| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Porady prawne > Kiedy i jak rozliczać VAT od dotacji

Kiedy i jak rozliczać VAT od dotacji

Otrzymujemy dotacje i różne inne dopłaty. Jesteśmy nowym przedsiębiorstwem. Dopiero zaczynamy działalność w zakresie świadczenia usług budowy mostów i dróg. Proszę o szczegółowe omówienie zasad rozliczania dotacji. Kiedy i w jaki sposób je rozliczać?

Istotne zatem dla określenia, czy dane dotacje są, czy też nie są opodatkowane, będą szczegółowe warunki ich przyznania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania.
Powyższe oznacza, że nie każda otrzymana dotacja podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, lecz jedynie ta, która jest związana z dostawą towarów lub świadczeniem usług. Przy czym związek ten musi być bezpośredni i bezsporny. (…) otrzymana przez Podatnika dotacja przeznaczona jest, zgodnie z umową, na zakup środków trwałych i ma na celu poprawę warunków prowadzenia działalności gospodarczej i tworzenie miejsc pracy, nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług”.

Podatek naliczony do odliczenia
Bardzo często otrzymywane przez podatników dofinansowania przeznaczone są na zakup środków trwałych. Dotacja taka nie będzie oczywiście podlegała opodatkowaniu, ponieważ nie jest związana z konkretnym towarem lub usługą. Zakupione środki trwałe, których nabycie jest pokryte w całości bądź w części z dotacji, podlegają amortyzacji. Jednak odpisy amortyzacyjne w części pokrytej dotacją nie stanowią dla podatnika kosztu uzyskania przychodów. Wartością początkową środka trwałego będzie cena należna sprzedającemu, bez uwzględnienia podlegającego odliczeniu VAT, a zwiększona o koszty bezpośrednio związane z zakupem i przygotowaniem do używania.
Jeżeli środek trwały będzie wykorzystywany wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, podatek naliczony przy jego zakupie będzie podlegał odliczeniu w całości. Będzie tak jednak tylko w przypadku, gdy podatnik nie będzie zaliczał do kosztów uzyskania przychodu wydatków lub odpisów amortyzacyjnych, ponieważ otrzymane dotacje korzystają ze zwolnienia z podatku dochodowego. Jeśli natomiast podatnik jednocześnie dokonuje sprzedaży opodatkowanej i zwolnionej z VAT, wówczas trzeba będzie zastosować proporcję. Chyba że w sposób dokładny będzie on w stanie rozdzielić zakupy związane ze sprzedażą opodatkowaną i zwolnioną. Wtedy odliczy podatek naliczony w takiej części, jaka przypada na sprzedaż opodatkowaną. VAT od zakupów związanych ze sprzedażą zwolnioną, jak wiemy, nie podlega odliczeniu. Jeśli nie będzie możliwości rozdzielenia, kwota podatku naliczonego podlegająca odliczeniu ustalana jest przy zastosowaniu proporcji.

• art. 29 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 143, poz. 1029

Magdalena Jabłecka
ekspert w zakresie VAT,
pracownik redakcji

reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

PORTA KMI POLAND

jest liderem wśród producentów skrzydeł i ościeżnic drzwiowych w Polsce.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »