| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Poradniki > Jak rozliczyć leasing

Jak rozliczyć leasing

Firmy mogą korzystać z dwóch form leasingu - finansowego i operacyjnego. Wybór odpowiedniej formy zależy od potrzeb i możliwości leasingobiorcy. Zawarcie umowy będzie miało istotne skutki dla rozliczeń podatkowych zarówno finansującego, jak i korzystającego z przedmiotu leasingu.

Ograniczenia dla samochodów
Zgodnie z art. 86 ust. 7 ustawy o VAT, w przypadku usługobiorców użytkujących samochody osobowe oraz inne pojazdy samochodowe niespełniające dodatkowych kryteriów, na podstawie umowy leasingu, kwotę podatku naliczonego stanowi 60 proc. kwoty naliczonego VAT od raty wynikającej z umowy. Suma kwot podatku naliczonego, podlegającego odliczeniu w całym okresie użytkowania samochodów i pojazdów, dotycząca jednego samochodu lub pojazdu, nie może jednak przekroczyć kwoty 6 tys. zł. Oznacza to, że bez względu na wartość podatku naliczonego na fakturze odliczenie nie będzie wyższe niż 6 tys. zł. Pełne odliczenie będzie można jednak zastosować w przypadku samochodów osobowych i pojazdów samochodowych, które spełniają kryteria określone w art. 86 ust. 4 ustawy o VAT. Ograniczenie nie będzie miało zastosowania m.in. do następujących kategorii samochodów:
- pojazdów samochodowych mających jeden rząd siedzeń, który oddzielony jest od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą, klasyfikowanych na podstawie przepisów prawa o ruchu drogowym do podrodzaju: wielozadaniowy, van,
- pojazdów samochodowych mających więcej niż jeden rząd siedzeń, które oddzielone są od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą i u których długość części przeznaczonej do przewozu ładunków, mierzona po podłodze od najdalej wysuniętego punktu podłogi pozwalającego postawić pionową ścianę lub trwałą przegrodę pomiędzy podłogą a sufitem do tylnej krawędzi podłogi, przekracza 50 proc. długości pojazdu,
- pojazdów samochodowych, które mają otwartą część przeznaczoną do przewozu ładunków,
- pojazdów samochodowych, które posiadają kabinę kierowcy i nadwozie przeznaczone do przewozu ładunków jako konstrukcyjnie oddzielne elementy pojazdu,
- pojazdów samochodowych będących pojazdami specjalnymi w rozumieniu przepisów prawa o ruchu drogowym o przeznaczeniach wymienionych w załączniku nr 9 do ustawy o VAT,
- pojazdów samochodowych konstrukcyjnie przeznaczonych do przewozu co najmniej dziesięciu osób łącznie z kierowcą.
Słownik
Leasingobiorca - to podmiot korzystający z leasingu. Może być nią zarówno osoba prawa, jak i fizyczna, która użytkuje przedmiot leasingu.
Leasingodawca - to finansujący leasing, firma nabywająca od zbywcy przedmiot leasingu i oddająca go w użytkowanie za opłatą korzystającemu (leasingobiorcy).
Zbywca - dostawca przedmiotu leasingu, podmiot, od którego leasingodawca kupuje przedmiot leasingu. Wyboru zbywcy może dokonać zarówno leasingodawca, jak i leasingobiorca.
Przedmiot leasingu - rzeczy ruchome lub wartości niematerialne i prawne oraz nieruchomości. Zwykle są to samochody, maszyny, sprzęt komputerowy.
Okres leasingu - czas trwania umowy leasingu.
Czynsz inicjalny - opłata wstępna wnoszona przy zawieraniu umowy bądź w momencie wydania przedmiotu leasingobiorcy, stanowi ona część jego wartości.
Raty leasingowe - ustalone w umowie opłaty wnoszone przez leasingobiorcę za używanie przedmiotu leasingu w trakcie trwania umowy. Ich wartość podana w harmonogramie spłat wyrażona jest nominalnie lub procentowo.
Wartość końcowa - wartość wykupu środka trwałego po zakończeniu terminu umowy leasingu.
 
Marcin Musiał
 
Gazeta Prawna Nr 50/2007 [Dodatek: Tygodnik Podatkowy] z dnia 2007-03-12
reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Piotr Mazurkiewicz

Partner – Senior Executive Search Consultant HRK S.A. /IRC Global Executive Search Partners posiada wieloletnie doświadczenie zawodowe, m.in. w branży finansowej i branży doradztwa personalnego. W latach 1998-2004 pracował dla szwajcarskich firm ubezpieczeniowych, m.in. na stanowiskach dyrektora regionalnego oraz dyrektora ds. rozwoju i szkoleń. Jako dyrektor departamentu szkoleń w dużej międzynarodowej organizacji stworzył i rozwinął system szkoleń dla kilku tysięcy przedstawicieli handlowych. Certyfikowany trener Insights Discovery. W swojej pracy zawodowej przeprowadził ponad 150 warsztatów z zakresu komunikacji, zarządzania, negocjacji i technik sprzedaży. W 2006 roku został partnerem zarządzającym HRK Financial Markets w HRK S.A. gdzie stworzył od podstaw zespół specjalizujący się w projektach rekrutacyjnych skierowanych do instytucji finansowych ze szczególnym uwzględnieniem rynku kapitałowego, od tego czasu miał okazję pracować dla ponad 120 klientów. Obecnie w HRK pozyskuje kandydatów na wysokie stanowiska dla wielu renomowanych instytucji finansowych i korporacji międzynarodowych oraz koordynuje realizację procesów rekrutacyjnych na stanowiska menedżerskie i eksperckie w obszarach: Banking & Insurance, Leasing & Financial Services, Legal & Profesional Services, FINANCE, SSC, BPO, HR, FMCG, RETAIL. Odpowiada za relacje z międzynarodową siecią IRC Global Executive Search Partners, nadzoruje Marketing, PR i innowacje.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »