| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Podatki > VAT > Faktura > Archiwizowanie faktur papierowych w formie elektronicznej

Archiwizowanie faktur papierowych w formie elektronicznej

Organy podatkowe potwierdzają, że podatnicy VAT mogą archiwizować dokumenty otrzymane w formie papierowej w archiwum elektronicznym – poprzez umieszczanie w nim skanów dokumentów – o ile system ten będzie spełniał wymogi ustawowe.

Spółka będzie uprawniona do prowadzenia elektronicznego archiwum dokumentów otrzymanych w formie papierowej, o ile archiwum to będzie spełniać wymogi ustawowe dotyczące zagwarantowania autentyczności pochodzenia dokumentu, integralności jego treści, czytelności oraz możliwość łatwego odszukania.

Tak uznał Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z 13 maja 2014 r. - nr ILPP4/443-66/14-2/BA.

Sprawa dotyczyła spółki, wdrażającej nowy system archiwizowania i obiegu dokumentów. Dokumenty – takie jak faktury zakupowe, faktury korygujące, duplikaty faktur, załączniki, rachunki itp. – będą skanowane i zapisywane w postaci obrazu PDF, jpg lub tiff, co ma uniemożliwić zmianę zawartych danych. Skany będą przechowywane na serwerze należącym do spółki.

Wprowadzanie plików będzie odbywać się poprzez odpowiedni program w wersji klienckiej, wymagający zalogowania się wraz z autoryzacją hasłem. Program dysponuje wydajną i silną technologią pełnotekstowego wyszukiwania, co umożliwia sprawne odnalezienie konkretnego dokumentu. Ponadto aplikacja dysponuje sporą liczbą wewnętrznych mechanizmów kontroli i raportowania, dzięki czemu cała struktura programu jest na bieżąco monitorowana.

Po zeskanowaniu dokumentów i zarchiwizowaniu wersji elektronicznej w systemie informatycznym, papierowe wersje dokumentów będą niszczone. Podatnik będzie przechowywał elektroniczne obrazy zeskanowanych dokumentów, do czasu upływu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego.

Na tym tle spółka zwróciła się z pytaniem, czy w przypadku wprowadzenia opisanego systemu archiwizowania będzie uprawniona do prowadzenia archiwum dokumentów, wyłącznie w formie elektronicznej, w postaci ich skanów, i jednocześnie czy będzie mogła zaprzestać archiwizacji w formie papierowej, zgodnie z art. 112a ustawy o VAT?

Odsetki od zaległości podatkowych - zmiany od 2015 r.

Jaka część działań optymalizacyjnych w VAT jest oszustwem wg art. 268 Kodeksu karnego?

reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Kancelaria Prawna "Świeca i Wspólnicy"

Kancelaria Prawna „Świeca i Wspólnicy” Sp. k. jest podmiotem intensywnie rozwijającym się na polskim oraz międzynarodowym rynku usług prawnych. Wyróżnia się przede wszystkim postępowym działaniem, które ma na celu zapewnienie kompleksowego wsparcia prawnego oraz biznesowego zarówno dla przedsiębiorców, jak i klientów indywidualnych.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »