| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Poradniki > Jak rozliczać fundusze unijne - interpretacje podatkowe

Jak rozliczać fundusze unijne - interpretacje podatkowe

Każdy podatnik otrzymujący dotacje musi się liczyć z kontrolą ich prawidłowego rozliczenia. Gdy fiskus znajdzie nieprawidłowości, w tym dotyczące bezpodstawnego przyznania pomocy, może się okazać, że otrzymane pieniądze trzeba będzie zwrócić. Dotacje unijne na gruncie przepisów podatkowych mogą przybrać postać dotacji pochodzących z budżetu państwa (budżetów gmin) lub z instytucji unijnych. Jedne będą podlegały opodatkowaniu na zasadach ogólnych, inne będą zwolnione z podatku. Aby prawidłowo rozliczać otrzymane środki, prezentujemy wybrane interpretacje organów podatkowych wraz z opiniami specjalistów.

JAKI PROBLEM ROZSTRZYGNĘŁA IZBA

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością jest firmą posiadającą osobowość prawną i podatnikiem VAT. 17 lutego 2006 r. spółka przystąpiła do umowy o Partnerstwie na rzecz Rozwoju Centrum Zielonych Technologii w ramach programu operacyjnego - Program Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL dla Polski 2004-2006, współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Spółka pełni rolę partnera Partnerstwa na rzecz Rozwoju Centrum Zielonych Technologii. Oznacza to, że współrealizuje projekt i jest odpowiedzialna za realizację zadań określonych w programie. Koszty związane z realizacją projektu (zakup wyposażenia, niskocennych środków trwałych, wynagrodzeń) pokryte zostaną za pośrednictwem administratora z dotacji EQUAL. Czy refundację poniesionych kosztów związanych z realizacją projektu należy zaliczyć do przychodów podatkowych spółki?

ODPOWIEDŹ URZĘDU

Otrzymane w ramach Programu EQUAL środki finansowe stanowią dla spółki przychód podatkowy. Otrzymane w ramach Programu środki finansowe nie stanowią przychodu jedynie w przypadku, gdy finansowane nimi wydatki nie są zaliczane do kosztów uzyskania przychodów. Środki finansowe stanowiące przychód podatkowy spółki uzyskany przed 1 stycznia 2007 r. podlegają wykazaniu w deklaracji CIT-2, natomiast odnośnie przychodów uzyskiwanych po 1 stycznia 2007 r. spółka nie ma obowiązku składania deklaracji miesięcznych.

Pomoc, jaką otrzymują beneficjenci wskazanego programu, pochodzi ze środków pożyczonych z budżetu państwa na jego prefinansowanie. Nie jest to zatem pomoc otrzymana ze środków bezzwrotnej pomocy, a tylko takie jej pochodzenie warunkowałoby zwolnienie przedmiotowe z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o CIT. Środki pożyczone z budżetu Państwa na prefinansowanie Programu EQUAL nie mieszczą się w tej kategorii.

Wobec tego otrzymane środki zasadniczo stanowią przychód podatkowy, o którym mowa w art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, natomiast wydatki sfinansowane z tych przychodów zalicza się do kosztów uzyskania przychodów na zasadach określonych w art. 15 ustawy o CIT. Wyjątek stanowią środki finansujące wydatki na zakup środków trwałych, poniesione w ramach Programu, w zakresie w jakim wydatki te nie są zaliczane do kosztów uzyskania przychodów.

Zatem otrzymaną w 2006 roku w ramach programu EQUAL kwotę, w części stanowiącej przychód danego miesiąca, należało wykazać w deklaracji CIT-2 w przychodach. Przedmiotowe środki nie korzystają ze zwolnień przedmiotowych od podatku dochodowego od osób prawnych, nie mogą zatem zostać wykazane w deklaracji CIT-2 jako dochód (przychód) wolny. Natomiast kwota otrzymana w 2006 roku na wydatki, które nie są zaliczane do kosztów uzyskania przychodów, nie stanowi przychodu podatkowego i nie należy jej wykazywać w deklaracji CIT-2.

Postanowienie naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Białymstoku z 8 marca 2007 r., nr RO-XV/423/PDOP-01/30/JS/07


OPINIA

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.
RAFAŁ PULSAKOWSKI, starszy konsultant, Pricewaterhouse-Coopers

Wnioski, jakie organ przedstawia w swojej interpretacji, opierają się na rozróżnieniu konsekwencji w podatku dochodowym dla dwóch form dofinansowania z użyciem środków unijnych: prefinansowania działań w ramach projektu ze środków pożyczanych z budżetu krajowego oraz refundacji poniesionych kosztów po ich uprzednim sfinansowaniu ze środków własnych beneficjenta. Organ podatkowy wykorzystuje fakt, że realizacja Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL jest finansowana ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego jedynie w wysokości 75 proc. Pozostała część środków pochodzi z budżetu krajowego, a obu tych części wkładu publicznego nie da się rozdzielić na poziomie dotacji dla danego podmiotu. Jednocześnie chronologia finansowania polega na tym, że najpierw instytucja zarządzająca programem w Polsce dofinansowuje projekt ze środków budżetu krajowego, a następnie zwraca się do Komisji Europejskiej o refundację poniesionych na dany projekt wydatków. Można zatem wskazać na niespójność uzasadnienia interpretacji z intencją rozwiązania wskazanego w art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o CIT, tzn. zwolnienia środków pomocowych pochodzących z funduszy unijnych z opodatkowania podatkiem dochodowym. Przepis ten odzwierciedla podejście Unii w tym zakresie, dążące do tego, aby z funduszy strukturalnych korzystał wyłącznie beneficjent końcowy, do którego adresowane jest wsparcie finansowe w ramach danego programu (np. przedsiębiorstwo), a nie budżet państwa członkowskiego, który spełnia w tym przypadku rolę pośrednika, dystrybutora tych funduszy. W tym kontekście nie jest również istotne, czy wsparcie udzielane jest na zasadzie prefinansowania podejmowanych przez beneficjenta działań czy też na zasadzie refundacji poniesionych wcześniej wydatków.

reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Prometeia

Grupa doradczo-inwestycyjna

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »