REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Leasing operacyjny między podmiotami powiązanymi

REKLAMA

Spółka z o.o. zamierza nabyć, a następnie wynająć samochód osobowy spółce zależnej. A może bardziej opłacalne, ze względu na przepisy podatkowe, byłoby zawarcie umowy leasingu operacyjnego?
W przypadku najmu samochodu osobowego spółce zależnej spółka wynajmująca samochód osiągnie przychód w postaci czynszu. Natomiast w spółce, w której będzie używany wynajmowany samochód, nie będzie on stanowił składnika jej majątku. W związku z tym będzie miał zastosowanie art. 16 ust. 1 pkt 51 updop, na podstawie którego do kosztów tej spółki mogą być zaliczone wydatki z tytułu używania tego samochodu jedynie do wysokości kosztów używania wynikających z ewidencji przebiegu pojazdu. Część poniesionych wydatków może zatem nie stanowić kosztów uzyskania w tej spółce.
Mamy więc w tym przypadku dwa niekorzystne skutki podatkowe. Po pierwsze, u jednej strony umowy najmu samochodu osobowego powstanie przychód z tytułu czynszu w pełnej jego wysokości, po drugie, u spółki – najemcy wydatki z tytułu tego czynszu czy napraw samochodu mogą nie stanowić kosztu uzyskania przychodu, będą bowiem przekraczały limit określony ewidencją przebiegu pojazdu.
Ponieważ umowa najmu byłaby zawarta między podmiotami powiązanymi, czynsz powinien być określony w wysokości rynkowej. Pewnym problemem może być ustalenie rynkowej wysokości czynszu. W zasadzie powinien on być ustalony w takiej wysokości, jaką stosują firmy, których przedmiotem działalności jest wynajem samochodów.
W przypadku najmu czynsz powinien być ustalony w takiej wysokości, jaką stosują firmy, których przedmiotem działalności jest wynajem samochodów.
Ograniczenia takie nie wystąpią w przypadku, gdy samochód będzie używany na podstawie umowy leasingu.
Zgodnie z art. 16 ust. 3b udpop przepis art. 16 ust. 1 pkt 51 updop nie dotyczy samochodów osobowych używanych na podstawie umowy leasingu, o której mowa w art. 17a pkt 1 updop. W tym przypadku zaliczenie w koszty wydatków związanych z używaniem samochodu nie będzie więc ograniczone limitem wynikającym z ewidencji przebiegu pojazdu.
Na podstawie art. 7091 k.c. przez umowę leasingu finansujący zobowiązuje się, w zakresie działalności swego przedsiębiorstwa, nabyć rzecz od oznaczonego zbywcy na warunkach określonych w tej umowie i oddać tę rzecz korzystającemu do używania albo używania i pobierania pożytków przez czas oznaczony, a korzystający zobowiązuje się zapłacić finansującemu w uzgodnionych ratach wynagrodzenie pieniężne, równe co najmniej cenie lub wynagrodzeniu z tytułu nabycia rzeczy przez finansującego.
Umowę leasingu jako umowę cywilnoprawną mogą zawierać – występując w roli leasingodawców – nie tylko firmy leasingowe, ale także inne firmy, dla których zawieranie takich umów nie stanowi głównego przedmiotu działalności.
Leasingodawcami mogą być nie tylko firmy leasingowe, ale także inne firmy, dla których zawieranie umów leasingu nie stanowi głównego przedmiotu działalności.
Według przepisów podatkowych przez umowę leasingu rozumie się umowę nazwaną w Kodeksie cywilnym, a także każdą inną umowę, na mocy której jedna ze stron, zwana dalej „finansującym”, oddaje do odpłatnego używania albo używania i pobierania pożytków na warunkach określonych w ustawie drugiej stronie, zwanej dalej „korzystającym”, podlegające amortyzacji środki trwałe lub wartości niematerialne i prawne, a także grunty (art. 17a pkt 1 updop).
A zatem w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych umową leasingu jest nie tylko umowa określona w Kodeksie cywilnym, ale także każda inna umowa, która polega na oddaniu do odpłatnego używania środków trwałych podlegających amortyzacji.
W przypadku leasingu nie ma problemu z określeniem wysokości opłat, zostało to bowiem uregulowane w przepisach art. 17b ust. 1 updop.
Według tego artykułu umowa leasingu powinna zostać zawarta na czas oznaczony, stanowiący co najmniej 40% normatywnego okresu amortyzacji (w przypadku samochodu osobowego, dla którego przewidziana jest stawka w wysokości 20%, okres ten będzie wynosił co najmniej 2 lata, co nie oznacza, że nie może trwać dłużej), a suma ustalonych opłat, pomniejszona o należny podatek od towarów i usług, musi odpowiadać co najmniej wartości początkowej samochodu.
Po zakończeniu umowy leasingu operacyjnego samochód może być (ale nie musi) przeniesiony na własność korzystającego (spółkę zależną).
Wówczas jego cena może być ustalona na podstawie jego wartości hipotetycznej, tj. znacznie niższej niż wartość rynkowa samochodu. W zależności od tego, czy będzie ona przekraczała 3500 zł, samochód będzie mógł być amortyzowany albo koszt jego nabycia będzie zaliczony bezpośrednio w koszty u korzystającego (spółki zależnej).
Jeśli po zakończeniu umowy leasingu wartość samochodu nie przekroczy 3500 zł, koszt nabycia samochodu zostanie zaliczony bezpośrednio w koszty u korzystającego (spółki zależnej).
Jeżeli bowiem po okresie podstawowego okresu takiej umowy finansujący przenosi na kupującego własność środków trwałych będących przedmiotem umowy, to przychodem ze sprzedaży tych środków jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie sprzedaży (art. 17c pkt 1 updop). Jeżeli jednak cena ta jest niższa od hipotetycznej wartości netto środków trwałych, przychód ten określa się w wysokości wartości rynkowej, według zasad określonych w art. 14.
Definicję hipotetycznej wartości netto środków trwałych ustawodawca zawarł w art. 17a pkt 6 lit. a updop, według którego rozumie przez to pojęcie wartość początkową określoną zgodnie z art. 16g updop, pomniejszoną o odpisy amortyzacyjne obliczone według zasad określonych w art. 16k ust. 1 updop (tj. według metody degresywnej), z uwzględnieniem współczynnika 3.
A zatem hipotetyczną wartość netto środków trwałych należy ustalić z uwzględnieniem hipotetycznych odpisów amortyzacyjnych w pierwszym podatkowym roku ich używania przy zastosowaniu stawek podanych w Wykazie stawek amortyzacyjnych, podwyższonych o współczynnik 3, a w następnych latach podatkowych od jego wartości początkowej pomniejszonej o dotychczasowe odpisy amortyzacyjne, ustalonej na początek kolejnych lat ich używania. Począwszy od roku podatkowego, w którym tak określona roczna kwota amortyzacji miałaby być niższa od rocznej kwoty amortyzacji obliczonej przy zastosowaniu metody liniowej, dalszych odpisów dokonuje się według metody liniowej.
Przykład
Okres podstawowy umowy leasingu operacyjnego dla samochodu osobowego wynosił 2 lata.
Wartość początkowa samochodu wynosiła 50 000 zł.
Hipotetyczne odpisy amortyzacyjne wynosiłyby:
– w pierwszym roku 50 000 zł × 20% × 3 = 30 000 zł.
– w drugim roku (50 000 zł – 30 000 zł) × 20% × 3 = 12 000 zł.
A zatem hipotetyczna wartość netto samochodu po zakończeniu podstawowego dwuletniego okresu umowy będzie wynosić: 50 000 zł – 30 000 zł – 12 000 zł = 8000 zł
Za zgodne z prawem podatkowym będzie można wówczas uznać ustalenie ceny sprzedaży samochodu po zakończeniu dwuletniej umowy w wysokości równej lub wyższej niż 8000 zł, nawet w sytuacji, gdyby cena ta była znacznie niższa od wartości rynkowej samochodu.
Gdyby umowa była zawarta na okres trzech lat, to hipotetyczna wartość tego samochodu po jej zakończeniu byłaby zerowa i możliwa byłaby jego sprzedaż np. za 1 zł, mimo że odbywałaby się pomiędzy podmiotami powiązanymi, a jego cena rynkowa byłaby znacznie wyższa.
W przypadku natomiast gdyby samochód został sprzedany po zakończeniu umowy najmu, to – jak już wspomniano – cena jego sprzedaży między podmiotami powiązanymi powinna być ustalona według wartości rynkowej.
Krzysztof Lis
Podstawy prawne
•  ustawa z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 78, poz. 684
•  ustawa z 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny – Dz.U. Nr 16 poz. 93; ost.zm. Dz.U. z 2004 r. Nr 281, poz. 2783


Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Serwis Finansowo-Księgowy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Od kiedy KSeF?

KSeF będzie przesunięty. Od kiedy Krajowy System e-Faktur zacznie obowiązywać zgodnie z projektem ustawy?

Ryczałt za używanie prywatnego auta do celów służbowych a PIT. NSA: nie trzeba płacić podatku od zwrotu wydatków

W wyroku z 14 września 2023 r. (sygn. akt II FSK 2632/20) Naczelny Sąd Administracyjny zakwestionował stanowisko organów podatkowych i uznał, że świadczenie wypłacone pracownikowi jako zwrot wydatków – nie jest przychodem ze stosunku pracy. A zatem nie trzeba od takiego zwrotu wydatków płacić podatku dochodowego. W tym przypadku chodziło o ryczałt samochodowy za jazdy lokalne wypłacany pracownikowi z tytułu używania przez niego prywatnego samochodu do celów służbowych. Niestety NSA potrafi też wydać zupełnie inny wyrok w podobnej sprawie.

Ulga dla seniorów w 2024 roku - zasady stosowania. Limit zwolnienia, przepisy, wyjaśnienia fiskusa

Ulga dla seniorów, to tak naprawdę zwolnienie podatkowe w podatku dochodowym od osób fizycznych, dla dochodów uzyskiwanych przez seniorów, którzy pozostali na rynku pracy mimo osiągnięcia wieku emerytalnego. Jaki jest limit tego zwolnienia i jakich rodzajów dochodu dotyczy?

Odroczenie obowiązkowego KSeF. Projekt nowelizacji po pierwszym czytaniu w Sejmie - przesłany do komisji

Rządowy projekt ustawy zmieniającej ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przesuwającej wdrożenie obowiązkowego dla wszystkich podatników VAT Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) na 1 lutego 2026 r., został po sejmowym pierwszym czytaniu w środę 8 maja 2024 r., przesłany do Komisji Finansów Publicznych. Obowiązujące obecnie przepisy zakładają, że KSeF ma obowiązywać od 1 lipca bieżącego roku. 

Od 1 lutego 2026 r. obligatoryjny KSeF dla podatników czynnych i zwolnionych z VAT. Znamy plany Ministerstwa Finansów

Projekt nowelizacji ustawy o VAT, który 2 maja 2024 r. wpłynął do Sejmu przewiduje tylko jedną datę wdrożenia obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) – 1 lutego 2026 r. Od tego dnia obowiązek stosowania KSeF i wystawiania za pomocą tego systemu faktur ustrukturyzowanych będą mieli wszyscy podatnicy VAT (czynni i zwolnieni). W innej nowelizacji ustawy resort finansów zamierza wprowadzić drugi termin wdrożenia obowiązkowego KSeF dla mniejszych firm (1 kwietnia 2026 r.), o czym mówił minister finansów Andrzej Domański w dniu 26 kwietnia 2024 r. na brefingu prasowym w Ministerstwie Finansów.

Zmiana danych nabywcy na fakturze. Faktura korygująca, nota korygująca, terminy, ujęcie w ewidencji i JPK VAT

Jak zgodnie z prawem dokonać zmiany danych nabywcy na fakturze? Kiedy można wystawić fakturę korygującą, a kiedy notę korygującą? Co z błędną fakturą w JPK_VAT?

Od 1 lutego 2026 r. obligatoryjny KSeF dla podatników czynnych i zwolnionych z VAT. Znamy plany Ministerstwa Finansów

Projekt nowelizacji ustawy o VAT, który 2 maja 2024 r. wpłynął do Sejmu przewiduje tylko jedną datę wdrożenia obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) – 1 lutego 2026 r. Od tego dnia obowiązek stosowania KSeF i wystawiania za pomocą tego systemu faktur ustrukturyzowanych będą mieli wszyscy podatnicy VAT (czynni i zwolnieni). W innej nowelizacji ustawy resort finansów zamierza wprowadzić drugi termin wdrożenia obowiązkowego KSeF dla mniejszych firm (1 kwietnia 2026 r.), o czym mówił minister finansów Andrzej Domański w dniu 26 kwietnia 2024 r. na brefingu prasowym w Ministerstwie Finansów.

Jak rozliczyć kartę podarunkową dla pracownika? Podatki, składki, księgowanie

Karty podarunkowe to coraz popularniejszy benefit pracowniczy. Najczęściej wręcza się go okazjonalnie jako prezent świąteczny. To też narzędzie doceniania, które można wykorzystywać z innych okazji: jubileuszy, Dnia Dziecka, Dnia Kobiet, świąt branżowych czy jako specjalne nagrody pracownicze. Sprawdź, czy karty podarunkowe wiążą się z obowiązkiem podatkowym i jak je rozliczyć. 

Transport drogowy 2024 – zmiana przepisów dot. pojazdów wynajmowanych

Gotowy jest projekt ustawy, który umożliwi przewoźnikom prowadzącym działalność na terytorium Polski na czasowe korzystanie z pojazdu najmowanego, zarejestrowanego na terytorium innego państwa UE. Do tej pory nasz kraj nie dopuszczał takiej możliwości, obecnie chcemy dostosować polskie prawo do unijnego. Najmowanie pojazdów niesie ze sobą szereg korzyści, które mogą poprawić elastyczność operacyjną firm transportowych. 

Ceny prądu w górę o 30% a gazu o 15% - od lipca 2024 r. w Polsce. Jak wpłynie to na inflację?

Ministerstwo Klimatu i Środowiska szacuje, że na mocy projektowanej ustawy o bonie energetycznym (zakładającej częściowe "odmrożenie" cen za energię elektryczną i gaz), od 1 lipca 2024 r. dla odbiorców taryfowanych rachunki za energię elektryczną mogą wzrosnąć o 29 proc., a za gaz o 15 proc. - o ile zajdzie odpowiednie obniżenie cen w taryfach. Proponowanie przez MKiŚ częściowe odmrożenie cen prądu i gazu podbije ścieżkę inflacji o ok. 1 pp., a CPI w grudniu może wynieść ok. 5,5 proc. - oceniają ekonomiści ING. Zdaniem ministra finansów Andrzeja Domańskiego działania osłonowe w zakresie cen energii (np. bon energetyczny) spowodują, że średnioroczna inflacja CPI w Polsce może być niższa przynajmniej o 1 pkt proc. w 2024 r. i o ok. 0,9 pkt. proc. w 2025 r. niż zakładają prognozy zawarte w Wieloletnim Planie Finansowym Państwa.

REKLAMA