REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jakie koszty w PIT do wynagrodzenia za przeniesienie na pracodawcę prawa do wynalazku (patentu)

Joanna  Skibicka
Ekspert podatkowy
PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC

REKLAMA

REKLAMA

Każdy przypadek przeniesienia prawa własności wynalazku (prawa do patentu), skutkujący otrzymaniem zapłaty (wynagrodzenia), objęty będzie 50% kosztami uzyskania przychodu. Świadczy o tym treść art. 22 ust. 9 pkt 1 ustawy podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: ustawa o PIT).

Tak wynika z orzeczenia Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z 15 października 2010 r. (I SA/Wr 991/10).

Autopromocja

Podatnik jest współtwórcą projektu wynalazczego. Jednocześnie pozostaje w stosunku pracy (na podstawie umowy o pracę), przy czym działalność wynalazcza nie wchodzi w zakres jego obowiązków służbowych.

Wykonany przez niego projekt nie został również zrealizowany w ramach stosunku pracy. Mimo to, twórcy przedsięwzięcia przenieśli na pracodawcę prawa do korzystania z patentu.

Z tytułu przejęcia prawa do wynalazku pracodawca był zobowiązany do wypłacenia pracownikom wynagrodzenia.

Skutki podatkowe przeniesienia prawa do korzystania z patentu

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W związku z powyższym, podatnik zwrócił się do organu podatkowego z pytaniem, czy do przedmiotowego wynagrodzenia będzie można zastosować 50% koszty uzyskania przychodów? Zdaniem podatnika, takie prawo będzie mu przysługiwało. Powołał się przy tym na art. 22 ust. 9 pkt 1 ustawy o PIT

Organ podatkowy uznał to stanowisko za nieprawidłowe. Zdaniem Dyrektora Izby Skarbowej, przepis powołany przez podatnika znajdzie zastosowanie jedynie w przypadku przeniesienia własności projektu objętego patentem.

W przypadku natomiast przekazania prawa wyłącznie do korzystania z wynalazku, o 50% kosztach uzyskania przychodów nie może być mowy. Sprawa trafiła do WSA, który początkowo uchylił zaskarżony akt ze względów proceduralnych, bez oceny wartości merytorycznej.

W wyniku wyroku NSA, uchylającego z kolei wyrok sądu I instancji, sprawa trafiła ponownie do sądu wojewódzkiego, który tym razem rozpatrzył ją co do meritum.

Przeniesienie własności a przeniesienie prawa do korzystania z wynalazku

WSA uwzględnił skargę podatnika. Zdaniem sądu, przedmiotowe wynagrodzenie powinno podlegać 50% kosztom uzyskania przychodów.

W uzasadnieniu powołano art. 98 ustawy o wynalazczości (dalej: u.o.w.), z którego wynikają dwa tryby przeniesienia przez twórcę praw do wynalazku na rzecz przedsiębiorcy.

Pierwszy polega na przeniesieniu prawa własności wynalazku, drugi zaś obejmuje przekazanie wynalazku do korzystania, które w konsekwencji, zgodnie z art. 98 ust. 2 u.o.w., również skutkuje przejściem prawa do wynalazku (patentu) na przedsiębiorcę.

Polecamy: Postępowanie podatkowe

Polecamy: serwis PIT

Różnica między tymi trybami polega na tym, iż w pierwszym przypadku twórca otrzymuje "zapłatę", a w drugim "wynagrodzenie". Niemniej jednak, w jednym i w drugim przypadku dochodzi do przeniesienia prawa do patentu. Przejście prawa do patentu w trybie przekazania go do korzystania przez przedsiębiorcę obejmuje przejście prawa do patentu, jako prawa do własności wynalazku.

Na podstawie tego przekazania twórca wyzbywa się bowiem prawa majątkowego zbywalnego.

Zdaniem sądu, przepis art. 22 ust. 9 pkt 1 ustawy o PIT dotyczy obu przewidzianych w art. 98 u.o.w. przypadków, a więc zarówno sytuacji:

- gdy twórca wprost przenosi prawo do wynalazku (patentu) - za uzgodnioną zapłatą - na rzecz przedsiębiorcy, jak i sytuacji,
- gdy twórca przekazuje to prawo (wynalazek) - za wynagrodzeniem - przedsiębiorcy do korzystania w okolicznościach skutkujących przejściem tego prawa na przedsiębiorcę.

Sąd podkreślił, że inna wykładnia art. 22 ust. 9 pkt 1 ustawy o PIT w powiązaniu z art. 98 ust. 1 i 2 oraz art. 98a ust. 1 u.o.w. byłaby w sposób oczywisty sprzeczna z art. 2 i art. 32 ust. 1 i 2 Konstytucji RP.

Zryczałtowane koszty jak najbardziej uzasadnione

Analiza orzecznictwa sądów administracyjnych w podobnych sprawach pokazuje, że wątpliwości co do możliwości zastosowania 50 % kosztów uzyskania przychodu przez twórcę, który przekazał pracodawcy wynalazek do korzystania, budziło występowanie dwóch pojęć „zapłata” i „wynagrodzenie” w art. 98 ustawy o wynalazczości.

Niemniej Naczelny Sąd Administracyjny np. w wyroku z dnia 9 grudnia 2009 r. (sygn. II FSK 1028/08) stwierdził, że wykładnia pojęcia zapłata, o którym mowa w art. 22 ust. 9 pkt 1 ustawy o PIT nieobejmująca wynagrodzenia otrzymanego przez twórcę, o którym mowa w art. 98a ust.1 w zw. z art. 98 ust. 2 ustawy o wynalazczości z tytułu przekazania przez twórcę przedsiębiorcy wynalazku do korzystania i przejścia prawa do patentu byłaby niezgodna z koncepcją państwa prawnego oraz zasadą równości obywateli wyrażonymi w Konstytucji.

Dlatego też należy uznać, że skoro art. 22 ust. 9 pkt 1 ustawy o PIT określa wysokość zryczałtowanych kosztów uzyskania przychodu w wysokości 50% w związku z otrzymaniem przez twórcę zapłaty za przeniesienie prawa własności wynalazku, to oznacza to, że w każdym przypadku przeniesienia prawa własności wynalazku (prawa do patentu czy prawa z patentu), polegającym na zapłacie, możliwe będzie zastosowanie zryczałtowanych kosztów uzyskania przychodu.

Dokonując wykładni powołanych przepisów, nie można bowiem przyjąć, aby zamiarem ustawodawcy było tak zasadnicze zróżnicowanie sytuacji prawnej podatników, którzy znaleźli się w identycznej prawnie sytuacji faktycznej, ponieważ przekazali i przenieśli na pracodawcę prawo do patentu albo przenieśli to prawo na podstawie umowy, by pozbawić tego pierwszego prawa do zastosowania 50% kosztów uzyskania przychodów.

Wybór przepisów:

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych

Koszty uzyskania niektórych przychodów określa się:
1) z tytułu zapłaty twórcy za przeniesienie prawa własności wynalazku, topografii układu scalonego, wzoru użytkowego, wzoru przemysłowego, znaku towarowego lub wzoru zdobniczego - w wysokości 50 % uzyskanego przychodu (…)

Ustawa o wynalazczości

Art. 98
1. Twórca wynalazku, któremu przysługuje prawo do patentu, może przenieść to prawo za uzgodnioną zapłatą na rzecz podmiotu gospodarczego lub przekazać wynalazek do korzystania przez ten podmiot.
22. W przypadku przekazania wynalazku do korzystania zgodnie z ust. 1, przejście prawa do patentu następuje z dniem zgłoszenia wynalazku podmiotowi gospodarczemu, pod warunkiem przyjęcia go przez ten podmiot do korzystania w terminie jednego miesiąca od daty zgłoszenia, chyba że strony ustalą inny termin.

Źródło: taxonline.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek od kryptowalut 2024. Jak rozliczyć?

Kiedy należy zapłacić podatek, a kiedy kryptowaluty pozostają neutralne podatkowo? Co podlega opodatkowaniu? Jaki PIT trzeba złożyć?

KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

KSeF z dużym poślizgiem. Przedsiębiorcy i cała branża księgowa to odczują. Jak?

Decyzja ministerstwa o przesunięciu KSeF o prawie 2 lata jest niekorzystna z punktu widzenia polskich firm. Znacznie opóźni rewolucję cyfrową i wzrost konkurencyjności krajowych przedsiębiorców. Wymagać będzie także poniesienia dodatkowych kosztów przez firmy, które już zainwestowały w odpowiednie technologie i przeszkolenie personelu. Wielu dostawców oprogramowania do fakturowania i prowadzenia księgowości może zostać zmuszonych do ponownej integracji systemów. Taką opinię wyraził Rafał Strzelecki, CEO CashDirector S.A.

Kto nie poniesie kary za brak złożenia PIT-a do 30 kwietnia?

Ministerstwo Finansów informuje, że do 30 kwietnia 2024 r. podatnicy mogą zweryfikować i zmodyfikować lub zatwierdzić swoje rozliczenia w usłudze Twój e-PIT. Jeżeli podatnik nie złoży samodzielnie zeznania PIT-37 i PIT-38 za 2023 r., to z upływem 30 kwietnia zostanie ono automatycznie zaakceptowane przez system. Dzięki temu PIT będzie złożony w terminie nawet jeżeli podatnik nie podejmie żadnych działań. Ale dotyczy to tylko tych dwóch zeznań. Pozostałe PIT-y trzeba złożyć samodzielnie najpóźniej we wtorek 30 kwietnia 2024 r. Tego dnia urzędy skarbowe będą czynne do godz. 18:00.

Ekonomiczne „odkrycia” na temat WIBOR-u [polemika]

Z uwagą zapoznaliśmy się z artykułem Pana K. Szymańskiego „Kwestionowanie kredytów opartych o WIBOR, jakie argumenty można podnieść przed sądem?”, opublikowanym 16 kwietnia 2024 r. na portalu Infor.pl. Autor, jako analityk rynków finansowych, dokonuje przełomowego „odkrycia” – stwierdza niereprezentatywność WIBOR-u oraz jego spekulacyjny charakter. Jest to jeden z całej serii artykułów ekonomistów (zarówno K. Szymańskiego, jak i innych), którzy działając ramię w ramię z kancelariami prawnymi starają się stworzyć iluzję, że działający od 30 lat wskaźnik referencyjny nie działa prawidłowo, a jego stosowanie w umowach to efekt zmowy banków, której celem jest osiągnięcie nieuzasadnionych zysków kosztem konsumentów. Do tego spisku, jak rozumiemy, dołączyli KNF, UOKiK i sądy, które to instytucje jednoznacznie potwierdzają prawidłowość WIBOR-u.

Przedsiębiorca uiści podatek tylko gdy klient mu zapłaci. Tak będzie działał kasowy PIT. Od kiedy? Pod jakimi warunkami?

Resort finansów przygotował właśnie projekt nowelizacji ustawy o PIT oraz ustawy o ryczałcie ewidencjonowanym. Celem tej zmiany jest wprowadzenie od 2025 roku kasowej metody rozliczania podatku dochodowego, polegającej na tym, że przychód- podatkowy będzie powstawał w dacie zapłaty za fakturę. Z metody kasowej będą mogli korzystać przedsiębiorcy, którzy rozpoczynają działalność oraz ci, których przychody z działalności gospodarczej w roku poprzednim nie przekraczały 250 tys. euro.

Minister Domański o przyszłości KSeF. Nowe daty uruchomienia zostały wyznaczone

Minister finansów Andrzej Domański wypowiedział się dziś o audycie Krajowego Systemu e-Faktur i przyszłości KSeF. Zmiany legislacyjne w KSeF to będzie proces podzielony na dwa etapy.

Panele fotowoltaiczne - obowiązek podatkowy w akcyzie [część 2]

W katalogu czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą znajduje się również przypadek konsumpcji. Chodzi tutaj o zużycie energii elektrycznej przez podmiot posiadający koncesję jak i przez podmiot, który koncesji nie posiada, ale zużywa wytworzoną przez siebie energię elektryczną.

KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

Globalny podatek minimalny - zasady GloBE również w Polsce. Przedsiębiorstwa będą musiały dostosować swoje procedury rachunkowe i podatkowe

System globalnego podatku minimalnego (zasad GloBE) zawita do Polski. Przedsiębiorstwa będą musiały dostosować swoje procedury wewnętrzne, w szczególności dotyczące gromadzenia informacji rachunkowych i podatkowych.

REKLAMA