| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Podatki > PIT > PIT > Pracownik > Mieszkanie dla pracownika podczas zagranicznej podróży służbowej – rozliczenie PIT

Mieszkanie dla pracownika podczas zagranicznej podróży służbowej – rozliczenie PIT

Wielu przedsiębiorców prowadzi działalność gospodarczą, dla której wykonywania pojawia się konieczność wysyłania pracowników w delegacje służbowe, również poza granice kraju. Odbywanie przez pracowników zagranicznych podróży służbowych wiążą się z koniecznością ponoszenia wydatków na dojazdy, wyżywienie, hotele. Częste są przypadki, że pracodawca, zamiast ponosić koszty wynajmu pokoi hotelowych, wynajmuje na stałe mieszkanie za granicą, w celu jego wykorzystywania przez pracowników w ramach podróży służbowych.

Ponieważ definicji „podróży służbowej” nie znajdziemy w przepisach podatkowych, sięgnijmy do przepisów kodeksu pracy.

Wynika z nich, że pracownikowi wykonującemu na polecenie pracodawcy zadanie służbowe poza miejscowością, w której znajduje się siedziba pracodawcy, lub poza stałym miejscem pracy przysługują należności na pokrycie kosztów związanych z podróżą służbową.

Pracownikowi przysługuje zwrot wydatków poniesionych w trakcie podróży służbowej.  

Zasady pokrywania takich wydatków mogą określać układy zbiorowe pracy, regulaminy wynagradzania, albo umowy o pracę.

Najczęściej pracodawcy sięgają do zasad pokrywania kosztów wyjazdów służbowych określonych  w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19 grudnia 2002 r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługującej pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju.

Przepisy te stanowią, że pracownikowi, z tytułu podróży, odbywanej w terminie i w państwie określonym przez pracodawcę, przysługują diety oraz zwrot kosztów przejazdów i dojazdów, noclegów oraz innych wydatków, określonych przez pracodawcę odpowiednio do uzasadnionych potrzeb.

Dieta z tytułu delegacji zagranicznej w przeciwieństwie do diety za podróż krajową, nie jest przeznaczona jedynie na pokrycie zwiększonych kosztów wyżywienia, ale i na pokrycie innych drobnych wydatków w podróży. To oznacza, że jeżeli uznamy wydatki za element diety, i będą się one mieścić w wysokości nią przewidzianej, nie wystąpi zasadność jej obniżenia.

Dla ustalenia należnej diety ważne jest, że przysługuje ona w wysokości obowiązującej dla docelowego państwa podróży służbowej. Przepisy rozporządzenia określają więc stawki diety zależnie od kraju, w którym pracownik odbywa podróż służbową.

Podróże służbowe poza granicami kraju

Diety w zagranicznej podróży służbowej pracownika

Oprócz diety pracownikowi przysługuje zwrot innych wydatków: przejazdów i dojazdów, noclegów oraz innych uzasadnionych wydatków.

Coraz częściej, aby zaoszczędzić na hotelach, pracodawca wynajmuje pracownikowi mieszkanie za granicą, w którym zatrzymują się podczas trwania delegacji, co oznacza, że odbywający podróż służbową pracownik nie pokrywa kosztów noclegu.

Oczywiste jest, że w takiej sytuacji nie uzyska on zwrotu wydatków na nocleg, ponieważ ich nie poniósł. Czy jednak z faktem, że korzysta nieodpłatnie z mieszkania, należy wiązać powstanie przychodu, od którego należy zapłacić podatek?

reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Kancelaria Radców Prawnych R. Ptak i Wspólnicy sp.k.

Obsługa prawna przedsiębiorców

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »