REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rekompensaty dla producentów rolnych za przekazanie owoców i warzyw na cele charytatywne a VAT

Rekompensaty dla producentów rolnych za przekazanie owoców i warzyw na cele charytatywne a VAT
Rekompensaty dla producentów rolnych za przekazanie owoców i warzyw na cele charytatywne a VAT

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Finansów, odnosząc się do kwestii opodatkowania podatkiem VAT rekompensat pieniężnych otrzymanych przez producentów rolnych w sytuacji nieodpłatnego przekazania w ramach „operacji wycofania z rynku w celu bezpłatnej dystrybucji” owoców i warzyw (w związku z embargiem Rosji) poinformowało, że przedmiotowe rekompensaty przybierają postać konkretnej kwoty za kilogram przekazanych wskazanym podmiotom owoców i warzyw, jako takie więc stanowią wynagrodzenie za przekazane towary. Nie stanowią one zatem dopłat o charakterze ogólnym, które pozostawałyby poza zakresem opodatkowania podatkiem VAT.

Przekazywanie owoców i warzyw przez producentów rolnych (będących podatnikami VAT), np. na cele charytatywne (celem zdjęcia z obrotu handlowego), w zamian za przyznaną rekompensatę pieniężną powoduje, że w myśl obowiązujących przepisów otrzymana kwota finansowego wsparcia obłożona jest 5% podatkiem VAT.

Autopromocja

Zdaniem posła Eugeniusz Kłopotka, zawartym w interpelacji poselskiej nr 39 z dnia1 grudnia 2015 r., w takiej sytuacji producent jest podwójnie „karany”. Po pierwsze, że rekompensata nigdy nie wyrównuje poniesionych strat np. wskutek rosyjskiego embarga, po drugie od otrzymanej kwoty należy zapłacić 5% podatek VAT.

Ponieważ zdarzały się w niedalekiej przeszłości również takie sytuacje, gdy niektóre urzędy skarbowe domagały się od rolników (nie będących płatnikami podatku dochodowego) zapłacenia podatku od otrzymywanych odszkodowań za straty poniesione w uprawach rolnych np. z powodu szkód łowieckich, poseł poprosił o odniesienie się do poniższych pytań:

Czy resort finansów byłby skłonny rozważyć nowelizację obowiązujących przepisów w tym kierunku, by wszelkie formy wsparcia rolników z tytułu poniesionych strat w uprawach, zwierzętach nie były obciążone podatkiem VAT, a tym bardziej podatkiem dochodowym?

Czy w świetle dotychczasowej praktyki nie należałoby ukrócić swobodę interpretacyjną przepisów podatkowych przez podległe MF izby i urzędy skarbowe?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zwrot akcyzy od paliwa rolniczego w 2016 r.

Ministerstwo Finansów, nawiązując do przesłanej interpelacji posła Eugeniusza Kłopotka, poinformowało co następuje.

Odnosząc się do pytania pierwszego w kwestii opodatkowania przedmiotowych rekompensat i dopłat podatkiem od towarów i usług na wstępie podkreślenia wymaga, iż system podatku VAT w Unii Europejskiej podlega ścisłej harmonizacji, co oznacza, iż państwa członkowskie zobowiązane są do przestrzegania zgodności krajowych przepisów w zakresie podatku VAT z regulacjami wynikającymi z prawa unijnego. W związku z tym regulacje przyjęte w przepisach krajowych w tym zakresie, muszą być zgodne w szczególności z przepisami dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347 z 11.12.2006 r., str. 1, z późn. zm.), zwanej dalej „dyrektywą”. Powyższa dyrektywa uniemożliwia państwom członkowskim UE dowolne kształtowanie wysokości podstawy opodatkowania tym podatkiem.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą o VAT”, opodatkowaniu tym podatkiem podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Powyższe czynności podlegają opodatkowaniu, jeśli są wykonywane przez podatnika podatku od towarów i usług, za którego w świetle przepisów ustawy o VAT, uważa się również rolnika dokonującego dostaw płodów rolnych lub świadczącego usługi rolnicze, zdefiniowane w przepisach tej ustawy.

Zmiany w podatku rolnym od 2016 roku

Zgodnie z art. 73 dyrektywy w odniesieniu do dostaw towarów i świadczenia usług innych niż te, o których mowa w art. 74-77, podstawa opodatkowania obejmuje wszystko, co stanowi zapłatę otrzymaną lub którą dostawca lub usługodawca otrzyma w zamian za dostawę towarów lub świadczenie usług od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z subwencjami związanymi bezpośrednio z ceną takiej dostawy lub świadczenia.

Odzwierciedleniem ww. definicji podstawy opodatkowania podatkiem VAT w przepisach krajowych, w tym między innymi w odniesieniu do dostaw płodów rolnych, jest art. 29a ust. 1 ustawy o VAT, zgodnie z którym podstawą opodatkowania, co do zasady, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

500 pytań o VAT odpowiedzi na trudne pytania z interpretacjami Ministerstwa Finansów (PDF)

W mojej opinii zapisy art. 73 dyrektywy wykluczają możliwość wyłączenia z podstawy opodatkowania podatkiem VAT środków finansowych otrzymanych w formie dotacji, subwencji lub innej dopłaty o podobnym charakterze, które mają bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczonych przez podatnika, również będącego rolnikiem.

Odnosząc się do wskazanego przez Pana Posła przykładu dotyczącego opodatkowania podatkiem od towarów i usług rekompensat pieniężnych otrzymanych przez producentów rolnych w sytuacji nieodpłatnego przekazania w ramach „operacji wycofania z rynku w celu bezpłatnej dystrybucji” owoców i warzyw (w związku z embargiem Rosji) pragnę podkreślić, że przedmiotowe rekompensaty przybierają postać konkretnej kwoty za kilogram przekazanych wskazanym podmiotom owoców i warzyw, jako takie więc stanowią wynagrodzenie za przekazane towary. Nie stanowią one zatem dopłat o charakterze ogólnym, które pozostawałyby poza zakresem opodatkowania podatkiem VAT. Podkreślić należy, że do rozliczenia podatku VAT od otrzymanych od Agencji Rynku Rolnego kwot wsparcia finansowego zobowiązany jest producent rolny - wyłącznie będący podatnikiem VAT czynnym (tzw. rolnicy ryczałtowi korzystają ze zwolnienia od podatku VAT).

Odnosząc się do kwestii opodatkowania podatkiem dochodowym wskazać należy, że przychody z działalności rolniczej są wyłączone z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych (art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy 1 z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - Dz. U. z 2012 r. poz. 361, z późn. zm. - zwanej dalej „ustawą o PIT”). Wyłączenie to nie obejmuje jednakże przychodów z działów specjalnych produkcji rolnej.

Normy szacunkowe dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej w 2016 r.

W rozumieniu przepisów ustawy o PIT oraz ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2014 r. poz. 851, z późn. zm.), dalej „ustawa o CIT”, działalnością rolniczą jest działalność polegająca na wytwarzaniu produktów roślinnych lub zwierzęcych w stanie nieprzetworzonym (naturalnym) z własnych upraw albo hodowli lub chowu, w tym również produkcja materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcja warzywnicza gruntowa, szklarniowa i pod folią, produkcja roślin ozdobnych, grzybów uprawnych, sadownicza, hodowla i produkcja materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcja zwierzęca typu przemysłowo-fermowego oraz hodowla ryb, a także działalność, w której minimalne okresy przetrzymywania zakupionych zwierząt i roślin, w trakcie których następuje ich biologiczny wzrost, wynoszą co najmniej:

  1. miesiąc - w przypadku roślin,
  2. 16 dni - w przypadku wysokointensywnego tuczu specjalizowanego gęsi lub kaczek,
  3. 6 tygodni - w przypadku pozostałego drobiu rzeźnego,
  4. 2 miesiące - w przypadku pozostałych zwierząt

- licząc od dnia nabycia (art. 2 ust. 2 ustawy o PIT oraz art. 2 ust. 2 ustawy o CIT).

Działami specjalnymi produkcji rolnej są natomiast: uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin "in vitro", fermowa hodowla i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowla i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, hodowla dżdżownic, hodowla entomofagów, hodowla jedwabników, prowadzenie pasiek oraz hodowla i chów innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym.

Nie stanowią działów specjalnych produkcji rolnej uprawy, hodowla i chów zwierząt w rozmiarach nieprzekraczających wielkości określonych w załączniku nr 2 do ustawy o PIT (art. 2 ust. 3 i 3a ustawy o PIT) oraz w załączniku nr 2 do ustawy o CIT (art. 2 ust. 3 i 5 ustawy o CIT).

Zatem, jeżeli celem odszkodowania jest rekompensata rolnikowi możliwości osiągnięcia przychodów z działalności rolniczej w takiej wysokości, w jakiej uzyskałby je, gdyby szkoda nie powstała, wówczas odszkodowanie to należy uznać za przychód z działalności rolniczej, który nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

Odnosząc się do pytania drugiego należy wskazać, że zgodnie z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613, ze zm.), zwanej dalej „Ordynacją stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe oraz organy kontroli skarbowej, dokonując w szczególności ich interpretacji, z urzędu lub na wniosek, przy uwzględnieniu orzecznictwa sądów oraz Trybunału Konstytucyjnego lub Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości (interpretacje ogólne).

Jednym z działań Ministra Finansów służących realizacji ww. celu było skierowanie do organów podatkowych pisma z 18 marca 2015 r. (nr DD2.8201.2.2015), w którym wyjaśniono sposób interpretacji przepisów ustaw o podatku dochodowym w stosunku do przychodów rolników z tytułu odszkodowań za straty w uprawach i hodowli, wypłacane na podstawie ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2013 r. poz. 627, z późn. zm.) oraz ustawy z dnia 13 października 1995 r. Prawo łowieckie (Dz. U. z 2013 r. poz. 1226, z późn. zm.).

Zgodnie z wyjaśnieniami zawartymi w ww. piśmie, na gruncie przepisów ustawy o PIT oraz ustawy o CIT, otrzymane na podstawie przepisów o ochronie przyrody oraz przepisów prawa łowieckiego odszkodowanie stanowiące rekompensatę za szkody wyrządzone przez zwierzęta w prowadzonej działalność rolniczej, np. w uprawach rolnych, należy kwalifikować do przychodów z działalności rolniczej.

Tym samym odszkodowanie to nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym. Wysłanie ww. pisma do organów podatkowych zakończyło wątpliwości interpretacyjne związane ze skutkami podatkowymi wypłaty odszkodowań za szkody w uprawach rolnych i hodowli wyrządzone przez dzikie zwierzęta.

Należy jednakże podkreślić, że powoływane pismo nr DD2.8201.2.2015 nie było interpretacją ogólną, o której mowa w art. 14a § 1 Ordynacji podatkowej.

Jeżeli chodzi natomiast o kwestie opodatkowania dopłat bądź rekompensat dla rolników podatkiem VAT, nie występują rozbieżności w wydawanych przez podległe mi organy interpretacjach w tym zakresie.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek od kryptowalut 2024. Jak rozliczyć?

Kiedy należy zapłacić podatek, a kiedy kryptowaluty pozostają neutralne podatkowo? Co podlega opodatkowaniu? Jaki PIT trzeba złożyć?

KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

KSeF z dużym poślizgiem. Przedsiębiorcy i cała branża księgowa to odczują. Jak?

Decyzja ministerstwa o przesunięciu KSeF o prawie 2 lata jest niekorzystna z punktu widzenia polskich firm. Znacznie opóźni rewolucję cyfrową i wzrost konkurencyjności krajowych przedsiębiorców. Wymagać będzie także poniesienia dodatkowych kosztów przez firmy, które już zainwestowały w odpowiednie technologie i przeszkolenie personelu. Wielu dostawców oprogramowania do fakturowania i prowadzenia księgowości może zostać zmuszonych do ponownej integracji systemów. Taką opinię wyraził Rafał Strzelecki, CEO CashDirector S.A.

Kto nie poniesie kary za brak złożenia PIT-a do 30 kwietnia?

Ministerstwo Finansów informuje, że do 30 kwietnia 2024 r. podatnicy mogą zweryfikować i zmodyfikować lub zatwierdzić swoje rozliczenia w usłudze Twój e-PIT. Jeżeli podatnik nie złoży samodzielnie zeznania PIT-37 i PIT-38 za 2023 r., to z upływem 30 kwietnia zostanie ono automatycznie zaakceptowane przez system. Dzięki temu PIT będzie złożony w terminie nawet jeżeli podatnik nie podejmie żadnych działań. Ale dotyczy to tylko tych dwóch zeznań. Pozostałe PIT-y trzeba złożyć samodzielnie najpóźniej we wtorek 30 kwietnia 2024 r. Tego dnia urzędy skarbowe będą czynne do godz. 18:00.

Ekonomiczne „odkrycia” na temat WIBOR-u [polemika]

Z uwagą zapoznaliśmy się z artykułem Pana K. Szymańskiego „Kwestionowanie kredytów opartych o WIBOR, jakie argumenty można podnieść przed sądem?”, opublikowanym 16 kwietnia 2024 r. na portalu Infor.pl. Autor, jako analityk rynków finansowych, dokonuje przełomowego „odkrycia” – stwierdza niereprezentatywność WIBOR-u oraz jego spekulacyjny charakter. Jest to jeden z całej serii artykułów ekonomistów (zarówno K. Szymańskiego, jak i innych), którzy działając ramię w ramię z kancelariami prawnymi starają się stworzyć iluzję, że działający od 30 lat wskaźnik referencyjny nie działa prawidłowo, a jego stosowanie w umowach to efekt zmowy banków, której celem jest osiągnięcie nieuzasadnionych zysków kosztem konsumentów. Do tego spisku, jak rozumiemy, dołączyli KNF, UOKiK i sądy, które to instytucje jednoznacznie potwierdzają prawidłowość WIBOR-u.

Przedsiębiorca uiści podatek tylko gdy klient mu zapłaci. Tak będzie działał kasowy PIT. Od kiedy? Pod jakimi warunkami?

Resort finansów przygotował właśnie projekt nowelizacji ustawy o PIT oraz ustawy o ryczałcie ewidencjonowanym. Celem tej zmiany jest wprowadzenie od 2025 roku kasowej metody rozliczania podatku dochodowego, polegającej na tym, że przychód- podatkowy będzie powstawał w dacie zapłaty za fakturę. Z metody kasowej będą mogli korzystać przedsiębiorcy, którzy rozpoczynają działalność oraz ci, których przychody z działalności gospodarczej w roku poprzednim nie przekraczały 250 tys. euro.

Minister Domański o przyszłości KSeF. Nowe daty uruchomienia zostały wyznaczone

Minister finansów Andrzej Domański wypowiedział się dziś o audycie Krajowego Systemu e-Faktur i przyszłości KSeF. Zmiany legislacyjne w KSeF to będzie proces podzielony na dwa etapy.

Panele fotowoltaiczne - obowiązek podatkowy w akcyzie [część 2]

W katalogu czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą znajduje się również przypadek konsumpcji. Chodzi tutaj o zużycie energii elektrycznej przez podmiot posiadający koncesję jak i przez podmiot, który koncesji nie posiada, ale zużywa wytworzoną przez siebie energię elektryczną.

KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

Globalny podatek minimalny - zasady GloBE również w Polsce. Przedsiębiorstwa będą musiały dostosować swoje procedury rachunkowe i podatkowe

System globalnego podatku minimalnego (zasad GloBE) zawita do Polski. Przedsiębiorstwa będą musiały dostosować swoje procedury wewnętrzne, w szczególności dotyczące gromadzenia informacji rachunkowych i podatkowych.

REKLAMA