REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć VAT przy sprzedaży antyków?

Adrian Meclik
Ekspert podatkowy
Antyki - jak rozliczyć VAT przy ich sprzedaży?
Antyki - jak rozliczyć VAT przy ich sprzedaży?
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług przewidują szczególną procedurę opodatkowania dostawy antyków, pod warunkiem, że ich nabycie nastąpiło bez VAT naliczonego. Zgodnie z przepisami powołanymi w tym zakresie opodatkowaniu podlega jedynie marża.

Stanowi to więc odstępstwo od ogólnej zasady opodatkowania obrotu.

Autopromocja

W praktyce mogą jednak wystąpić sytuacje, gdy podatnik będzie dokonywał dostawy tego rodzaju towarów, jednakże będzie zwolniony z podatku VAT, a zastosowania nie będą miały zarówno ogólne regulacje dotyczące opodatkowania, jak również szczególne procedury opodatkowania marży.

Determinujące co do zakresu opodatkowania bądź zwolnienia z podatku VAT będą okoliczności nie tylko dokonywanej przez podatnika dostawy, ale również uprzedniego nabycia przedmiotowego antyku.

Hasło dotyczące dostawy antyków w dość prosty sposób prowadzi do działu ustawy o podatku od towarów i usług regulującego szczególne procedury w zakresie dostawy towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich i antyków.

Zgodnie z zawartym tam przepisem między innymi w przypadku podatnika wykonującego czynności polegające na dostawie antyków nabytych uprzednio przez tego podatnika dla celów prowadzonej działalności lub importowanych w celu odprzedaży, podstawą opodatkowania podatkiem jest marża stanowiąca różnicę między całkowitą kwotą, którą ma zapłacić nabywca towaru, a kwotą nabycia, pomniejszoną o kwotę podatku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: VAT 2011

Polecamy: Kontrola podatkowa

Co ważne, warunkiem stosowania szczególnych zasad opodatkowania między innymi przy dostawie antyków, jest nabycie ich od określonego przepisami kręgu podmiotów. Mianowicie, by zastosowano procedurę opodatkowania marży, nabycie antyków powinno nastąpić od:

1. osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, niebędącej podatnikiem, o którym mowa w art. 15, lub niebędącej podatnikiem podatku od wartości dodanej;

2. podatników, o których mowa w art. 15, jeżeli dostawa tych towarów była zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 113;

3. podatników, jeżeli dostawa tych towarów była opodatkowana w systemie marży;

4. podatników podatku od wartości dodanej, jeżeli dostawa tych towarów była zwolniona od podatku na zasadach odpowiadających regulacjom zawartym w art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 113;

5. podatników podatku od wartości dodanej, jeżeli dostawa tych towarów była opodatkowana podatkiem od wartości dodanej na zasadach odpowiadających opodatkowaniu marży, a nabywca posiada dokumenty jednoznacznie potwierdzające nabycie towarów na tych zasadach (art. 120 ust. 10 ustawy o VAT).

Konkludując można zauważyć, iż warunkiem stosowania opisanej wyżej procedury jest zakup bez podatku naliczonego.

W świetle powyższego, gdy podatnik dokona zakupu antyku od osoby fizycznej, a następnie dokona dalszej jego odsprzedaży – ma prawo opodatkowania jedynie marży.

Sytuacje można jednak skomplikować. Jak bowiem należy postąpić w sytuacji dostawy antyków nabytych przez podatnika w okresie poprzedzającym jakiekolwiek regulacje w polskim systemie podatkowym dotyczące podatku od towarów i usług?

Podatnik odziedziczył XIX wieczną fabrykę. Wśród wyposażenia znajduje się komplet mebli będących na wyposażeniu pomieszczeń służących osobom zarządzającym fabryką. Jak podatnik ustalił meble pochodzą z XIX wieku i najprawdopodobniej w tym okresie zostały nabyte. Przedmiotowe meble zostaną sprzedane. W świetle powyższych okoliczności czy do sprzedaży tej będą miały zastosowanie przywołane przepisy regulujące szczególne procedury w zakresie dostawy towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich i antyków czy też inne przepisy ustawy o VAT?

W przedstawionym przykładzie mamy do czynienia z dostawą antyków przy nabyciu których nie wystąpił podatek naliczony. Nie oznacza to jednak, że do przedmiotowej transakcji będą miały zastosowanie przywołane wyżej przepisy dotyczące szczególnych procedur opodatkowania marży.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług określają w pierwszej kolejności zakres opodatkowania podatkiem VAT.

Kluczowy w tym względzie jest przepis art. 5 ust. 1, w którym określono opodatkowanie:

1.      odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług na terytorium kraju,

2.      eksportu towarów,

3.      importu towarów,

4.      wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju,

5.      wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów.

Bez wątpienia realizowana przez podatnika sprzedaż opisanych w przykładzie mebli wchodzić by mogła w zakres czynności podlegających opodatkowaniu i podlegałaby opodatkowaniu, gdyby nie regulacje zawarte w ustawie o VAT przewidujące zwolnienie z podatku.

Przepisy w tym zakresie mają charakter podmiotowo-przedmiotowy i stanowią oczywisty wyłom w systemie opodatkowania VAT. W art. 43 ust. 1 pkt 2 stwierdzono, iż zwalnia się od podatku dostawę towarów używanych, pod warunkiem, że w stosunku do tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Przez towary używane rozumie się ruchomości, których okres używania przez podatnika dokonującego ich dostawy wyniósł co najmniej pół roku po nabyciu prawa do rozporządzania tymi towarami jak właściciel. Istotne jest przy tym to, że wymóg używania ruchomości odnosi się bezpośrednio do osoby, która dokona następnie ich zbycia.

Odnosząc powyższe do przedstawionego przykładu stwierdzić należy, że sprzedaż przedmiotów zabytkowych, w wyniku których nastąpi przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel korzystać będzie ze zwolnienia od podatku od towarów i usług pod warunkiem, że przedmioty te służyły prowadzeniu działalności gospodarczej przez okres co najmniej pół roku. Za spełniony bowiem należy uznać warunek braku podatku naliczonego przy nabyciu przedmiotowych mebli zabytkowych.

Jak natomiast należy potraktować sytuację, gdy przedstawione w przykładzie zabytkowe meble nie były wykorzystywane do prowadzonej działalności przez pół roku, a na przykład przez 5 miesięcy?

Jeśli po takim okresie ich użytkowania podatnik dokona ich sprzedaży oczywistym jest, że nie skorzysta ze zwolnienia w podatku VAT.

Wydaje się również wątpliwe by mógł skorzystać z prawa opodatkowania jedynie marży.

Wprawdzie zabytkowe meble z XIX wieku należy uznać za antyki, a przy ich nabyciu nie odliczono podatku naliczonego – to z racji faktu, iż towary te nie zostały nabyte celem prowadzonej działalności nie będzie można opodatkować jedynie marży.

Podatnik, w przedstawionym przykładzie, nie prowadzi działalności gospodarczej w zakresie handlu antykami, a zabytkowe meble będące przedmiotem dostawy nie zostały nabyte lub importowane dla celów prowadzonej działalności ani z zamiarem dalszej odsprzedaży.

Okoliczności i cel nabycia przedmiotowych mebli oraz zamiar ich wykorzystania, pozbawia Podatnika możliwości opodatkowania takiej dostawy według szczególnej procedury opodatkowania w systemie marży. W takiej sytuacji będą więc miały przepisy ogólne i opodatkowanie VAT na zasadach ogólnych.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek od kryptowalut 2024. Jak rozliczyć?

Kiedy należy zapłacić podatek, a kiedy kryptowaluty pozostają neutralne podatkowo? Co podlega opodatkowaniu? Jaki PIT trzeba złożyć?

KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

KSeF z dużym poślizgiem. Przedsiębiorcy i cała branża księgowa to odczują. Jak?

Decyzja ministerstwa o przesunięciu KSeF o prawie 2 lata jest niekorzystna z punktu widzenia polskich firm. Znacznie opóźni rewolucję cyfrową i wzrost konkurencyjności krajowych przedsiębiorców. Wymagać będzie także poniesienia dodatkowych kosztów przez firmy, które już zainwestowały w odpowiednie technologie i przeszkolenie personelu. Wielu dostawców oprogramowania do fakturowania i prowadzenia księgowości może zostać zmuszonych do ponownej integracji systemów. Taką opinię wyraził Rafał Strzelecki, CEO CashDirector S.A.

Kto nie poniesie kary za brak złożenia PIT-a do 30 kwietnia?

Ministerstwo Finansów informuje, że do 30 kwietnia 2024 r. podatnicy mogą zweryfikować i zmodyfikować lub zatwierdzić swoje rozliczenia w usłudze Twój e-PIT. Jeżeli podatnik nie złoży samodzielnie zeznania PIT-37 i PIT-38 za 2023 r., to z upływem 30 kwietnia zostanie ono automatycznie zaakceptowane przez system. Dzięki temu PIT będzie złożony w terminie nawet jeżeli podatnik nie podejmie żadnych działań. Ale dotyczy to tylko tych dwóch zeznań. Pozostałe PIT-y trzeba złożyć samodzielnie najpóźniej we wtorek 30 kwietnia 2024 r. Tego dnia urzędy skarbowe będą czynne do godz. 18:00.

Ekonomiczne „odkrycia” na temat WIBOR-u [polemika]

Z uwagą zapoznaliśmy się z artykułem Pana K. Szymańskiego „Kwestionowanie kredytów opartych o WIBOR, jakie argumenty można podnieść przed sądem?”, opublikowanym 16 kwietnia 2024 r. na portalu Infor.pl. Autor, jako analityk rynków finansowych, dokonuje przełomowego „odkrycia” – stwierdza niereprezentatywność WIBOR-u oraz jego spekulacyjny charakter. Jest to jeden z całej serii artykułów ekonomistów (zarówno K. Szymańskiego, jak i innych), którzy działając ramię w ramię z kancelariami prawnymi starają się stworzyć iluzję, że działający od 30 lat wskaźnik referencyjny nie działa prawidłowo, a jego stosowanie w umowach to efekt zmowy banków, której celem jest osiągnięcie nieuzasadnionych zysków kosztem konsumentów. Do tego spisku, jak rozumiemy, dołączyli KNF, UOKiK i sądy, które to instytucje jednoznacznie potwierdzają prawidłowość WIBOR-u.

Przedsiębiorca uiści podatek tylko gdy klient mu zapłaci. Tak będzie działał kasowy PIT. Od kiedy? Pod jakimi warunkami?

Resort finansów przygotował właśnie projekt nowelizacji ustawy o PIT oraz ustawy o ryczałcie ewidencjonowanym. Celem tej zmiany jest wprowadzenie od 2025 roku kasowej metody rozliczania podatku dochodowego, polegającej na tym, że przychód- podatkowy będzie powstawał w dacie zapłaty za fakturę. Z metody kasowej będą mogli korzystać przedsiębiorcy, którzy rozpoczynają działalność oraz ci, których przychody z działalności gospodarczej w roku poprzednim nie przekraczały 250 tys. euro.

Minister Domański o przyszłości KSeF. Nowe daty uruchomienia zostały wyznaczone

Minister finansów Andrzej Domański wypowiedział się dziś o audycie Krajowego Systemu e-Faktur i przyszłości KSeF. Zmiany legislacyjne w KSeF to będzie proces podzielony na dwa etapy.

Panele fotowoltaiczne - obowiązek podatkowy w akcyzie [część 2]

W katalogu czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą znajduje się również przypadek konsumpcji. Chodzi tutaj o zużycie energii elektrycznej przez podmiot posiadający koncesję jak i przez podmiot, który koncesji nie posiada, ale zużywa wytworzoną przez siebie energię elektryczną.

KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

Globalny podatek minimalny - zasady GloBE również w Polsce. Przedsiębiorstwa będą musiały dostosować swoje procedury rachunkowe i podatkowe

System globalnego podatku minimalnego (zasad GloBE) zawita do Polski. Przedsiębiorstwa będą musiały dostosować swoje procedury wewnętrzne, w szczególności dotyczące gromadzenia informacji rachunkowych i podatkowych.

REKLAMA