| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Porady prawne > Wartość towaru wydanego w sprzedaży premiowej

Wartość towaru wydanego w sprzedaży premiowej

Czy w spółce z o.o. wartość towaru wydanego odbiorcy nieodpłatnie w ramach sprzedaży premiowej stanowi koszt uzyskania przychodu w sytuacji, gdy towar ten spółka otrzymała nieodpłatnie od dostawcy po zrealizowaniu określonego pułapu zakupów? Wartość tego towaru ustalono według cen rynkowych jako przychód do celów podatkowych.

Tak, wartość towaru wydanego w ramach sprzedaży premiowej będzie stanowiła w tym przypadku koszt uzyskania przychodu.
Sprzedaż premiowa polega na uatrakcyjnieniu zakupu danych towarów, np. przez zastosowanie oryginalnego opakowania, darmową dostawę towaru do domu odbiorcy czy dołączenie nagrody do sprzedawanego towaru (pismo Ministra Finansów z 6 grudnia 1995 r., nr PO 4/AK-722-1110/95). Ponieważ przepisy o podatku dochodowym uznają za przychód wartość otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie rzeczy lub praw (art. 12 ust. 1 pkt 2 updop), słusznie zaliczyliście Państwo otrzymaną nagrodę do przychodów spółki.
W odniesieniu do kosztów uzyskania przychodu wartość otrzymanej nagrody należy traktować na równi z rabatem. Jak wyjaśniało Ministerstwo Finansów (pismo z 29 kwietnia 1998 r., nr PO 2/HD-6065/97/0912 opublikowane w Biuletynie Skarbowym 1998/3/6): wydatki na nabycie towarów handlowych, dotyczące przychodów osiągniętych w roku podatkowym, stanowią koszty uzyskania przychodów z tej działalności. W konsekwencji zatem w omawianym przypadku – dla celów ustalenia dochodu z działalności handlowej (gospodarczej) – kosztem nabycia towarów handlowych jest wartość tych towarów wynikająca z wystawionych przez podmiot organizujący „konkurs” faktur, zmniejszona o kwotę otrzymanej obniżki („nagrody”). (…) Zasada ta ma również odpowiednie zastosowanie w przypadku świadczeń („nagród”) w formie rzeczowej otrzymanych przez nabywców towarów prowadzących działalność handlową (gospodarczą), o których wyżej mowa. Wartość tych świadczeń ustala się po przeliczeniu:
– jeżeli przedmiotem świadczenia („nagrody”) są towary wchodzące w zakres działalności podmiotu organizującego omawiane przedsięwzięcie – według cen stosowanych wobec nabywców,
– w pozostałych przypadkach – według cen rynkowych stosowanych w dacie otrzymania świadczenia („nagrody”).
Odpowiednio zatem przekazanie otrzymanych nagród zaliczonych uprzednio do przychodów powinno być uznane za koszt uzyskania przychodu.
Warto też przywołać stanowisko organów skarbowych. Otóż Izba Skarbowa w Krakowie w swej interpretacji stwierdziła: Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych wydatki związane ze sprzedażą premiową poniesione przez Spółkę w celu osiągnięcia przychodów stanowią koszt uzyskania przychodów, tylko w odniesieniu do odbiorców bezpośrednich, o ile nie zachodzą przesłanki określone w art. 11 cyt. ustawy. Powyższe oznacza, że nagrody wydane nabywcy produktów Spółki zakupionych za pośrednictwem dystrybutorów prowadzących działalność na własny rachunek nie stanowią dla Spółki kosztu uzyskania przychodów, ponieważ zakupienie tych towarów u pośrednika wpływa bezpośrednio na wzrost przychodów pośrednika a nie Spółki.
Niezależnie od tego, że interpretacja ta może budzić pewne wątpliwości w kwestii niezaliczania do kosztów wydatków na sprzedaż premiową u producenta, to należy się zgodzić, że pośrednik działający na własny rachunek ma prawo do zaliczenia wydatków ponoszonych w związku ze sprzedażą premiową do kosztów uzyskania przychodów.
Sławomir Biliński
odpowiadamy na pytania: www.infor.pl/pytaniasfk
Podstawy prawne
• ustawa z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 143, poz. 1199
• ustawa z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 164, poz. 1366
• ustawa z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 143, poz. 1199


reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Krystyna Jolanta Ptasińska

Doradca podatkowy, prawnik. Prowadzi kancelarię podatkową.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »