REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak opodatkować wewnątrzwspólnotowe nabycie towaru łącznie z oprogramowaniem

REKLAMA

Zakupiliśmy w Austrii stanowisko do badań łącznie z oprogramowaniem. W fakturze oprogramowanie ujęto w odrębnej pozycji. Czy w związku z tym zakup potraktować w całości jako wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów czy oprogramowanie wydzielić jako usługę? Jaki należy wtedy przyjąć termin powstania obowiązku podatkowego?
RADA
Nie należy odrębnie opodatkowywać oprogramowania. Zakup oprogramowania stanowi element pomocniczy integralnie związany z zakupem stanowiska badawczego. Należy go rozliczyć jako wewnątrzwspólnotowe nabycie towaru wraz z zakupem stanowiska badawczego. Nie ma znaczenia, że zakup oprogramowania został odrębnie wykazany na fakturze.
Termin powstania obowiązku podatkowego zależy od terminu wystawienia faktury, terminu dostawy lub też faktu dokonania płatności przed terminem dostawy. Pytanie nie zawiera danych niezbędnych do ustalenia, w jakim terminie powstanie w tym przypadku obowiązek podatkowy. Zasady ustalania terminu powstania obowiązku podatkowego przy wewnątrzwspólnotowym nabyciu towaru zostały przedstawione w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE
Ad 1. W przedstawionym stanie faktycznym zakup stanowiska badawczego od kontrahenta zarejestrowanego dla potrzeb podatku od wartości dodanej w Austrii stanowić będzie wewnątrzwspólnotowe nabycie towaru. Podlega ono opodatkowaniu na terytorium Polski według stawki 22%.
Podstawa opodatkowania WNT zawiera:
• kwotę, jaką nabywający obowiązany jest zapłacić,
• podatki, cła, opłaty i inne należności płacone w związku z nabyciem towarów,
• wydatki dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu oraz ubezpieczenia pobierane przez dostawcę od podmiotu dokonującego wewnątrzwspólnotowego nabycia.
Wyżej przytoczone uregulowania krajowe pozostają w zgodzie z normą art. 11A VI Dyrektywy Rady z 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji przepisów prawnych państw członkowskich dotyczących podatków obrotowych… (77/388/EWG).
Państwa członkowskie za dodatkowe koszty mogą ponadto uznać wydatki będące przedmiotem odrębnej umowy.
Wskazane przepisy prawa wewnętrznego oraz VI Dyrektywy są skonstruowane w taki sposób, iż dodatkowe koszty nabycia towaru ujęte są przykładowo i stanowiąc katalog otwarty należy interpretować szeroko. Zgodnie z takim podejściem każdy koszt bezpośrednio związany z dostawą towaru bądź świadczeniem usługi, którym dostawca obciążył swego kontrahenta, powinien być włączony do podstawy opodatkowania, niezależnie od udokumentowania na jednej czy też osobnej fakturze.
Zagadnienie wliczenia kosztów dodatkowych do wartości wynagrodzenia, a w konsekwencji do podstawy opodatkowania świadczenia zasadniczego, która ściśle wiąże się z problematyką świadczeń złożonych, była przedmiotem rozstrzygnięć Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości. Przykładem może być sprawa C-349/96 z 25 lutego 1999 r. Z sentencji tego orzeczenia wynika, że świadczenie ma charakter pomocniczy w stosunku do świadczenia zasadniczego, jeżeli nie stanowi ono dla klienta celu samego w sobie, lecz jest środkiem do lepszego wykonania usługi zasadniczej.
Zakup oprogramowania do obsługi stanowiska badawczego, które jest przedmiotem dostawy wewnątrzwspólnotowej, stanowi w świetle powołanych przepisów i orzecznictwa ETS niewątpliwie świadczenie pomocnicze w stosunku do świadczenia głównego (nabycia stanowiska badawczego). Do zakupu oprogramowania nie doszłoby, gdyby nie doszło do zakupu stanowiska badawczego.
ETS zwrócił ponadto w orzeczeniu C-41/04 z 27 października 2005 r. uwagę na ekonomiczną jedność zawieranej transakcji. W sentencji stwierdził, że:
dyrektywy należy interpretować w taki sposób, że jeżeli dwa lub więcej elementów dostarczonych przez podatnika klientowi są ze sobą powiązane na tyle ściśle, że tworzą transakcję, której podział byłby sztuczny, to wszystkie elementy tworzą pojedynczą dostawę dla celów podatku VAT.
Z powyższych uregulowań prawnych i wskazanego orzecznictwa wynika, że rozłączna klasyfikacja świadczenia głównego i pomocniczego jako dwóch odrębnych przedmiotów opodatkowania jest nieprawidłowa. Nieprawidłowe zatem jest odrębne opodatkowanie świadczenia pomocniczego, tj. zakupu oprogramowania jako usługi.
Całą transakcję nabywca powinien potraktować jako wewnątrzwspólnotowe nabycie i udokumentować jedną fakturą wewnętrzną. Podatek (należny i naliczony) z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towaru nabywca rozlicza w deklaracji VAT-7 składanej za miesiąc, w którym powstał obowiązek podatkowy.
Ad 2. Obowiązek podatkowy przy wewnątrzwspólnotowym nabyciu powstaje 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru będącego przedmiotem nabycia wewnątrzwspólnotowego. Jeżeli jednak przed tym terminem podatnik podatku od wartości dodanej wystawił fakturę, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej wystawienia. Obowiązek podatkowy z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia powstaje również w terminie wystawienia przez podatnika podatku od wartości dodanej faktur potwierdzających otrzymanie całości lub części należności przed dostawą towaru. Z pytania wynika, że zakup stanowiska badawczego i oprogramowania został ujęty na jednej fakturze. Czytelnik nie podał jednak daty jej wystawienia ani daty dostawy. Nie zostało również podane, czy następowały udokumentowane fakturami płatności przed dostawą. Nie można zatem wskazać konkretnego terminu powstania obowiązku podatkowego w tym przypadku. Zakładając, że faktura dokumentowała dostawę dokonaną w czerwcu 2006 r. i została wystawiona w czerwcu, obowiązek podatkowy powstał w czerwcu 2006 r.

• art. 9 ust. 1 i 2, art. 20 ust. 5, 6 i 7, art. 31 ust. 1, art. 106 ust. 7 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 179, poz. 1484

Adam Okonkwo
ekspert w zakresie VAT
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kasowy PIT: Projekt ustawy trafił do konsultacji. Nowe przepisy od 1 stycznia 2025 r. Kto z nich skorzysta?

Prawo do tzw. kasowego PIT będzie warunkowane wysokością przychodów z działalności gospodarczej prowadzonej samodzielnie osiągniętych w roku poprzednim - nie będzie ona mogła przekroczyć kwoty odpowiadającej równowartości 250 tys. euro. Projekt ustawy wprowadzającej kasowy PIT trafił do konsultacji międzyresortowych.

Jak przygotować się do ESG? Oto przetłumaczony unijny dokument dla firm: „Dobrowolne ESRS dla MŚP Nienotowanych na Giełdzie”

Jak małe i średnie firmy mogą przygotować się do ESG? Krajowa Izba Gospodarcza przetłumaczyła unijny dokument dla MŚP: „Dobrowolne ESRS dla MŚP Nienotowanych na Giełdzie”. Dokumentu po polsku jest dostępny bezpłatnie.

Czy to nie dyskryminacja? Jeden członek zarządu może się uwolnić od odpowiedzialności, a inny już nie, bo spółka miała jednego wierzyciela

Czy mamy do czynienia z dyskryminacją, gdy jeden członek zarządu może się uwolnić od odpowiedzialności za zobowiązania spółki przez zgłoszenie w porę wniosku o ogłoszenie jej upadłości, podczas gdy inny nie może tego zrobić tylko dlatego, że spółka miała jednego wierzyciela? Czy organy skarbowe mogą dochodzić zapłaty podatków od takiego członka zarządu bez wcześniejszego wykazania, że działał on w złej wierze albo w sposób niedbały? Z takimi pytaniami do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej wystąpił niedawno polski sąd.

Kasowy PIT - projekt ustawy opublikowany

Projekt ustawy o kasowym PIT został opublikowany. Od kiedy wchodzi w życie? Dla kogo jest kasowy PIT? Co to jest i na czym polega?

Obligacje skarbowe [maj 2024 r.] - oprocentowanie i oferta obligacji oszczędnościowych (detalicznych)

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 24 kwietnia 2024 r. poinformowało o oprocentowaniu i ofercie obligacji oszczędnościowych Skarbu Państwa nowych emisji, które będą sprzedawane w maju 2024 roku. Oprocentowanie i marże tych obligacji nie zmieniły się w porównaniu do oferowanych w kwietniu br. Od 25 kwietnia można nabywać nową emisję obligacji skarbowych w drodze zamiany.

Kasowy PIT dla przedsiębiorców z przychodami do 250 tys. euro od 2025 roku. I tylko do transakcji fakturowanych [projekt ustawy]

Ministerstwo Finansów przygotowało i opublikowało 24 kwietnia 2024 r. projekt nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Ta nowelizacja przewiduje wprowadzenie kasowej metody rozliczania podatku dochodowego. Z tej metody będą mogli skorzystać przedsiębiorcy, którzy rozpoczynają działalność, a także ci przedsiębiorcy, których przychody w roku poprzednim nie przekraczały 250 tys. euro.

Coraz więcej kontroli firm logistycznych. Urzędy celno-skarbowe sprawdzają pozwolenia na uproszczenia celne

Urzędy celno-skarbowe zintensyfikowały kontrole firm logistycznych. Chodzi o monitoring pozwoleń na uproszczenia celne, szczególnie tych wydanych w czasie pandemii. Jeśli organy celno-skarbowe natrafią na jakiekolwiek uchybienia, to może dojść do zawieszenia pozwolenia, a nawet jego odebrania.

Ostatnie dni na złożenia PIT-a. W pośpiechu nie daj szansy cyberoszustowi! Podstawowe zasady bezpieczeństwa

Obecnie już prawie co drugi Polak (49%) przyznaje, że otrzymuje podejrzane wiadomości drogą mailową. Tak wynika z najnowszego raportu SMSAPI „Bezpieczeństwo Cyfrowe Polaków 2024”. Ok. 20% Polaków niestety klika w linki zawarte w mailu, gdy wiadomość dotyczy ważnych spraw. Jak zauważa Leszek Tasiemski, VP w firmie WithSecure – ostatnie dni składania zeznań podatkowych to idealna okazja dla oszustów do przeprowadzenia ataków phishingowych i polowania na nieuważnych podatników.

Czy przepis podatkowy napisany w złej wierze nie rodzi normy prawnej? Dlaczego podatnicy unikają stosowania takich przepisów?

Podatnicy prowadzący działalność gospodarczą często kontestują obowiązki nakładane na podstawie przepisów podatkowych. Nigdy wcześniej nie spotkałem się z tym w takim natężeniu – może na przełomie lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych XX wieku, gdy wprowadzono drakońskie przepisy tzw. popiwku – pisze prof. Witold Modzelewski. Dlaczego tak się dzieje?

Szef KAS: Fundacje rodzinne nie są środkiem do unikania opodatkowania

Szef Krajowej Administracji skarbowej wydał opinię zabezpieczającą w której potwierdził, że utworzenie fundacji, wniesienie do niej akcji i następnie ich sprzedaż nie będzie tzw. „unikaniem opodatkowania”, mimo wysokich korzyści podatkowych. Opinię zabezpieczające wydaje się właśnie w celu rozstrzygnięcia, czy proponowana czynność tym unikaniem by była.
Przedmiotowa opinia została wydana na wniosek przedsiębiorcy, który planuje utworzenie rodzinnej platformy inwestycyjnej przy wykorzystaniu Fundacji poprzez wniesienie do niej m.in. akcji spółki. Natomiast spółka jest właścicielem spółek zależnych, które uzyskują przychody prowadząc działalność operacyjną w różnych krajach świata. 

REKLAMA