| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Podatki > VAT > Zakres opodatkowania > Czy można uwzględnić marżę ujemną w podstawie opodatkowania

Czy można uwzględnić marżę ujemną w podstawie opodatkowania

Jesteśmy biurem podróży. Przy świadczeniu usług turystyki nie świadczymy usług własnych, a wszyst­kie usługi świadczone bezpośrednio na rzecz turysty nabywane są od podmiotów zewnętrznych. Ze względu na sezonowość działalności i krótki staż firmy w branży turystycznej, występują miesiące, kiedy uzyskana marża na produkcie turystycznym jest niewielka lub występuje strata na działalności. W przypadku straty na działalności występuje ujemna podstawa opodatkowania oraz ujemna kwota marży. Czy ustalając podstawę opodatkowania podatkiem VAT przy usługach turystycznych, możemy uwzględniać także marżę ujemną, która pomniejszy tym samym finalnie marżę wykazaną jako podsta­wa opodatkowania w danym okresie rozliczeniowym?

Tak. Ustalając marżę, powinni Państwo wziąć pod uwagę wynik ze sprzedaży poszczególnych imprez turystycznych, który w przypadku konkretnych transakcji może być dodatni lub ujemny. Marża dodatnia (ujemna) powstaje w sytuacji, kiedy różnica pomiędzy kwotami należnymi od turystów a ceną nabycia przez biuro towarów i usług od podmiotów zewnętrznych dla bezpośredniej korzyści turystów jest wartością do­datnią (ujemną). Suma marż wpływa na podstawę opodatkowania działalności biura turystycznego, co po­twierdził NSA m.in. w wyrokach: z 10 kwietnia 2013 r. (sygn. akt I FSK 774/12), z 26 sierpnia 2008 r. (sygn. akt I FSK 1323/09) i z 20 marca 2012 r. (sygn. akt I FSK 885/11). Organy podatkowe uważają jednak, że nie można wykazywać ujemnej podstawy opodatkowania i ujemnego podatku VAT należnego w deklaracji VAT, gdy wartość marży ujemnej jest wyższa niż marży dodatniej. Wtedy podstawa opodatkowania wynosi 0.

Czy rekompensata otrzymana od gminy na pokrycie kosztów wchodzi do podstawy opodatkowania

Potwierdzają to także organy podatkowe. W piśmie Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 11 lu­tego 2014 r. (sygn. IBPP1/443-1079/13/AW) czytamy:

(...) podatnik świadczący usługi turystyki, wyliczając osiągnięty w danym okresie wynik ekonomiczny, winien wziąć pod uwagę efekt całej swej sprzedaży zrealizowanej w tymże okresie, który w odniesieniu do poszczególnych transakcji może przybrać wartość dodatnią jak i ujemną i do­piero suma uwzględniająca zarówno wyniki dodatnie, jak i ujemne poszczególnych transakcji pozwoli na prawidłowe określenie podstawy opodatkowania sprzedaży usług turystyki w danym okresie rozliczenio­wym. Zaznaczyć jednak należy, iż Wnioskodawca nie ma prawa wykazać w deklaracji VAT ujemnego na­leżnego podatku VAT. W związku z powyższym należy to rozumieć w ten sposób, że poszczególne trans­akcje rozliczane w danym okresie mogą przybrać postać dodatnią jak i ujemną, czyli możliwe jest rozliczenie również marży ujemnej zrealizowanej w danym okresie, natomiast suma, uwzględniająca za­równo wyniki dodatnie, jak i ujemne poszczególnych transakcji, pozwalająca na prawidłowe określenie podstawy opodatkowania sprzedaży usług turystyki, nie może przybrać wartości ujemnej i Wnioskodaw­ca nie może wykazać w deklaracji ujemnego należnego podatku VAT. Zatem w sytuacji, w której wartość marzy ujemnej jest wyższa niż marży dodatniej nie można uznać za zasadne wykazania ujemnej podsta­wy opodatkowania i ujemnego podatku VAT należnego w deklaracji VAT.

Polecamy produkt: Biuletyn VAT

PODSTAWA PRAWNA:

• art. 29a ust. 1, art. 119 ust. 1 i 2 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2014 r. poz. 312

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

WFY Group

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »