REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak opodatkować wydzierżawione grunty rolne

REKLAMA

Jako sp. z o.o. prowadzimy działalność gospodarczą w zakresie wydobycia kamienia dla potrzeb budownictwa (kopalnia). W 2005 r. nabyliśmy grunt sklasyfikowany w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne. Zakupione grunty do tej pory opodatkowujemy podatkiem rolnym, bo nie prowadzimy na nich działalności gospodarczej. Obecnie chcemy wydzierżawić ten grunt rolnikowi na działalność rolniczą. Czy postępujemy właściwie?
Czy wydzierżawienie gruntów rolnych przez osobę prawną na cele rolnicze będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem rolnym czy od nieruchomości? Kto będzie zobowiązany do zapłaty tego podatku, dzierżawca czy wydzierżawiający?

RADA
Spółka ma prawo opodatkować ten grunt jako rolny. Wydzierżawiony grunt będzie w dalszym ciągu opodatkowany podatkiem rolnym. Do zapłaty tego podatku jest w dalszym ciągu zobowiązana spółka, jako właściciel gruntu.

UZASADNIENIE
O tym, czy grunt podlega opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości czy podatkowi rolnemu, decydują dwa czynniki:
•  sposób sklasyfikowania tego gruntu w ewidencji gruntów i budynków oraz
•  zajęcie gruntu na prowadzenie działalności gospodarczej (przez które rozumieć należy faktyczne wykorzystywanie tego gruntu w prowadzonej działalności gospodarczej).
Grunt sklasyfikowany w ewidencji gruntów i budynków jako użytek rolny lub jako grunt zadrzewiony lub zakrzewiony na użytku rolnym i niezajęty na prowadzenie działalności gospodarczej podlega podatkowi rolnemu. Pozostałe grunty podlegają podatkowi od nieruchomości.
WAŻNE!
Grunt sklasyfikowany w ewidencji gruntów i budynków jako użytek rolny lub jako grunt zadrzewiony lub zakrzewiony na użytku rolnym i niezajęty na prowadzenie działalności gospodarczej podlega podatkowi rolnemu.
Co istotne, aby grunty podlegały podatkowi rolnemu, nie trzeba prowadzić na nich działalności rolniczej i nie ma znaczenia, jak grunt rolny został ujęty w lokalnym planie zagospodarowania przestrzennego. W tej sprawie wypowiedział się również Sąd Najwyższy w wyroku z 8 maja 2003 r. (sygn. akt III RN 71/2002), stwierdzając, że:
z art. 3 ust. 1 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych w brzmieniu obowiązującym do końca 2002 r. wynika, że w sytuacji gdy w posiadaniu przedsiębiorcy znajdują się grunty o charakterze rolnym lub leśnym, powinny one być opodatkowane nie podatkiem od nieruchomości według stawek właściwych dla gruntów związanych z działalnością gospodarczą, lecz podatkiem rolnym lub leśnym.
Jeżeli grunt posiadany przez kopalnię jest sklasyfikowany jako użytek rolny, nie podlega on opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości, bowiem nie jest zajęty na prowadzenie działalności gospodarczej. Grunt ten powinien być opodatkowany podatkiem rolnym do czasu rozpoczęcia wykorzystywania go w działalności gospodarczej i ujęty w deklaracji na podatek rolny.
Podatnikami podatku rolnego są osoby fizyczne, osoby prawne, jednostki organizacyjne, w tym spółki, nieposiadające osobowości prawnej, będące właścicielami gruntów (art. 3 ustawy o podatku rolnym). Poza właścicielami podatnikami podatku rolnego są także posiadacze samoistni gruntów, użytkownicy wieczyści gruntów, a także w określonych wypadkach posiadacze gruntów, stanowiących własność Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego. Rolnik wydzierżawiający grunty od kopalni nie jest ani posiadaczem samoistnym, ani użytkownikiem wieczystym. Podatek zatem od gruntu w dalszym ciągu opłacać powinna spółka.
Stanowisko w tej kwestii zajęło Ministerstwo Finansów w piśmie z 20 listopada 1999 r. (sygn. akt LK/LM/1089/JS/99/29), stwierdzając, że: Dzierżawa gospodarstw rolnych, z wyjątkiem dzierżawy wyżej wymienionych gruntów stanowiących własność Skarbu Państwa lub gminy oraz dzierżawy gospodarstw rolnych, które zostały w całości lub części wydzierżawione na podstawie umowy zawartej stosownie do przepisów o ubezpieczeniu społecznym rolników, nie stanowi podstawy do zmiany w zakresie obowiązku podatkowego w podatku rolnym dla właściciela gruntu lub samoistnego posiadacza.

• art. 2 ustawy z 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych. – j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 9, poz. 84; ost.zm Dz.U. z 2005 r. Nr 179, poz. 1484
• art. 3 ustawy z 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym – j.t. Dz.U. z 1993 r. Nr 94, poz. 431; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 179, poz. 1484

Sławomir Biliński
konsultant podatkowy

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ekonomiczne „odkrycia” na temat WIBOR-u [polemika]

Z uwagą zapoznaliśmy się z artykułem Pana K. Szymańskiego „Kwestionowanie kredytów opartych o WIBOR, jakie argumenty można podnieść przed sądem?”, opublikowanym 16 kwietnia 2024 r. na portalu Infor.pl. Autor, jako analityk rynków finansowych, dokonuje przełomowego „odkrycia” – stwierdza niereprezentatywność WIBOR-u oraz jego spekulacyjny charakter. Jest to jeden z całej serii artykułów ekonomistów (zarówno K. Szymańskiego, jak i innych), którzy działając ramię w ramię z kancelariami prawnymi starają się stworzyć iluzję, że działający od 30 lat wskaźnik referencyjny nie działa prawidłowo, a jego stosowanie w umowach to efekt zmowy banków, której celem jest osiągnięcie nieuzasadnionych zysków kosztem konsumentów. Do tego spisku, jak rozumiemy, dołączyli KNF, UOKiK i sądy, które to instytucje jednoznacznie potwierdzają prawidłowość WIBOR-u.

Przedsiębiorca uiści podatek tylko gdy klient mu zapłaci. Tak będzie działał kasowy PIT. Od kiedy? Pod jakimi warunkami?

Resort finansów przygotował właśnie projekt nowelizacji ustawy o PIT oraz ustawy o ryczałcie ewidencjonowanym. Celem tej zmiany jest wprowadzenie od 2025 roku kasowej metody rozliczania podatku dochodowego, polegającej na tym, że przychód- podatkowy będzie powstawał w dacie zapłaty za fakturę. Z metody kasowej będą mogli korzystać przedsiębiorcy, którzy rozpoczynają działalność oraz ci, których przychody z działalności gospodarczej w roku poprzednim nie przekraczały 250 tys. euro.

Minister Domański o przyszłości KSeF. Nowe daty uruchomienia zostały wyznaczone

Minister finansów Andrzej Domański wypowiedział się dziś o audycie Krajowego Systemu e-Faktur i przyszłości KSeF. Zmiany legislacyjne w KSeF to będzie proces podzielony na dwa etapy.

Panele fotowoltaiczne - obowiązek podatkowy w akcyzie [część 2]

W katalogu czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą znajduje się również przypadek konsumpcji. Chodzi tutaj o zużycie energii elektrycznej przez podmiot posiadający koncesję jak i przez podmiot, który koncesji nie posiada, ale zużywa wytworzoną przez siebie energię elektryczną.

KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

Globalny podatek minimalny - zasady GloBE również w Polsce. Przedsiębiorstwa będą musiały dostosować swoje procedury rachunkowe i podatkowe

System globalnego podatku minimalnego (zasad GloBE) zawita do Polski. Przedsiębiorstwa będą musiały dostosować swoje procedury wewnętrzne, w szczególności dotyczące gromadzenia informacji rachunkowych i podatkowych.

Kasowy PIT: Projekt ustawy trafił do konsultacji. Nowe przepisy od 1 stycznia 2025 r. Kto z nich skorzysta?

Prawo do tzw. kasowego PIT będzie warunkowane wysokością przychodów z działalności gospodarczej prowadzonej samodzielnie osiągniętych w roku poprzednim - nie będzie ona mogła przekroczyć kwoty odpowiadającej równowartości 250 tys. euro. Projekt ustawy wprowadzającej kasowy PIT trafił do konsultacji międzyresortowych.

Jak przygotować się do ESG? Oto przetłumaczony unijny dokument dla firm: Dobrowolne ESRS dla MŚP Nienotowanych na Giełdzie

Jak małe i średnie firmy mogą przygotować się do ESG? Krajowa Izba Gospodarcza przetłumaczyła unijny dokument dla MŚP: „Dobrowolne ESRS dla MŚP Nienotowanych na Giełdzie”. Dokumentu po polsku jest dostępny bezpłatnie.

Czy to nie dyskryminacja? Jeden członek zarządu może się uwolnić od odpowiedzialności, a inny już nie, bo spółka miała jednego wierzyciela

Czy mamy do czynienia z dyskryminacją, gdy jeden członek zarządu może się uwolnić od odpowiedzialności za zobowiązania spółki przez zgłoszenie w porę wniosku o ogłoszenie jej upadłości, podczas gdy inny nie może tego zrobić tylko dlatego, że spółka miała jednego wierzyciela? Czy organy skarbowe mogą dochodzić zapłaty podatków od takiego członka zarządu bez wcześniejszego wykazania, że działał on w złej wierze albo w sposób niedbały? Z takimi pytaniami do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej wystąpił niedawno polski sąd.

Kasowy PIT - projekt ustawy opublikowany

Projekt ustawy o kasowym PIT został opublikowany. Od kiedy wchodzi w życie? Dla kogo jest kasowy PIT? Co to jest i na czym polega?

REKLAMA