjna) – kiedy może być kosztem podatkowym

PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC
kredyt, opłata aranżacyjna, koszty podatkowe
kredyt, opłata aranżacyjna, koszty podatkowe
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Prowizja za uruchomienie kredytu (opłata aranżacyjna) stanowi pośredni koszt podatkowy i może zostać zaliczona do kosztów uzyskania przychodu jednorazowo w roku ujęcia jej w księgach rachunkowych.

Przy kwalifikacji takiego wydatku należy brać pod uwagę przede wszystkim okoliczność, że jest to opłata jednorazowa, niezwiązania w ogóle z okresem kredytowania, bezzwrotna, zapłacona za to, że kredyt zostanie uruchomiony, związana z samym faktem zawarcia umowy. Moment ujęcia tej opłaty w księgach rachunkowych nie ma znaczenia przy kwalifikacji podatkowej tych wydatków.

Autopromocja

Tak stwierdził Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w ustnym uzasadnieniu wyroku z 28 listopada 2012 r. (sygn. III SA/Wa 934/12).

Zatem zdaniem WSA opłata ta ma charakter podobny jak opłata wstępna przy umowie leasingu.

Czy prowizja od rozłożenia na raty spłaty kredytu jest kosztem uzyskania przychodu

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Spółka bierze kredyt

Spółka podpisała z konsorcjum banków umowę kredytową. Środki pozyskane z kredytu przeznaczone będą na spłatę istniejącego zadłużenia spółki oraz na finansowanie bieżącej działalności. Nie będzie z nich natomiast finansowana działalność inwestycyjna spółki.

Zgodnie z postanowieniami umowy spółka niezwłocznie po jej podpisaniu uiściła na rzecz kredytodawców jednorazową opłatę aranżacyjną, czyli prowizję za uruchomienie kredytu.

Prowizja ta ma charakter opłaty samoistnej, bezzwrotnej, nieprzypisanej do poszczególnych okresów kredytowania, zaś jej poniesienie było warunkiem koniecznym do realizacji umowy kredytowej (i jej wysokość nie ulega zmianie nawet w przypadku przedłużenia okresu trwania umowy kredytowej o rok lub dwa lata).

Na tle tak przedstawionego stanu faktycznego spółka zwróciła się do organu podatkowego z wnioskiem o interpretację, w którym zapytała czy prawidłowe jest jej stanowisko, zgodnie z którym uruchomienie kredytu może być zaliczona jednorazowo do kosztów uzyskania przychodów w roku ujęcia jej w księgach spółki (zaksięgowania)?

Co wybrać: niską prowizję, obniżoną marżę czy redukcję innych kosztów?

Dyrektor Izby Skarbowej uznał stanowisko spółki za nieprawidłowe. Po wyczerpaniu toku instancyjnego, spółka złożyła skargę do WSA, który uchylił interpretację.

Prowizja jest kosztem pośrednim

W ustnym uzasadnieniu sąd powołał się na stanowisko NSA ugruntowanym w sprawach dotyczących sposobów zaliczenia do kosztów uzyskania przychodu prowizji wpłacanych przy umowach leasingowych.

Czy leasingiem można sfinansować rozpoczęcie działalności?

Sąd wskazał, że ma ona identyczny charakter jak ta prowizja, którą zapłaciła spółka. WSA  wskazał, że przedmiotowa opłata ma charakter jednorazowy, niezwiązany z okresem kredytowania, jest bezzwrotna, zaś podstawą do jej uiszczenia jest fakt uruchomienia kredytu.

WSA wskazał także, że moment ujęcia tej opłaty w księgach rachunkowych nie ma znaczenia przy jej kwalifikacji podatkowej.

Odnosząc się do okoliczności przedmiotowej sprawy, sąd  dodał, że przy tego typu opłatach należy brać pod uwagę przede wszystkim ich charakter, a także to, że nie występują elementy faktyczne wskazujące na to, że tę opłatę można powiązać z całym okresem kredytowania.

Uwaga na kredyt mieszkaniowy z prowizją 0%

Natomiast sposób księgowania opłaty w księgach rachunkowych spółki nie miał na gruncie podatkowym znaczenia.

Opracował: Zespół Zarządzania Wiedzą działu prawno-podatkowego PwC

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Podatek PIT - część 2
    certificate
    Jak zdobyć Certyfikat:
    • Czytaj artykuły
    • Rozwiązuj testy
    • Zdobądź certyfikat
    1/10
    Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
    30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
    2 maja 2023 r. (wtorek)
    4 maja 2023 r. (czwartek)
    29 kwietnia 2023 r. (sobota)
    Następne
    Księgowość
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Składka zdrowotna przedsiębiorców - czy wróci ryczałt? Czy jeszcze w 2024 roku nastąpią zmiany?

    O przywrócenie ryczałtowej składki zdrowotnej dla przedsiębiorców (wg zasad sprzed Polskiego Ładu) apelują zarówno sami przedsiębiorcy, ich stowarzyszenia, a także Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców. Rzecznik MŚP proponuje, by koszty związane z przywróceniem poprzednich zasad rozliczania składki zdrowotnej przez przedsiębiorców częściowo pokryć przez ograniczenie beneficjentów tzw. wakacji od ZUS.

    Czy 13 i 14 emerytura wlicza się do dochodu osoby niepełnosprawnej?

    Czy 13 i 14 emerytura wlicza się do dochodu osoby niepełnosprawnej, ustalanego na potrzeby skorzystania z ulgi rehabilitacyjnej?

    Będzie nowelizacja Ordynacji podatkowej. Ministerstwo pracuje nad projektem. Podatnicy zyskają.

    Oprocentowanie nadpłaty, powstałej w wyniku orzeczenia TSUE będzie przysługiwać za cały okres, aż do jej zwrotu. Podobnie będzie z nadpłatami powstałymi wskutek wyroków TK.

    Stawki VAT 2024 - zmiany w stawkach obniżonych od 1 kwietnia

    Stawki VAT od 1 kwietnia 2024 roku ulegną zmianie. Pojawi się nowa lista towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku do wysokości 8 proc. Stawka obniżona obejmie m.in. usługi kosmetyczne, manicure i pedicure.

    Fundacja rodzinna - podatkowe konsekwencje zbycia udziałów

    Otaczające nas środowisko prawno-ekonomiczne dynamiczne oddziałuje na wszystkich, dlatego wśród pojawiających się pytań coraz częstszymi są te odnoszące się do fundacji rodzinnej, która zapewnia kuszące preferencje podatkowe.

    Składka zdrowotna 2024. Min. Leszczyna: będą zmiany ale powrót do zasad sprzed Polskiego Ładu zbyt kosztowny

    Jeszcze w bieżącym tygodniu minister zdrowia razem z ministrem finansów przedstawią premierowi Tuskowi propozycje zmian w składce zdrowotnej dla przedsiębiorców. Taką informację przekazała 18 marca 2024 r. minister zdrowia Izabela Leszczyna.

    Zmiany w akcyzie od 2025 roku - opodatkowanie saszetek nikotynowych

    Ministerstwo Finansów chce zmienić od 2025 roku przepisy ustawy o podatku akcyzowym w zakresie saszetek nikotynowych. W komunikacie z 18 marca 2024 r. MF przedstawiło propozycje zmian. Resort zaprasza zainteresowanych tymi zmianami na spotkanie w celu uzgodnienia treści tej nowelizacji.

    "Nie stać nas na cztery dni pracy". Jednak skrócenie czasu pracy może ograniczyć zwolnienia

    "Skrócenie czasu pracy, np. do czterech dni w tygodniu nie zostanie zrównoważone przez wzrost zatrudnienia. Produkcja krajowa zmniejszy się, a wraz z nią zmniejszą się dochody ludności" – mówi Jeremi Mordasewicz, doradca zarządu Konfederacji Lewiatan.

    Wymiana walut w firmie. Jak to robić z korzyścią dla biznesu?

    Wymiana walut? Pierwsze skojarzenia to zagraniczne wakacje czy kredyt we frankach. Patrząc jednak na oficjalne statystyki wymiany handlowej to firmy operują dziś w wielu walutach. Tym bardziej, że coraz więcej firm prowadzi ekspansję zagraniczną, wychodząc na nowe rynki.

    Zmiany w rachunkowości od 2025 roku. Oprócz JPK KR (księgi rachunkowe) będzie JPK ST (środki trwałe)

    Od 1 stycznia 2025 roku podatnicy objęci podatkiem CIT (osoby prawne) będą mieli obowiązek prowadzenia ksiąg rachunkowych w formie elektronicznej i wysyłania ich w tej formie do urzędu skarbowego (tzw. JPK CIT). Aktualnie Ministerstwo Finansów konsultuje struktury logiczne pliku JPK_KR_PD oraz pliku  JPK_ST, a także przygotowuje zmianę projektu rozporządzenia wykonawczego w sprawie dodatkowych danych dołączanych do przekazywanych ksiąg.

    REKLAMA