REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jaki jest zakres kosztów ogólnych budowy i jak należy je prawidłowo ewidencjonować oraz rozliczać

REKLAMA

Pracuję w firmie budowlano-montażowej. Realizujemy obecnie kilka inwestycji budowlanych. Proszę o wyjaśnienie, jakie konkretnie pozycje kosztowe zaliczamy do kosztów ogólnych budowy i w jaki sposób należy je prawidłowo rozliczać oraz ewidencjonować.
RADA
Do kosztów ogólnych budowy zalicza się te koszty, które dotyczą całej budowy i nie można ich bezpośrednio przyporządkować poszczególnym obiektom budowlanym. Ewidencja kosztów ogólnych budowy musi zapewniać identyfikację ponoszonych rodzajów kosztów oraz ich przyporządkowanie do poszczególnych realizowanych zleceń budowlanych.

UZASADNIENIE
Koszty budowy są zależne od decyzji podejmowanych podczas jej realizacji, planowania zasobów na budowie, właściwej organizacji prac budowlanych oraz sprawnego zarządzania budową przez kierownika projektu (budowlanego). Należy jednak zaznaczyć, że duży wpływ na organizację prac budowlanych (na poszczególnych budowach) ma sposób zarządzania przedsiębiorstwem budowlano-montażowym.
Do kosztów bezpośrednich budowy zalicza się: materiały bezpośrednie, koszty ich zakupu, wynagrodzenia pracowników budowlanych z narzutami, usługi sprzętowe, usługi transportowe, pozostałe usługi podwykonawców, pozostałe koszty i koszty ogólne budowy.

Podział kosztów ogólnych budowy
Do kosztów ogólnych budowy zalicza się następujące grupy kosztów:
• zarządzania budową,
• utrzymania biura budowy,
• utrzymania zaplecza socjalnego i świadczeń na rzecz pracowników,
• utrzymania terenu i zaplecza budowy,
• ochrony i zabezpieczenia budowy,
• usług obcych dotyczących realizacji budowy, których nie można przyporządkować poszczególnym obiektom budowlanym.
• Koszty zarządzania budową i utrzymania biura budowy
Koszty zarządzania budową są związane przede wszystkim z kierownikiem budowy oraz jego pomocnikami. Do kosztów tych należy zaliczyć ich wynagrodzenia wraz z narzutami. Kierownik budowy zwykle ma również swoje biuro. Na koszty utrzymania biura budowy składają się głównie koszty materiałów biurowych, sprzętu biurowego (m.in. komputery i oprogramowanie), usługi telekomunikacyjne komórkowe i stacjonarne, koszty reprezentacji, samochodu służbowego, wynajmu kontenerów biurowych.
• Koszty utrzymania zaplecza socjalnego i koszty świadczeń na rzecz pracowników
Do kosztów tych zalicza się koszty kontenerów socjalnych (zaplecze przeznaczone dla pracowników). Na niektórych budowach niezbędne są również kontenery, w których pracownicy mieszkają. Sytuacja taka występuje w szczególności na obiektach budowanych w terenie (daleko od stałego miejsca zamieszkania pracowników).
Należy pamiętać, że pracownikom przysługują diety za dojazd do pracy i rozłąkę, środki czystości, ubrania robocze oraz inne. Świadczenia na rzecz pracowników wynikają z obowiązujących przepisów prawa oraz zwyczajów przyjętych w branży budowlanej.
• Koszty utrzymania terenu i zaplecza budowy
Budowa musi być zabezpieczona w ujęcie wody (zarówno do celów technicznych, jak i socjalnych), co wiąże się z opłatami za korzystanie ze środowiska. Należy doprowadzić do niej także energię elektryczną, jak również zapewnić wywóz śmieci, zbudować tymczasowe drogi dojazdowe itp. Organizacja prac budowlanych wymaga czasami zajęcia pasa jezdni publicznej, na co należy uzyskać stosowne zezwolenie.
• Koszty ochrony i zabezpieczenia budowy
Teren budowy musi być odpowiednio zabezpieczony, oświetlony i ogrodzony, tak aby mogły być bezpiecznie prowadzone roboty budowlane. Plac budowy należy również odpowiednio chronić, co wiąże się z kosztami usług ochrony. Istotne są także przepisy przeciwpożarowe (ppoż.), które regulują w szczególności, w jakie materiały i sprzęt ppoż. powinna być wyposażona budowa.
• Koszty usług obcych
Realizacja zlecenia budowlanego wymaga najczęściej poniesienia kosztów usług obcych, które dotyczą całej budowy. Można do nich zaliczyć m.in. usługi: geodezyjne, geologiczne, badawcze oraz projektowe. Rodzaj i koszty usług będą zależeć od rodzaju i skomplikowania realizowanego zlecenia. Z rodzajem realizowanego projektu budowlanego są związane również koszty ubezpieczeń oraz drobnych narzędzi zakupionych na potrzeby danego projektu.

Ewidencja kosztów ogólnych budowy
Ewidencja kosztów ogólnych budowy ma na celu zapewnienie identyfikacji poniesionych kosztów oraz przypisanie ich do właściwej budowy. Koszty te należy ewidencjonować na osobnym koncie. Ewidencja analityczna powinna umożliwić ich przypisanie do konkretnej realizowanej budowy. Na koniec okresu rozliczeniowego koszty te zostają przeniesione na konto „Koszty budowy” i nie wykazują salda.
Układ konta „Koszty ogólne budowy”:
510 – xx – zz
gdzie:
xx – nazwa budowy,
zz – pozycja kosztów.
Prezentowane rozwiązanie budowy konta zapewni informacje o rzeczywistych kosztach ogólnych konkretnego zlecenia budowlanego. Pozwoli ono również oszacować koszty ogólne budowy i równocześnie umożliwi lepsze ich planowanie i kontrolę.
W niektórych przedsiębiorstwach budowlano-montażowych koszty ogólne budowy ewidencjonuje się tylko z uwzględnieniem pozycji kosztów, bez rozbicia na realizowane budowy. Następnie zaś koszty te są rozliczane na budowy według przyjętego klucza rozliczeniowego, którym może być np. poziom kosztów bezpośrednich budowy. To rozwiązanie nie jest jednak najlepsze.
Skutkiem tego typu rozliczeń jest zafałszowanie rzeczywistych kosztów każdej budowy, co ma również wpływ na ich rentowność. Należy bowiem pamiętać, że zupełnie inne są koszty ogólne (i specyfika) budowy (np. zapory wodnej), a inne niewielkiego budynku mieszkalnego, nie mówiąc już o nieporównywalnym stopniu skomplikowania realizacji tych dwóch zleceń.
Konsekwencją takich rozliczeń kosztów ogólnych budowy jest to, że małe zlecenia budowlane są „dociążane” niewspółmiernymi kosztami ogólnymi. W wyniku tego na podstawie danych z ewidencji przychodów i kosztów przedstawiane są one jako nierentowne, co z reguły nie jest prawdą. W praktyce kierownicy tych budów kwestionują tego typu koszty i trudno im nie przyznać racji. Takie rozliczenia kosztów ogólnych wynikają po prostu z przyzwyczajeń księgowych. Zasady rachunkowości w firmie muszą być dobrze przemyślane, gdyż mają one duży wpływ na decyzje podejmowane przez zarząd przedsiębiorstwa.

Koszty obsługi budowy
Oprócz dotychczas opisanych kosztów ogólnych budowy przy realizacji każdego projektu budowlanego możemy wyróżnić także koszty obsługi budowy. Do tych kosztów zaliczamy:
• koszty działu kosztorysowania,
• koszty działu przygotowania produkcji,
• koszty działu zaopatrzenia.
Działy te mają również wpływ na jakość i rentowność realizacji zleceń budowlanych. Koszty ich działalności zalicza się do kosztów pośrednich działalności przedsiębiorstwa budowlano-montażowego. Zasady ich rozliczeń na budowy muszą być określone w polityce rachunkowości przedsiębiorstwa. Na potrzeby wewnętrzne można zrezygnować z ich rozliczania na konkretne budowy, a na koniec okresu przenieść je na konto „Koszt własny sprzedaży”.

Schemat księgowania kosztów ogólnych budowy
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Operacje gospodarcze
1. Rozliczenie kosztów rodzajowych na koszty ogólne budowy
2. Przeniesienie części kosztów rodzajowych związanych z bieżącym okresem
3. Przeniesienie na koniec okresu zgromadzonych kosztów ogólnych budowy na konto „Koszty budowy”.
Roman Kotapski
konsultant ds. wdrożeń systemów budżetowania

Roman Kotapski
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek od kryptowalut 2024. Jak rozliczyć?

Kiedy należy zapłacić podatek, a kiedy kryptowaluty pozostają neutralne podatkowo? Co podlega opodatkowaniu? Jaki PIT trzeba złożyć?

KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

KSeF z dużym poślizgiem. Przedsiębiorcy i cała branża księgowa to odczują. Jak?

Decyzja ministerstwa o przesunięciu KSeF o prawie 2 lata jest niekorzystna z punktu widzenia polskich firm. Znacznie opóźni rewolucję cyfrową i wzrost konkurencyjności krajowych przedsiębiorców. Wymagać będzie także poniesienia dodatkowych kosztów przez firmy, które już zainwestowały w odpowiednie technologie i przeszkolenie personelu. Wielu dostawców oprogramowania do fakturowania i prowadzenia księgowości może zostać zmuszonych do ponownej integracji systemów. Taką opinię wyraził Rafał Strzelecki, CEO CashDirector S.A.

Kto nie poniesie kary za brak złożenia PIT-a do 30 kwietnia?

Ministerstwo Finansów informuje, że do 30 kwietnia 2024 r. podatnicy mogą zweryfikować i zmodyfikować lub zatwierdzić swoje rozliczenia w usłudze Twój e-PIT. Jeżeli podatnik nie złoży samodzielnie zeznania PIT-37 i PIT-38 za 2023 r., to z upływem 30 kwietnia zostanie ono automatycznie zaakceptowane przez system. Dzięki temu PIT będzie złożony w terminie nawet jeżeli podatnik nie podejmie żadnych działań. Ale dotyczy to tylko tych dwóch zeznań. Pozostałe PIT-y trzeba złożyć samodzielnie najpóźniej we wtorek 30 kwietnia 2024 r. Tego dnia urzędy skarbowe będą czynne do godz. 18:00.

Ekonomiczne „odkrycia” na temat WIBOR-u [polemika]

Z uwagą zapoznaliśmy się z artykułem Pana K. Szymańskiego „Kwestionowanie kredytów opartych o WIBOR, jakie argumenty można podnieść przed sądem?”, opublikowanym 16 kwietnia 2024 r. na portalu Infor.pl. Autor, jako analityk rynków finansowych, dokonuje przełomowego „odkrycia” – stwierdza niereprezentatywność WIBOR-u oraz jego spekulacyjny charakter. Jest to jeden z całej serii artykułów ekonomistów (zarówno K. Szymańskiego, jak i innych), którzy działając ramię w ramię z kancelariami prawnymi starają się stworzyć iluzję, że działający od 30 lat wskaźnik referencyjny nie działa prawidłowo, a jego stosowanie w umowach to efekt zmowy banków, której celem jest osiągnięcie nieuzasadnionych zysków kosztem konsumentów. Do tego spisku, jak rozumiemy, dołączyli KNF, UOKiK i sądy, które to instytucje jednoznacznie potwierdzają prawidłowość WIBOR-u.

Przedsiębiorca uiści podatek tylko gdy klient mu zapłaci. Tak będzie działał kasowy PIT. Od kiedy? Pod jakimi warunkami?

Resort finansów przygotował właśnie projekt nowelizacji ustawy o PIT oraz ustawy o ryczałcie ewidencjonowanym. Celem tej zmiany jest wprowadzenie od 2025 roku kasowej metody rozliczania podatku dochodowego, polegającej na tym, że przychód- podatkowy będzie powstawał w dacie zapłaty za fakturę. Z metody kasowej będą mogli korzystać przedsiębiorcy, którzy rozpoczynają działalność oraz ci, których przychody z działalności gospodarczej w roku poprzednim nie przekraczały 250 tys. euro.

Minister Domański o przyszłości KSeF. Nowe daty uruchomienia zostały wyznaczone

Minister finansów Andrzej Domański wypowiedział się dziś o audycie Krajowego Systemu e-Faktur i przyszłości KSeF. Zmiany legislacyjne w KSeF to będzie proces podzielony na dwa etapy.

Panele fotowoltaiczne - obowiązek podatkowy w akcyzie [część 2]

W katalogu czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą znajduje się również przypadek konsumpcji. Chodzi tutaj o zużycie energii elektrycznej przez podmiot posiadający koncesję jak i przez podmiot, który koncesji nie posiada, ale zużywa wytworzoną przez siebie energię elektryczną.

KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

Globalny podatek minimalny - zasady GloBE również w Polsce. Przedsiębiorstwa będą musiały dostosować swoje procedury rachunkowe i podatkowe

System globalnego podatku minimalnego (zasad GloBE) zawita do Polski. Przedsiębiorstwa będą musiały dostosować swoje procedury wewnętrzne, w szczególności dotyczące gromadzenia informacji rachunkowych i podatkowych.

REKLAMA