| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Podatki > PIT > PIT > Pracownik > Mieszkanie służbowe podczas krajowej delegacji pracownika – rozliczenie PIT

Mieszkanie służbowe podczas krajowej delegacji pracownika – rozliczenie PIT

Przepisy ustaw regulujących podatki bezpośrednie nie definiują pojęcia „podróż służbowa”. Z przepisów kodeksu pracy wynika, że pracownikowi wykonującemu na polecenie pracodawcy zadanie służbowe poza miejscowością, w której znajduje się siedziba pracodawcy, lub poza stałym miejscem pracy przysługują należności na pokrycie kosztów związanych z podróżą służbową.

Pracownikowi przysługuje więc zwrot wydatków poniesionych w trakcie podróży służbowej.

Warunki wypłacania należności z tytułu podróży służbowej pracownikom mogą być określone w układzie zbiorowym pracy, regulaminie wynagradzania, albo umowie o pracę.

W przypadku braku powyższych uregulowań zwrot następuje według zasad określonych w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19 grudnia 2002 r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju.

Opodatkowaniu podlegają wszelkiego rodzaju dochodów, z wyjątkiem tych, które zostały wymienione w ustawie o podatku dochodowym oraz od których na podstawie przepisów ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Pracownik nie zapłaci podatku od kwoty pieniężnej uzyskanej tytułem diet i innych należności za czas podróży służbowej, do wysokości określonej w odrębnych ustawach lub w przepisach wydanych przez ministra właściwego do spraw pracy w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej, z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju oraz poza granicami kraju.

Zwolnienie podatkowe przysługuje więc do kwoty limitowanej przez odrębne ustawy lub rozporządzenia, a w konsekwencji, jeśli pracodawca wypłaci pracownikowi kwotę ponad górny limit określony przepisami, np. dietę powyżej 23 zł, to uzyskana nadwyżka podlega opodatkowaniu.

Może się zdarzyć, że przedsiębiorca zapewnia pracownikom nocleg w ramach odbywanej podróży służbowej poprzez wynajem mieszkania.

Koszty wynajmu np. czynsz, ponosi pracodawca, co oznacza, że odbywający podróż służbową pracownik nie pokrywa kosztów noclegu, a w konsekwencji nie przysługuje mu zwrot poniesionych wydatków. A czy w takim przypadku pracownik uzyskuje przysporzenie w wysokości kosztów wynajmu mieszkania?

reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Piotr Kossakiewicz

Prawnik

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »