| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Podatki > PIT > PIT > Dochody zagraniczne > Skrócenie listy rajów podatkowych od 19 maja 2015 r.

Skrócenie listy rajów podatkowych od 19 maja 2015 r.

Niedawne skrócenie listy tzw. rajów podatkowych o siedem takich obszarów oznacza m.in. zmniejszenie liczby podmiotów podlegających regulacjom ws. opodatkowania dochodów zagranicznej spółki kontrolowanej, tzw. CFC – wskazuje ekspert z Kancelarii SPCG. Chodzi o wejście w życie 19 maja 2015 r. dwóch rozporządzeń ministra finansów z dnia 23 kwietnia 2015 r. ws. określenia krajów i terytoriów stosujących szkodliwą konkurencję podatkową (tzw. rajów podatkowych) - w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych i w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych.

Jak przypomniała mec. Agnieszka Soja z kancelarii SPCG (T. Studnicki K. Płeszka Z. Ćwiąkalski J. Górski), aby dany kraj lub terytorium został wykreślony z listy rajów podatkowych, konieczne jest spełnienie łącznie dwóch kryteriów. Musi istnieć podstawa do wymiany informacji podatkowych - wynikająca np. z umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania. Niezależnie dany kraj/terytorium musi uzyskać pozytywną ocenę w ramach raportu Peer Review Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD).

50 Ściąg Księgowego z aktualizacją online

W 2014 r. siedem państw i terytoriów zostało ocenionych jako w dużym stopniu spełniające standardy OECD w ramach efektywnej wymiany informacji podatkowych. W efekcie od 19 maja 2015 r. jako raje podatkowe nie są już traktowane: Aruba, Belize, Bermudy, Gibraltar, Kajmany, Montserrat oraz Turks i Caicos.

Mecenas Soja wskazała, że w dalszej kolejności oznacza to m.in. zmniejszenie liczby podmiotów, na których ciążą obowiązki dokumentacyjne wynikające z dokonywania transakcji, w związku z którymi zapłata należności dokonywana jest bezpośrednio lub pośrednio na rzecz podmiotu mającego siedzibę lub zarząd w raju podatkowym.

Zredukowana zostanie też lista kontrahentów niebędących osobami prawnymi a zawierających umowy spółki, a także zawierających umowy wspólnego przedsięwzięcia lub umowy o podobnym charakterze, gdzie jedną ze stron takiej umowy jest podmiot mający miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd w raju podatkowym.

„Zmiana ta wywrze skutek także w odniesieniu do podmiotów, które czerpią dochody ze spółek, mających siedzibę lub zarząd na terytorium lub w kraju zaliczanym do tej pory do rajów podatkowych, wyłączając ich spod regulacji dotyczących opodatkowania dochodów zagranicznej spółki kontrolowanej, tzw. CFC, obowiązujących od dnia 1 stycznia 2015 r.” – wskazała mec. Soja.

Obowiązująca od 1 stycznia 2015 r. nowelizacja ustawy o CIT i PIT dotyczy opodatkowania dochodów zagranicznych spółek tworzonych przez polskich podatników, czyli tzw. zagranicznych spółek kontrolowanych (CFC). Przy jej pomocy rząd chce ograniczyć wyprowadzanie przez firmy zysków za granicę.

500 pytań o VAT - odpowiedzi z interpretacjami MF

Zgodnie z nowymi przepisami dochody z CFC mają być opodatkowane w Polsce, jeżeli firma krajowa miałaby w podmiocie zagranicznym ponad 25 proc. udziałów. Zasada ta ma być stosowana m.in. pod warunkiem, że podatek za granicą byłby niższy o co najmniej 25 proc. niż w Polsce, a spółka nie prowadziłaby tam rzeczywistej działalności.

Za CFC uznany ma być też każdy podmiot położony w państwie wymienionym w wykazie rajów podatkowych, a także podmioty położone w państwie, z którym Polska nie wymienia informacji podatkowych. Zgodnie z nowelizacją ustawa o CFC nie będzie miała zastosowania m.in. w przypadku, gdy przychody zagranicznej spółki kontrolowanej nie przekraczają w roku podatkowym progu 250 tys. euro.

Za „dobrą decyzję”, która „powinna przynieść ulgę wielu przedsiębiorcom” mec. Soja uznała też niedawne usunięcie klauzuli przeciw unikaniu opodatkowania z projektu ustawy nowelizującej ordynację podatkową.

Unikaniem opodatkowania miało być "zastosowanie, w sposób zamierzony, sztucznej konstrukcji prawnej, której głównym celem było uzyskanie nieprzewidzianej w przepisach prawa podatkowego oraz sprzecznej z celem i istotą tych przepisów, znacznej korzyści podatkowej przez podmiot tworzący lub współtworzący sztuczną konstrukcję prawną". "Znaczną korzyść" podatkową zdefiniowano jako przekraczającą 50 tys. zł za rok podatkowy lub inny okres rozliczeniowy.

Podatek od spadków i darowizn 2015 - PDF

reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Krzysztof Bobkiewicz

Prawnik

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »