| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Porady prawne > Czy złożenie wniosku o dofinansowanie ze środków unijnych powinno być księgowane

Czy złożenie wniosku o dofinansowanie ze środków unijnych powinno być księgowane

Złożyliśmy wniosek o dofinansowanie naszych inwestycji ze środków unijnych. Do tej pory nie dostaliśmy decyzji. Czy wiążą się z tym jakieś księgowania?

Tak. Złożenie wniosku o dofinansowanie ze środków pomocowych, zawierającego zobowiązanie kierownika jednostki do zrealizowania inwestycji, jest wystarczającą przesłanką do uznania, że w określonej przyszłości jednostka będzie miała zobowiązania wobec dostawców środków inwestycyjnych. W związku z tym należy w księgach rachunkowych utworzyć rezerwy na przyszłe zobowiązania.
 
To, czy złożenie wniosku powoduje zapisy w księgach rachunkowych, zależy od treści wniosku i zobowiązań tam złożonych. W większości przypadków kierownik jednostki składa oświadczenie, że w razie nieotrzymania dofinansowania jednostka i tak w określonym czasie zrealizuje zamierzone inwestycje. Złożenie takiego oświadczenia wskazuje na duże prawdopodobieństwo zobowiązania, a tym samym powinno być tożsame z uwzględnieniem go w księgach rachunkowych w postaci rezerw.
Ustawa o rachunkowości definiuje rezerwy (art. 3 ust. 1 pkt 21 ustawy o rachunkowości) jako zobowiązanie, którego termin wymagalności lub kwota nie są pewne. Doprecyzowaniem tej definicji jest art. 35d mówiący o tym, że rezerwy tworzy się na pewne lub o dużym stopniu prawdopodobieństwa przyszłe zobowiązania, których kwotę można w sposób wiarygodny oszacować.
Złożenie wniosku o dofinansowanie ze środków pomocowych oraz zobowiązanie kierownika jednostki do zrealizowania inwestycji jest wystarczającą przesłanką do uznania, że w określonej przyszłości jednostka będzie miała zobowiązania wobec dostawców środków inwestycyjnych. Kwota tego zobowiązania jest zazwyczaj bardzo dokładnie i wiarygodnie oszacowana. W związku z tym można uznać za spełnione obie przesłanki niezbędne do rzetelnego ustalenia wielkości rezerwy, czyli bezsporność faktu powstania zobowiązania i realność jego szacunku.
Zdarzają się sytuacje, gdy jednostki we wniosku o dofinansowanie składają oświadczenie o zrealizowaniu w przyszłości jedynie jakiejś części (np. połowy) planowanych inwestycji. W takim przypadku należy tworzyć rezerwy w wysokości zadeklarowanej do realizacji.
WAŻNE!
Utworzone rezerwy obciążające pozostałe koszty operacyjne powinno się wykazać w sprawozdaniu finansowym za rok, w którym złożono wniosek o dofinansowanie.
Ewidencja w księgach rachunkowych utworzenia rezerw będzie przebiegać następująco:
•  Utworzenie rezerwy na przyszłe zobowiązania
Wn konto 765 „Pozostałe koszty operacyjne”
Ma konto 834 „Pozostałe rezerwy”
•  Ewentualne zmniejszenie rezerw w związku z niewystąpieniem przewidywanych zobowiązań
Wn konto 834 „Pozostałe rezerwy”
Ma konto 760 „Pozostałe przychody operacyjne”
Z drugiej strony warto pamiętać, że przychody związane z otrzymaniem dofinansowania nie są zdarzeniem pewnym. Nie spełniają więc definicji aktywu i dlatego nie można ich ująć w sprawozdaniu finansowym jako przyszłych przychodów.
•  art. 3 ust. 1 pkt 21, art. 35d ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości – j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 10, poz. 66
Grażyna Pałyska
biegły rewident


reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Marzena Jaworska

Radca prawny   

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »