| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Podatki > Urząd Skarbowy > Właściwość urzędów skarbowych > Centrum Obsługi Kluczowych Podmiotów (COKP) od 1 stycznia 2018 r.

Centrum Obsługi Kluczowych Podmiotów (COKP) od 1 stycznia 2018 r.

Jeden urząd dla największych podatników, czyli Centrum Obsługi Kluczowych Podmiotów (COKP) zacznie funkcjonować w 2018 r. i będzie się zajmować około 1200 firmami, a docelowo oferta COKP skierowana będzie do trzech tysięcy największych podmiotów w kraju, które zapewniają około 60 proc. wpływów podatkowych budżetu państwa. Chodzi o firmy osiągające przychody powyżej 50 mln euro.

Od 3 lipca br. centrum działa w ramach Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie i obejmie swoim zakresem blisko 200 podmiotów będących we właściwości naczelnika tego urzędu. Są to podatnicy, którzy w 2014 lub 2015 r. osiągnęli przychody w wysokości powyżej 400 mln zł.

Zwiększyć zaufanie na linii urząd – przedsiębiorca

Pilotaż przeprowadzany jest w ramach projektu, który ma doprowadzić do utworzenia wyodrębnionej jednostki COKP podległej szefowi Krajowej Administracji Skarbowej. Najpierw, z początkiem 2018 r., ma powstać Czwarty Mazowiecki Urząd Skarbowy, aby rok później przekształcić się w centrum. Będzie ono działało jak organ pierwszej instancji. W tym wypadku organem odwoławczym nie będzie Izba Administracji Skarbowej w Warszawie, ale szef KAS.

Jako że różne branże mają charakterystyczne tylko dla siebie specyfikę i problemy, każdym z podmiotów ma się zajmować zespół branżowy z wyznaczonym opiekunem – to będą osoby przypisane do danej firmy. Dzięki takiemu podejściu obsługa dużych podatników będzie kompleksowa i jednolita, będą one miały szczególny nadzór oraz merytoryczną opiekę. Intencją rządu jest to, aby dzięki indywidualnemu podejściu do kluczowych podmiotów zwiększyło się obopólne zaufanie i poprawiły relacje urząd – przedsiębiorca. A także aby obowiązki podatników były lepiej wypełniane.

Pomocą w tym ma służyć strona internetowa, na której będą poruszane krajowe i międzynarodowe kwestie podatkowe. A także przygotowywany przez resort finansów biuletyn. Mają być także organizowane warsztaty branżowe oraz wideokonferencje, przewidywane jest utworzenie indywidualnego kanału komunikacji.

Dobra zmiana. Teraz czas na podatki

Nowe rozwiązanie popierają eksperci.

– Z punktu widzenia interesu Skarbu Państwa wydzielenie dużych podatników jest absolutnie zasadne – podkreśla Tomasz Socha, dyrektor w dziale doradztwa podatkowego EY w Gdańsku. Jego zdaniem stworzenie centrum jest jednym z elementów reformy Krajowej Administracji Skarbowej, która ma poprawić efektywność obsługi i doprowadzić do spójnego podejścia wobec niektórych zagadnień. Takie rozwiązanie funkcjonuje także w innych krajach, m.in.: w Holandii, Wielkiej Brytanii, Irlandii, Hiszpanii, a nawet w Kenii, Ghanie i Malezji.

– Na pewno pojawią się głosy, że nowa instytucja ma służyć gnębieniu podatników kolejnymi kontrolami oraz ich szczegółowej inwigilacji w ramach poszukiwania dochodów budżetowych – twierdzi Dominik Szczygieł, doradca podatkowy i radca prawny w MSDS „Legal” Szczotka Szczygieł i MSDS „Tax”. Uważa jednak, że jeżeli Polska ma się stać państwem, gdzie wszyscy podatnicy, i duzi, i mali, ponoszą proporcjonalnie jednakowe obciążenia podatkowe, zaproponowane zmiany są niezbędne.

Polecamy: Instrukcje księgowego. 53 praktyczne procedury (książka)

Według Tomasza Sochy dla części przedsiębiorstw, szczególnie tych korzystających z agresywnych struktur planowania podatkowego bądź niemających spójnej strategii podatkowej, znalezienie się w gronie podatników COKP może być swego rodzaju rewolucją. A ta i tak została odroczona w czasie, gdyż koncepcja obsługi największych podatników przez jeden urząd miała być wdrożona już z początkiem 2016 r. ⒸⓅ

infoRgrafika

Agnieszka Pokojska

Łukasz Zalewski

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Anna Stolorz

Licencjonowany doradca podatkowy (nr wpisu 12154), członek Krajowej Izby Doradców Podatkowych. Obecnie kieruje 4-osobowym zespołem we własnej Kancelarii Prawno-Podatkowej. Od 2000 roku zajmuje się tematyką rachunkowości i podatków, w tym od 2006 r. na stanowisku Głównego Księgowego i Dyrektora Finansowego. Współpracuje z ok. 60 firmami, instytucjami oraz organizacjami pozarządowymi (stowarzyszeniami, fundacjami), ma bogate doświadczenie we współpracy i doradztwie w kilkudziesięciu projektach współfinansowanych z Unii Europejskiej (od 2004 roku). Specjalizuje się w dwóch dziedzinach: podatkowe i rachunkowe aspekty rozliczania funduszy europejskich oraz księgowość i podatki organizacji pozarządowych; ma też bogate doświadczenie w doradztwie z zakresu podatku VAT, PIT i CIT, łącznie z prowadzeniem w tym zakresie spraw podatkowych w imieniu podatników przed organami skarbowymi oraz WSA. Od 2007 roku pracuje jako trener i wykładowca na szkoleniach – współpracuje w tym zakresie jako ekspert między innymi z portalem podatki. biz oraz Fundacją Rozwoju Rachunkowości w Polsce.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od ksiegowosc.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK