REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Samochody kolekcjonerskie – bez akcyzy i cła, z niższym VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Audi Front UW 220, pierwszy na świecie samochód z napędem na przednią oś i sześciocylindrowym silnikiem rzędowym; samochody zabytkowe, auta kolekcjonerskie
Audi Front UW 220, pierwszy na świecie samochód z napędem na przednią oś i sześciocylindrowym silnikiem rzędowym; samochody zabytkowe, auta kolekcjonerskie

REKLAMA

REKLAMA

Sprowadzając samochód kolekcjonerski lub zabytkowy spoza Unii Europejskiej nie zapłacimy cła ani akcyzy, a VAT wyniesie tylko 8%. Gdy importujemy (spoza UE) samochód niebędący przedmiotem kolekcjonerskim – trzeba zapłacić VAT wg stawki 23%, a ponadto cło i akcyzę. Problemem jest to, że nie ma dokładnej definicji samochodu kolekcjonerskiego.

Warto też wspomnieć, że nawet sprowadzając samochód kolekcjonerski z innego kraju UE można liczyć na zwolnienie z akcyzy.

REKLAMA

Autopromocja

Warunkiem zwolnień daninowych w tych przypadkach jest jednak uznanie pojazdu za przedmiot kolekcjonerski zgodnie z kodem 9705 0000 Nomenklatury Scalonej.

Kryteria kwalifikacyjne do kodu CN 9705 0000 nie zmieniły się, od końca 2009 r. ale istotnej zmianie uległa interpretacja tych kryteriów przez urzędy celne.

Urzędy te od jakiegoś czasu dość licznie wzywają osoby, które sprowadziły pojazd zabytkowy (kolekcjonerski) w przeciągu ostatnich 5 lat do wniesienia należnego cła i akcyzy powiększonej o odsetki ustawowe z racji dopatrzenia się błędnej klasyfikacji pojazdu do kodu CN 9705 0000 i jej zmiany na kod 8703 0000.

Problemy z definicją samochodu kolekcjonerskiego/zabytkowego

Jak informuje Służba Celna we Wspólnej Taryfie Celnej nie ma precyzyjnej definicji pojazdu kolekcjonerskiego lub zabytkowego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Interpretacja tego terminu dla potrzeb właściwej klasyfikacji taryfowej została zawarta w Notach wyjaśniających do Nomenklatury Scalonej, a kryteria klasyfikacji określone w wyjaśnieniach do sekcji XXI (dział 97) tych Not.

Powstały one na bazie orzeczenia Trybunału Sprawiedliwości Wspólnot Europejskich w sprawie nr C-200/84.

Klasyfikacja taryfowa do kodu CN 9705 00 00 opiera się o następujące, podstawowe kryteria, które muszą być spełnione łącznie, tzn.:

- oryginalny stan pojazdu, bez zasadniczych zmian podwozia, układu kierowniczego lub hamulcowego, silnika itp.,

- kryterium wieku (co najmniej 30 lat od daty produkcji),

- model lub typ, który nie jest już produkowany,

- znaczący krok w rozwoju ludzkości lub pewien okres takiego rozwoju,

- posiadanie niezbędnych cech charakterystycznych do włączenia do kolekcji (znaczna wartość, rzadkość występowania, nabycie w transakcjach specjalnych, wykorzystanie zgodnie z przeznaczeniem).

Za pojazd kolekcjonerski zostanie również uznany pojazd, posiadający wartość historyczną niezależnie od daty jego produkcji, który brał udział w wydarzeniu historycznym oraz samochód wyścigowy, zaprojektowany, zbudowany i wykorzystany wyłącznie do współzawodnictwa, który osiągnął znaczące sportowe sukcesy w prestiżowych, krajowych lub w międzynarodowych konkurencjach.

Zaliczenie pojazdu do kodu CN 9705 00 00 warunkuje wyłącznie spełnienie przedstawionych na wstępie kryteriów. W przeciwnym razie pojazdy silnikowe, zgodnie z zasadami klasyfikacji taryfowej, są klasyfikowane do odpowiednich pozycji Wspólnej Taryfy Celnej (pozycje 8703, 8704), jako używane pojazdy – do przewozu osób lub towarów.

Zgodnie z kryteriami unijnymi, każda osoba deklarująca pojazd jako kolekcjonerski (w rozumieniu Wspólnej Taryfy Celnej), powinna ten fakt udokumentować poprzez przedstawienie odpowiedniej opinii eksperta.

Podróże służbowe 2013

Kilometrówka 2012/2013

Jak informował szef Służby Celnej Jacek Kapica w odpowiedzi z 30 maja 2012 r. na interpelację poselską nr 4482, opinia upoważnionego eksperta lub rzeczoznawcy posiada zasadnicze znaczenie dla potrzeb klasyfikacji taryfowej pojazdu, ponieważ tego rodzaju ustalenia nie należą do kompetencji organu celnego.

Organy celne mogą natomiast dokonywać weryfikacji takiej opinii pod warunkiem wystąpienia wyjątkowych przesłanek do podjęcia takiego działania (np. występowanie istotnych braków w opinii, niezgodność danych zawartych w opinii z przedstawionym pojazdem). Dlatego też w sytuacjach szczególnych organy celne pomimo pozytywnej opinii rzeczoznawcy z dziedziny techniki motoryzacyjnej lub opinii wojewódzkiego konserwatora zabytków mogą uznać, że są one niewystarczające do zakwalifikowania pojazdu do grupy pojazdów o charakterze kolekcjonerskim/zabytkowym.

Zdaniem Służby Celnej wpisanie samochodu do Wojewódzkiej Ewidencji Zabytków, dokonywane na podstawie przepisów odrębnych, nie jest równoznaczne z uznaniem pojazdu za kolekcjonerski, w świetle postanowień Wspólnej Taryfy Celnej. Inne są bowiem warunki wpisania pojazdu do ww. ewidencji (inna podstawa prawna), a inne do zaklasyfikowania pojazdu do kodu CN 9705 00 00 WTC. Dla potrzeb importu zasadnicze i decydujące znaczenie mają postanowienia WTC.

Służba Celna stoi na stanowisku, że tylko spełnienie ww. kryteriów klasyfikacji taryfowej warunkuje zaliczenie pojazdu do kodu CN 9705 00 00. W przeciwnym razie pojazdy mechaniczne zgodnie z zasadami klasyfikacji taryfowej są klasyfikowane do odpowiednich pozycji wspólnej taryfy celnej (np. pozycje 8703, 8704) jako używane pojazdy do przewozu osób lub towarów.

Polecamy: Ile zapłacisz PIT przy sprzedaży domu, mieszkania lub działki?

Polecamy: Zwrot VAT za materiały budowlane - poradnik


Weryfikacje zgłoszeń celnych

Weryfikacje zgłoszeń celnych mogą dotyczyć sytuacji, w których powstają wątpliwości klasyfikacyjne.

Na podstawie art. 78 ust. 2. rozporządzenia Rady (EWG) nr 2913/92 z 12 października 1992 r. ustanawiającego Wspólnotowy kodeks celny (Dz. Urz. WE L 302 z dn. 19.10.1992 r., s. 1, z późn. zm.), dalej zwanym W.k.c., po dokonaniu zwolnienia towarów organy celne mogą w celu upewnienia się o prawidłowości danych zawartych w zgłoszeniu przystąpić do kontroli dokumentów i danych handlowych dotyczących operacji przywozu lub wywozu towarów objętych zgłoszeniem oraz późniejszych operacji handlowych dotyczących tych samych towarów.

Kontrole te mogą być przeprowadzone u zgłaszającego bądź u każdej osoby bezpośrednio lub pośrednio zainteresowanej zawodowo tymi operacjami, jak również u każdej innej osoby posiadającej dla potrzeb zawodowych wymienione dokumenty i dane. Organy te mogą również przeprowadzać rewizję towarów, o ile istnieje jeszcze możliwość ich okazania.

Zgodnie z art. 78 ust. 3 W.k.c., jeżeli z kontroli zgłoszenia lub kontroli po zwolnieniu towarów wynika, że przepisy regulujące właściwe procedury celne zostały zastosowane w oparciu o nieprawidłowe lub niekompletne dane, organy celne podejmują zgodnie z wydanymi przepisami niezbędne działania w celu uregulowania sytuacji, biorąc pod uwagę nowe dane, którymi dysponują.

Podstawa prawna:

- Rozporządzenie Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz Wspólnej Taryfy Celnej (Dz. Urz. WE L 256 z 7 września 1987 r. z późn. zm.),

- Noty wyjaśniające do Zharmonizowanego Systemu Oznaczania i Kodowania Towarów,

- Noty Wyjaśniające do Nomenklatury Scalonej Wspólnot Europejskich (Dz. Urz. UE C 137 z 6.05.2011 r.).

Źródło: Ministerstwo Finansów, Sejm

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Firmy niegotowe na KSeF. Tylko 5230 przedsiębiorstw korzysta z systemu – czas ucieka. [DANE MF]

Z danych udostępnionych przez Ministerstwo Finansów wynika, że do 5 marca 2025 roku z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) skorzystało zaledwie 5230 firm. To oznacza, że w ciągu ponad trzech lat działania systemu zdecydowało się na niego jedynie kilka tysięcy przedsiębiorców. Tymczasem za 9 miesięcy korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe – a to oznacza prawdziwą rewolucję dla księgowości w Polsce.

Prof. Modzelewski do premiera Tuska: narzucanie KSeF-u i faktur ustrukturyzowanych wszystkim podatnikom VAT to nie jest deregulacja gospodarki; ten pomysł powinien trafić do kosza

W dniu 12 kwietnia br. Ministerstwo Finansów potwierdziło zamiar wdrożenia w 2026 roku obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur i obligatoryjnego stosowania faktur ustrukturyzowanych przez wszystkich podatników VAT. Prof. dr hab. Witold Modzelewski apeluje do Pana Premiera Donalda Tuska: „Wierzę, że jako liberał traktuje Pan potrzebę deregulacji gospodarki zupełnie poważnie. Nie należy ulegać lobbystom, którzy chcą zarobić na dezorganizacji systemu fakturowania. Pomysł faktur ustrukturyzowanych powinien trafić definitywnie do kosza.”

W 2025 r. można przekazać 1,5% podatku rolnego na rzecz dwóch uprawnionych podmiotów

W komunikacie z 16 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów poinformowało, że w 2025 roku podatnicy podatku rolnego mogą przekazać 1,5 tego podatku na rzecz Krajowego Związku Rewizyjnego Rolniczych Spółdzielni Produkcyjnych lub OPZZ Rolników i Organizacji Rolniczych. Jakie są warunki tego przekazania?

Roczne zeznanie podatkowe PIT: 15 najczęstszych błędów. Jak ich uniknąć w 2025 roku

Złożenie corocznej deklaracji PIT to podstawowy zakres komunikacji podatnika z administracją skarbową. Warto zadbać, by przebiegła ona w sposób optymalny i nie nastręczała niespodziewanych nieprzyjemności. Dlatego też przedstawiamy zestawienie najczęstszych błędów, przed którymi można się uchronić, korzystając z poniższych podpowiedzi.

REKLAMA

7 skutków spadających stóp procentowych. Już w maju 2025 r. RPP zacznie cykl obniżek?

Tańsze i łatwiej dostępne kredyty to tylko część skutków cięć stóp procentowych. Polityka monetarna to miecz obosieczny. W momencie, w którym kredytobiorcy cieszą się z niższych rat, to posiadacze oszczędności mają problem ze znalezieniem solidnie oprocentowanego depozytu. Widmo niższych stóp procentowych oznacza też, że w dół pójść może oprocentowanie detalicznych obligacji skarbowych, a zakup mieszkania na wynajem może znowu odzyskać swój blask.

Korekta zeznania podatkowego PIT. Jak to zrobić i do kiedy można?

Do końca roku 2030 podatnicy mają prawo składać korekty zeznań PIT za rok 2024. Błędy w deklaracjach podatkowych zdarzają się zarówno na niekorzyść podatnika (np. pominięcie ulgi, o której się nie wiedziało), jak i na niekorzyść fiskusa (np. pominięcie źródła przychodów, o którym się zapomniało). Złożenie korekty zeznania nie wymaga uzasadnienia, a skorygować można nawet taką deklarację, która z upływem 30 kwietnia 2025 r. została bez udziału podatnika automatycznie zatwierdzona w usłudze Twój e-PIT.

Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA