REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak traktować podatkowo prezent dla kontrahenta

REKLAMA

Firma zakupiła bilet na koncert muzyczny dla kontrahenta. Czy wydatki te mogą być zakwalifikowane do reprezentacji limitowanej? Czy w związku z przekazaniem biletu wystąpią u kontrahenta jakieś skutki podatkowe?

RADA
Zakup biletu na koncert dla kontrahenta stanowi wydatek o charakterze reprezentacyjnym. Jako taki może zostać zaliczony do kosztów uzyskania przychodów firmy w ramach limitu wydatków na reprezentację i reklamę niepubliczną. Otrzymanie biletu przez kontrahenta w niektórych przypadkach może spowodować powstanie u niego przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Szczegóły w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE
Do kosztów ponoszonych przez podatników w celu osiągnięcia przychodów zalicza się również wydatki reprezentacyjne. Stanowią one koszty uzyskania przychodów w ramach limitu wynoszącego 0,25% przychodów podatnika (art. 16 ust. 1 pkt 28 updop). Jak wyjaśnił Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 26 września 2000 r. (sygn. akt III SA 1994/99, niepubl.), reprezentację stanowi:(...) w przypadku firmy „dobre” jej reprezentowanie, które może polegać na wystroju firmy, interesującym logo, tablicach informacyjnych, sposobie podejmowania interesantów i kontrahentów. Innymi słowy, reprezentacja i reklama jest to oddziaływanie na zewnątrz na nieokreślonego kontrahenta.

Przekazanie kontrahentowi biletu na koncert muzyczny z pewnością można uznać za działanie reprezentacyjne. Jak każde przekazanie upominku pozytywnie nastawia kontrahenta do firmy, a ponadto ukazuje firmę jako mecenasa kultury. W konsekwencji wydatek na zakup dla kontrahenta biletu na koncert stanowi wydatek o charakterze reprezentacyjnym i jako taki może zostać zaliczony do kosztów firmy w ramach limitu wydatków na reprezentację i reklamę niepubliczną.

Skutki podatkowe po stronie kontrahenta zależą od tego, czy otrzymuje on bilet (lub jakikolwiek inny upominek) jako przedsiębiorca. W takim przypadku wartość otrzymanego biletu stanowi przychód tego kontrahenta z pozarolniczej działalności gospodarczej (art. 14 ust. 2 pkt 8 updof). Wysokość tego przychodu kontrahent powinien ustalić w oparciu o cenę zakupu tego biletu (art. 11 ust. 2a pkt 2 updof), a więc mogą się Państwo spodziewać, że kontrahent zwróci się o wskazanie tej ceny.

Gdy kontrahent nie jest przedsiębiorcą lub przekazanie biletu nie jest związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą, wartość otrzymanego biletu stanowi przychód kontrahenta z innych źródeł. Przychód ten jest zwolniony od podatku, jeśli wartość biletu nie przekroczy kwoty 100 zł (art. 21 ust. 1 pkt 68a updof). W przeciwnym razie przychód podlega opodatkowaniu i będą Państwo mieli obowiązek sporządzenia po zakończeniu roku informacji PIT-8C i przekazania jej kontrahentowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje właściwy dla kontrahenta naczelnik urzędu skarbowego (art. 42a ustawy).

PRZYKŁAD
Spółka A przekazuje trzy bilety na koncerty: dwa zakupione za cenę 80 zł, trzeci – za 150 zł.
Pierwszy bilet przekazuje właścicielowi firmy, z którą współpracuje spółka A. Wartość biletu (cena zakupu) stanowi dla tego właściciela przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Spółka A nie jest obowiązana do sporządzania informacji PIT-8C, lecz może się spodziewać, że obdarowany kontrahent zwróci się do niej o wskazanie ceny zakupu biletu (informacja ta jest mu niezbędna do ustalenia wysokości przychodu).

Pozostałe dwa bilety zostały przekazane członkom zarządu spółki z o.o. B, z którą współpracuje spółka A. Cena zakupu pierwszego biletu (a więc jego wartość) nie przekracza 80 zł, a zatem przychód uzyskany przez pierwszego członka zarządu jest zwolniony od podatku. Cena zakupu drugiego biletu przekracza 100 zł, a więc otrzymanie tego biletu przez obdarowanego członka zarządu skutkuje powstaniem u niego podlegającego opodatkowaniu przychodu z innych źródeł. W związku z tym po zakończeniu roku spółka A obowiązana jest do wystawienia drugiemu z obdarowanych członków zarządu informacji PIT-8C.

• art. 15 ust. 1 i art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 157, poz. 1119
• art. 11 ust. 2a pkt 2, art. 14 ust. 2 pkt 8, art. 21 ust. 1 pkt 68a i art. 42a ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 157, poz. 1119
Tomasz Krywan
konsultant podatkowy
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek od kryptowalut 2024. Jak rozliczyć?

Kiedy należy zapłacić podatek, a kiedy kryptowaluty pozostają neutralne podatkowo? Co podlega opodatkowaniu? Jaki PIT trzeba złożyć?

KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

KSeF z dużym poślizgiem. Przedsiębiorcy i cała branża księgowa to odczują. Jak?

Decyzja ministerstwa o przesunięciu KSeF o prawie 2 lata jest niekorzystna z punktu widzenia polskich firm. Znacznie opóźni rewolucję cyfrową i wzrost konkurencyjności krajowych przedsiębiorców. Wymagać będzie także poniesienia dodatkowych kosztów przez firmy, które już zainwestowały w odpowiednie technologie i przeszkolenie personelu. Wielu dostawców oprogramowania do fakturowania i prowadzenia księgowości może zostać zmuszonych do ponownej integracji systemów. Taką opinię wyraził Rafał Strzelecki, CEO CashDirector S.A.

Kto nie poniesie kary za brak złożenia PIT-a do 30 kwietnia?

Ministerstwo Finansów informuje, że do 30 kwietnia 2024 r. podatnicy mogą zweryfikować i zmodyfikować lub zatwierdzić swoje rozliczenia w usłudze Twój e-PIT. Jeżeli podatnik nie złoży samodzielnie zeznania PIT-37 i PIT-38 za 2023 r., to z upływem 30 kwietnia zostanie ono automatycznie zaakceptowane przez system. Dzięki temu PIT będzie złożony w terminie nawet jeżeli podatnik nie podejmie żadnych działań. Ale dotyczy to tylko tych dwóch zeznań. Pozostałe PIT-y trzeba złożyć samodzielnie najpóźniej we wtorek 30 kwietnia 2024 r. Tego dnia urzędy skarbowe będą czynne do godz. 18:00.

Ekonomiczne „odkrycia” na temat WIBOR-u [polemika]

Z uwagą zapoznaliśmy się z artykułem Pana K. Szymańskiego „Kwestionowanie kredytów opartych o WIBOR, jakie argumenty można podnieść przed sądem?”, opublikowanym 16 kwietnia 2024 r. na portalu Infor.pl. Autor, jako analityk rynków finansowych, dokonuje przełomowego „odkrycia” – stwierdza niereprezentatywność WIBOR-u oraz jego spekulacyjny charakter. Jest to jeden z całej serii artykułów ekonomistów (zarówno K. Szymańskiego, jak i innych), którzy działając ramię w ramię z kancelariami prawnymi starają się stworzyć iluzję, że działający od 30 lat wskaźnik referencyjny nie działa prawidłowo, a jego stosowanie w umowach to efekt zmowy banków, której celem jest osiągnięcie nieuzasadnionych zysków kosztem konsumentów. Do tego spisku, jak rozumiemy, dołączyli KNF, UOKiK i sądy, które to instytucje jednoznacznie potwierdzają prawidłowość WIBOR-u.

Przedsiębiorca uiści podatek tylko gdy klient mu zapłaci. Tak będzie działał kasowy PIT. Od kiedy? Pod jakimi warunkami?

Resort finansów przygotował właśnie projekt nowelizacji ustawy o PIT oraz ustawy o ryczałcie ewidencjonowanym. Celem tej zmiany jest wprowadzenie od 2025 roku kasowej metody rozliczania podatku dochodowego, polegającej na tym, że przychód- podatkowy będzie powstawał w dacie zapłaty za fakturę. Z metody kasowej będą mogli korzystać przedsiębiorcy, którzy rozpoczynają działalność oraz ci, których przychody z działalności gospodarczej w roku poprzednim nie przekraczały 250 tys. euro.

Minister Domański o przyszłości KSeF. Nowe daty uruchomienia zostały wyznaczone

Minister finansów Andrzej Domański wypowiedział się dziś o audycie Krajowego Systemu e-Faktur i przyszłości KSeF. Zmiany legislacyjne w KSeF to będzie proces podzielony na dwa etapy.

Panele fotowoltaiczne - obowiązek podatkowy w akcyzie [część 2]

W katalogu czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą znajduje się również przypadek konsumpcji. Chodzi tutaj o zużycie energii elektrycznej przez podmiot posiadający koncesję jak i przez podmiot, który koncesji nie posiada, ale zużywa wytworzoną przez siebie energię elektryczną.

KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

Globalny podatek minimalny - zasady GloBE również w Polsce. Przedsiębiorstwa będą musiały dostosować swoje procedury rachunkowe i podatkowe

System globalnego podatku minimalnego (zasad GloBE) zawita do Polski. Przedsiębiorstwa będą musiały dostosować swoje procedury wewnętrzne, w szczególności dotyczące gromadzenia informacji rachunkowych i podatkowych.

REKLAMA