REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Uchwała Izby Finansowej NSA w sprawie pakietów medycznych – skutki dla pracowników i firm

PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC
pakiety medyczne - abonamenty medyczne, a opodatkowanie PIT
pakiety medyczne - abonamenty medyczne, a opodatkowanie PIT

REKLAMA

REKLAMA

Pakiety świadczeń medycznych wykupione przez pracodawcę pracownikom są (oprócz tych obowiązkowych związanych z bhp) nieodpłatnym świadczeniem. Taką interpretację potwierdziła w uchwale z 24 października 2011 r. pełna Izba Finansowa Naczelnego Sądu Administracyjnego. O praktyczne konsekwencje uchwały zapytaliśmy Marka Gadacza, starszego menedżera w Zespole ds. Podatków Pracowniczych działu prawno-podatkowego PwC.

W chwili obecnej dysponujemy jedynie ustnym uzasadnieniem uchwały. Jednak wiemy na pewno, że pełen skład Izby Finansowej podzielił stanowisko wyrażone w uchwale z 24 maja 2010 r. wydanej w składzie 7 sędziów. Czy Pana zdaniem takie rozstrzygnięcie było do przewidzenia?

W pewnym sensie tak. Orzekając w ten sposób NSA zachował pewną ciągłość orzeczniczą, nie zaprzeczył sam sobie. Potwierdził jednocześnie prawidłowość rozumowania składu orzekającego, który wydał poprzednią uchwałę. Warto jednak zaznaczyć, że nie zapadła ona jednomyślnie, ponieważ 8 z 30 sędziów opowiedziało się przeciwko opodatkowaniu pakietów medycznych, które są udostępniane pracownikom przez ich pracodawców. Z jednej zatem strony mamy do czynienia z ciągłością orzeczniczą, z drugiej zaś – brakiem jednomyślności. Bez wątpienia problem jest kontrowersyjny.

Autopromocja

Warto jednak zwrócić uwagę, że wczorajsza uchwała, mimo, że jest niekorzystna dla podatników, nie powinna wzbudzić takich emocji jak ubiegłoroczne rozstrzygnięcie.

Pracodawcy przyjęli bowiem do wiadomości fakt, że udostępnione pracownikom pakiety medyczne powinny podlegać opodatkowaniu jako przychód w postaci nieodpłatnego świadczenia. Wiele firm wprowadziło politykę poboru zaliczek na PIT.  Podatnicy zapewne liczyli na zmianę podejścia, oraz związany z tym zwrot nadpłaty. Sąd jednak zdecydował się utrzymać swoje stanowisko.

Pakiety medyczne dla pracowników - uchwała NSA z 24 października 2011 r.

W ustnym uzasadnieniu Sąd stwierdził, że sama możliwość skorzystania z prywatnej opieki medycznej oferowanej przez pracodawcę jest opodatkowana. Nasuwa się pytanie, czy analogiczny pogląd można zastosować do innych świadczeń oferowanych pracownikom przez pracodawców, np. w postaci pakietów sportowych czy imprez integracyjnych?

Na ten temat trudno mi się wypowiedzieć przed zapoznaniem się z pisemnym uzasadnieniem uchwały. Z ustnego uzasadnienia zdaje się wynikać pogląd, zgodnie z którym opodatkowane jest już samo pozostawienie do dyspozycji podatników możliwości skorzystania z pakietu medycznego. Powstaje jednak pytanie, jak wyliczyć potencjalny przychód.

Sąd nie odpowiedział jednak wprost, czy można w tej sytuacji wyliczyć przychód statystyczny, polegający na podzieleniu kwoty uiszczanej przez pracodawcę na poczet usług medycznych przez liczbę osób uprawnionych do skorzystania z nich, bez uwzględniania danych dotyczących faktycznego skorzystania z usługi.

Moim zdaniem, takie stanowisko jest niebezpieczne pod kątem stosowania go w drodze analogii do innych świadczeń, jakie pracodawca oferuje swym pracownikom. Najbardziej klasycznym przykładem są imprezy integracyjne.

Warto dodać, że dotychczas zarówno NSA, jak i większość sądów wojewódzkich wypowiadała się przeciwko możliwości przypisywania potencjalnym beneficjentom przedmiotowych świadczeń przychodu „statystycznego”, przypadającego na nich w wyniku wykonania prostego działania arytmetycznego.

Obawiam się, że jeśli w uzasadnieniu pisemnym uchwały znajdzie się przyzwolenie dla takiej praktyki, może to mieć negatywne konsekwencje również w obszarze innych świadczeń udostępnianych pracownikom przez zatrudniające ich firmy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jakie konsekwencje dla podatników będzie miała uchwała?

Przede wszystkim należy przeanalizować umowę, jaką firma zawarła z podmiotem świadczącym usługi medyczne. Każdą sprawę należy zatem rozpatrywać w kontekście towarzyszących jej okoliczności.

Obecnie zawierane umowy zazwyczaj pozwalają na określenie przychodu, jaki uzyskuje pracownik z tytułu objęcia go prywatną opieką medyczną. Jednak jeszcze kilka lat temu zdarzały się umowy, w stosunku do których ustalenie przychodu objętych nią pracowników było niezwykle utrudnione, zwłaszcza ze względu na brak podziału pakietu na świadczenia medycyny pracy i pozostałe nieobowiązkowe.

Medycyna pracy nie  stanowi przychodu w postaci nieodpłatnego świadczenia, ponieważ obowiązek zapewnienia pracownikowi badań wstępnych i okresowych wynika wprost z przepisów prawa. Ustalenie, jaką część składki stanowią usługi medyczne z zakresu medycyny pracy może się okazać problematyczne, czy wręcz niemożliwe.

Czy w obliczu wczorajszej uchwały możemy już mówić o ugruntowanej linii orzeczniczej w tym zakresie?

 Co do zasady tak. Jednakże uchwała nie zapadła  jednomyślnie, o czym wspomniałem na wstępie. 8 sędziów zajęło odmienne stanowisko. Tymczasem, zgodnie z art. 269 Prawa o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, jeżeli jakikolwiek skład sądu administracyjnego rozpoznający sprawę nie podziela stanowiska zajętego w uchwale składu siedmiu sędziów, całej Izby albo w uchwale pełnego składu Naczelnego Sądu Administracyjnego, przedstawia powstałe zagadnienie prawne do rozstrzygnięcia odpowiedniemu składowi. W takim wypadku podejmowana jest kolejna uchwała.

Warto również zwrócić uwagę na orzecznictwo NSA w zakresie nieodpłatnych świadczeń otrzymywanych przez pracowników.

W ostatnich wyrokach przeważał pogląd, że warunkiem uznania nieodpłatnego świadczenia za przychód jest jego faktyczne otrzymanie (nie wystarczy pozostawienie do dyspozycji).

NSA twierdził również, że aby opodatkować przychód powstały po stronie pracownika, należy obliczyć jego wartość, przy czym musi on mieć charakter konkretny (rzeczywiście otrzymany), a nie statystyczny. Dlatego też nie można wykluczyć, że w poszczególnych sytuacjach temat opodatkowania pakietów medycznych powróci.

Czy ryczałtowo opłacane pakiety medyczne powodują powstanie przychodu w PIT

Treść uchwały Izby Finansowej NSA z 24 października 2011 r. - sygn. II FPS 7/10

Dziękuję za rozmowę.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

KSeF z dużym poślizgiem. Przedsiębiorcy i cała branża księgowa to odczują. Jak?

Decyzja ministerstwa o przesunięciu KSeF o prawie 2 lata jest niekorzystna z punktu widzenia polskich firm. Znacznie opóźni rewolucję cyfrową i wzrost konkurencyjności krajowych przedsiębiorców. Wymagać będzie także poniesienia dodatkowych kosztów przez firmy, które już zainwestowały w odpowiednie technologie i przeszkolenie personelu. Wielu dostawców oprogramowania do fakturowania i prowadzenia księgowości może zostać zmuszonych do ponownej integracji systemów. Taką opinię wyraził Rafał Strzelecki, CEO CashDirector S.A.

Kto nie poniesie kary za brak złożenia PIT-a do 30 kwietnia?

Ministerstwo Finansów informuje, że do 30 kwietnia 2024 r. podatnicy mogą zweryfikować i zmodyfikować lub zatwierdzić swoje rozliczenia w usłudze Twój e-PIT. Jeżeli podatnik nie złoży samodzielnie zeznania PIT-37 i PIT-38 za 2023 r., to z upływem 30 kwietnia zostanie ono automatycznie zaakceptowane przez system. Dzięki temu PIT będzie złożony w terminie nawet jeżeli podatnik nie podejmie żadnych działań. Ale dotyczy to tylko tych dwóch zeznań. Pozostałe PIT-y trzeba złożyć samodzielnie najpóźniej we wtorek 30 kwietnia 2024 r. Tego dnia urzędy skarbowe będą czynne do godz. 18:00.

Ekonomiczne „odkrycia” na temat WIBOR-u [polemika]

Z uwagą zapoznaliśmy się z artykułem Pana K. Szymańskiego „Kwestionowanie kredytów opartych o WIBOR, jakie argumenty można podnieść przed sądem?”, opublikowanym 16 kwietnia 2024 r. na portalu Infor.pl. Autor, jako analityk rynków finansowych, dokonuje przełomowego „odkrycia” – stwierdza niereprezentatywność WIBOR-u oraz jego spekulacyjny charakter. Jest to jeden z całej serii artykułów ekonomistów (zarówno K. Szymańskiego, jak i innych), którzy działając ramię w ramię z kancelariami prawnymi starają się stworzyć iluzję, że działający od 30 lat wskaźnik referencyjny nie działa prawidłowo, a jego stosowanie w umowach to efekt zmowy banków, której celem jest osiągnięcie nieuzasadnionych zysków kosztem konsumentów. Do tego spisku, jak rozumiemy, dołączyli KNF, UOKiK i sądy, które to instytucje jednoznacznie potwierdzają prawidłowość WIBOR-u.

Przedsiębiorca uiści podatek tylko gdy klient mu zapłaci. Tak będzie działał kasowy PIT. Od kiedy? Pod jakimi warunkami?

Resort finansów przygotował właśnie projekt nowelizacji ustawy o PIT oraz ustawy o ryczałcie ewidencjonowanym. Celem tej zmiany jest wprowadzenie od 2025 roku kasowej metody rozliczania podatku dochodowego, polegającej na tym, że przychód- podatkowy będzie powstawał w dacie zapłaty za fakturę. Z metody kasowej będą mogli korzystać przedsiębiorcy, którzy rozpoczynają działalność oraz ci, których przychody z działalności gospodarczej w roku poprzednim nie przekraczały 250 tys. euro.

Minister Domański o przyszłości KSeF. Nowe daty uruchomienia zostały wyznaczone

Minister finansów Andrzej Domański wypowiedział się dziś o audycie Krajowego Systemu e-Faktur i przyszłości KSeF. Zmiany legislacyjne w KSeF to będzie proces podzielony na dwa etapy.

Panele fotowoltaiczne - obowiązek podatkowy w akcyzie [część 2]

W katalogu czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą znajduje się również przypadek konsumpcji. Chodzi tutaj o zużycie energii elektrycznej przez podmiot posiadający koncesję jak i przez podmiot, który koncesji nie posiada, ale zużywa wytworzoną przez siebie energię elektryczną.

KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

Globalny podatek minimalny - zasady GloBE również w Polsce. Przedsiębiorstwa będą musiały dostosować swoje procedury rachunkowe i podatkowe

System globalnego podatku minimalnego (zasad GloBE) zawita do Polski. Przedsiębiorstwa będą musiały dostosować swoje procedury wewnętrzne, w szczególności dotyczące gromadzenia informacji rachunkowych i podatkowych.

Kasowy PIT: Projekt ustawy trafił do konsultacji. Nowe przepisy od 1 stycznia 2025 r. Kto z nich skorzysta?

Prawo do tzw. kasowego PIT będzie warunkowane wysokością przychodów z działalności gospodarczej prowadzonej samodzielnie osiągniętych w roku poprzednim - nie będzie ona mogła przekroczyć kwoty odpowiadającej równowartości 250 tys. euro. Projekt ustawy wprowadzającej kasowy PIT trafił do konsultacji międzyresortowych.

REKLAMA