REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak najkorzystniej wycofać samochód z firmy

Katarzyna Okuniewska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Prowadzę jednoosobową działalność gospodarczą i rozliczam się na podstawie pkpir. W grudniu 2005 r. kupiliśmy z mężem samochód osobowy. Wprowadziłam go do firmy i amortyzowałam. Odliczyłam 60% VAT. Obecnie zastanawiam się nad wycofaniem tego samochodu z firmy. Będzie go używał mój mąż, który nie prowadzi działalności gospodarczej. Jaki sposób wycofania będzie najkorzystniejszy?

 

rada

 

Najkorzystniejsze w tym przypadku będzie przekazanie samochodu na potrzeby własne podatnika. Gdyby podatniczka chciała sprzedać samochód, w podatku dochodowym nie spowoduje to skutków, jeśli samochód zostanie sprzedany po 6 latach od momentu jego wycofania. W VAT należy dokonać korekty podatku naliczonego, odliczonego przy zakupie.

uzasadnienie

Biorąc pod uwagę fakt, że samochód w dalszym ciągu będzie użytkowany, tylko już nie w działalności gospodarczej, najwłaściwsze będzie wycofanie samochodu z działalności i przekazanie go na potrzeby własne podatnika.

W podatku dochodowym zamiar przekazania samochodu na potrzeby własne wiąże się z wycofaniem go z działalności i odnotowaniem tego w ewidencji środków trwałych. Z tą chwilą samochód przestaje być środkiem trwałym. Ostatni odpis amortyzacyjny będzie dokonany w miesiącu, w którym nastąpiło wycofanie (art. 22h ust. 1 updof). Przykładowo, jeśli wycofano samochód w lipcu, to ostatni odpis amortyzacyjny będzie w lipcu. Czynność wycofania samochodu z działalności gospodarczej nie rodzi obowiązku podatkowego w podatku dochodowym. Skutki podatkowe mogą powstać jednak przy sprzedaży tego samochodu. Gdy podatniczka sprzeda samochód przed upływem 6 lat od momentu wycofania go (licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym samochód został wycofany z działalności), ma obowiązek opodatkować dochód ze sprzedaży. Dochód ze sprzedaży (lub strata) będzie stanowił dochód z działalności gospodarczej. Dochód należy ustalić, odejmując od przychodu ze zbycia niezamortyzowaną wartość samochodu. Sprzedaż samochodu po zakończeniu prowadzenia działalności gospodarczej również będzie stanowiła przychód z działalności gospodarczej (sprzedaż przed upływem wymienionych 6 lat).

PRZYKŁAD

Podatnik 31 maja 2007 r. wycofał z działalności gospodarczej samochód, który nabył w czerwcu 2005 r. Sprzedał go 15 lipca 2007 r. i osiągnął przychód w wysokości 28 000 zł. Wartość początkowa samochodu wynosiła 45 000 zł. Dokonano odpisów amortyzacyjnych na kwotę 18 000 zł.

Przychód w wysokości 28 000 zł należy zaksięgować do kolumny 8 pkpir „pozostałe przychody”. Koszt w postaci niezamortyzowanej wartości samochodu w wysokości 27 000 zł należy zaksięgować w kolumnie 13 pkpir „pozostałe wydatki” (jeśli podatnik prowadzi księgę według starego wzoru, to w kolumnie 14). Dochód do opodatkowania ze sprzedaży samochodu wynosi: 28 000 zł - (45 000 zł - 18 000 zł) = 1000 zł.

W VAT nieodpłatne przekazanie środka trwałego na potrzeby własne podatnika stanowi dostawę towarów i podlega opodatkowaniu, jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia całości lub części VAT (art. 7 ust. 2 ustawy o VAT). Wyjątek od tej zasady dotyczy przypadku dostawy samochodu osobowego, od którego odliczono 60% VAT, pod warunkiem że był on używany przez podatnika co najmniej pół roku (co w tym przypadku ma miejsce). Wówczas taka dostawa (tutaj: przekazanie na własne cele) korzysta ze zwolnienia z podatku. Czynność przekazania powinna być udokumentowana fakturą wewnętrzną, w której jest zastosowane zwolnienie z VAT. Wartość z faktury wewnętrznej jako obrót należy wykazać w deklaracji VAT-7.

Należy się także „rozliczyć” z prawa do odliczenia podatku naliczonego przy zakupie samochodu. W przypadku środka trwałego o wartości początkowej większej niż 15 000 zł, nabytego po 1 czerwca 2005 r., od którego odliczono 60% VAT, zbytego przed upływem 5-letniego okresu korekty (dla nieruchomości jest to 10 lat), należy skorygować wartość odliczenia o 1/5 za każdy rok pozostały do końca okresu korekty (art. 91 ust. 2 ustawy o VAT). Korekty odliczenia VAT należy dokonać jednorazowo w odniesieniu do całego pozostałego okresu korekty (art. 91 ust. 5 ustawy o VAT). Należy to zrobić w deklaracji za okres rozliczeniowy, w którym nastąpiło przekazanie samochodu na potrzeby osobiste.

PRZYKŁAD

Podatnik (z wcześniejszego przykładu) w momencie zakupu samochodu - czerwiec 2005 r. - odliczył VAT w wysokości 60%, tj. 5940 zł.

W momencie przekazania na potrzeby własne dokonuje korekty odliczenia. Należy ją ująć w deklaracji za okres rozliczeniowy, w którym nastąpiło przekazanie samochodu na potrzeby osobiste. W związku z tym, że samochód został wycofany z działalności w maju 2007 r., a podatek został odliczony w czerwcu 2005 r., to podatnik za dwa lata nie musi dokonywać korekty, natomiast 3/5 odliczenia podlega korekcie.

5940 zł × 2/5 = 2376 zł

5940 zł × 3/5 = 3564 zł

Podatnik powinien zmniejszyć odliczenie VAT naliczonego w deklaracji za maj 2007 r. o kwotę 3564 zł i wykazać tę kwotę w deklaracji VAT-7.

l art. 10 ust. 2 pkt 3, art. 22h ust. 1, art. 23 ust. 1 pkt 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 99, poz. 658

l art. 7 ust. 2, art. 43 ust. 1 pkt 2, art. 91 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 143, poz. 1029

l § 8 ust. 1 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 97, poz. 970; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 245, poz. 1784

Katarzyna Okuniewska

księgowa z wieloletnim doświadczeniem, ekonomista

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek od kryptowalut 2024. Jak rozliczyć?

Kiedy należy zapłacić podatek, a kiedy kryptowaluty pozostają neutralne podatkowo? Co podlega opodatkowaniu? Jaki PIT trzeba złożyć?

KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

KSeF z dużym poślizgiem. Przedsiębiorcy i cała branża księgowa to odczują. Jak?

Decyzja ministerstwa o przesunięciu KSeF o prawie 2 lata jest niekorzystna z punktu widzenia polskich firm. Znacznie opóźni rewolucję cyfrową i wzrost konkurencyjności krajowych przedsiębiorców. Wymagać będzie także poniesienia dodatkowych kosztów przez firmy, które już zainwestowały w odpowiednie technologie i przeszkolenie personelu. Wielu dostawców oprogramowania do fakturowania i prowadzenia księgowości może zostać zmuszonych do ponownej integracji systemów. Taką opinię wyraził Rafał Strzelecki, CEO CashDirector S.A.

Kto nie poniesie kary za brak złożenia PIT-a do 30 kwietnia?

Ministerstwo Finansów informuje, że do 30 kwietnia 2024 r. podatnicy mogą zweryfikować i zmodyfikować lub zatwierdzić swoje rozliczenia w usłudze Twój e-PIT. Jeżeli podatnik nie złoży samodzielnie zeznania PIT-37 i PIT-38 za 2023 r., to z upływem 30 kwietnia zostanie ono automatycznie zaakceptowane przez system. Dzięki temu PIT będzie złożony w terminie nawet jeżeli podatnik nie podejmie żadnych działań. Ale dotyczy to tylko tych dwóch zeznań. Pozostałe PIT-y trzeba złożyć samodzielnie najpóźniej we wtorek 30 kwietnia 2024 r. Tego dnia urzędy skarbowe będą czynne do godz. 18:00.

Ekonomiczne „odkrycia” na temat WIBOR-u [polemika]

Z uwagą zapoznaliśmy się z artykułem Pana K. Szymańskiego „Kwestionowanie kredytów opartych o WIBOR, jakie argumenty można podnieść przed sądem?”, opublikowanym 16 kwietnia 2024 r. na portalu Infor.pl. Autor, jako analityk rynków finansowych, dokonuje przełomowego „odkrycia” – stwierdza niereprezentatywność WIBOR-u oraz jego spekulacyjny charakter. Jest to jeden z całej serii artykułów ekonomistów (zarówno K. Szymańskiego, jak i innych), którzy działając ramię w ramię z kancelariami prawnymi starają się stworzyć iluzję, że działający od 30 lat wskaźnik referencyjny nie działa prawidłowo, a jego stosowanie w umowach to efekt zmowy banków, której celem jest osiągnięcie nieuzasadnionych zysków kosztem konsumentów. Do tego spisku, jak rozumiemy, dołączyli KNF, UOKiK i sądy, które to instytucje jednoznacznie potwierdzają prawidłowość WIBOR-u.

Przedsiębiorca uiści podatek tylko gdy klient mu zapłaci. Tak będzie działał kasowy PIT. Od kiedy? Pod jakimi warunkami?

Resort finansów przygotował właśnie projekt nowelizacji ustawy o PIT oraz ustawy o ryczałcie ewidencjonowanym. Celem tej zmiany jest wprowadzenie od 2025 roku kasowej metody rozliczania podatku dochodowego, polegającej na tym, że przychód- podatkowy będzie powstawał w dacie zapłaty za fakturę. Z metody kasowej będą mogli korzystać przedsiębiorcy, którzy rozpoczynają działalność oraz ci, których przychody z działalności gospodarczej w roku poprzednim nie przekraczały 250 tys. euro.

Minister Domański o przyszłości KSeF. Nowe daty uruchomienia zostały wyznaczone

Minister finansów Andrzej Domański wypowiedział się dziś o audycie Krajowego Systemu e-Faktur i przyszłości KSeF. Zmiany legislacyjne w KSeF to będzie proces podzielony na dwa etapy.

Panele fotowoltaiczne - obowiązek podatkowy w akcyzie [część 2]

W katalogu czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą znajduje się również przypadek konsumpcji. Chodzi tutaj o zużycie energii elektrycznej przez podmiot posiadający koncesję jak i przez podmiot, który koncesji nie posiada, ale zużywa wytworzoną przez siebie energię elektryczną.

KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

Globalny podatek minimalny - zasady GloBE również w Polsce. Przedsiębiorstwa będą musiały dostosować swoje procedury rachunkowe i podatkowe

System globalnego podatku minimalnego (zasad GloBE) zawita do Polski. Przedsiębiorstwa będą musiały dostosować swoje procedury wewnętrzne, w szczególności dotyczące gromadzenia informacji rachunkowych i podatkowych.

REKLAMA