| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Porady prawne > Wyłączenia obowiązku sporządzania skonsolidowanego sprawozdania finansowego

Wyłączenia obowiązku sporządzania skonsolidowanego sprawozdania finansowego

Jednostka dominująca - spółka z o.o. znajduje się w upadłości. Posiada ona 100 proc. udziałów w spółce A, a także 42 proc. udziałów w spółce B. Spółka A w praktyce nie prowadzi działalności - nie osiągnęła przychodów - tylko pewne niewielkie koszty związane z jej funkcjonowaniem. Czy należy sporządzać skonsolidowane sprawozdanie? Czy też można na jakiejś podstawie odstąpić od tego obowiązku?

4. Konsolidacją nie obejmuje się jednostki zależnej oraz niebędącej spółką handlową jednostki współzależnej, jeżeli:
1) udziały tej jednostki zostały nabyte, zakupione lub pozyskane w innej formie, z wyłącznym ich przeznaczeniem do późniejszej odprzedaży, w terminie jednego roku od dnia ich nabycia, zakupu lub pozyskania w innej formie,
2) występują ograniczenia w sprawowaniu kontroli lub współkontroli nad jednostką, które wyłączają swobodne dysponowanie jej aktywami, w tym wypracowanym przez tę jednostkę zyskiem netto, lub które wyłączają sprawowanie kontroli nad organami kierującymi tą jednostką (art. 57 ust. 1).
5. Konsolidacją można nie obejmować jednostki zależnej lub współzależnej niebędącej spółką handlową, jeżeli:
1) dane finansowe tej jednostki są nieistotne dla realizacji obowiązku określonego w art. 4 ust. 1,
2) pozyskanie informacji, niezbędnych do prawidłowego i rzetelnego objęcia jednostki konsolidacją, wiązać się może z poniesieniem niewspółmiernie wysokich kosztów, uniemożliwiających spełnienie wymaganych ustawą obowiązków, związanych ze sporządzeniem, zbadaniem, zatwierdzeniem i opublikowaniem skonsolidowanego sprawozdania finansowego. Przepis ten ma zastosowanie wyłącznie do jednostek, których siedziba lub miejsce sprawowania zarządu znajduje się poza terytorium Europejskiego Obszaru Gospodarczego.
Jeżeli dwie lub więcej jednostek zależnych lub współzależnych spełnia ww. kryterium, ale ich łączne dane są istotne z punktu widzenia realizacji obowiązku, o którym mowa w art. 4 ust. 1 ustawy o rachunkowości, to jednostki te należy objąć konsolidacją (art. 58).
W pytaniu nie określono wielkości bilansowych, a zatem analiza spełniania warunków umożliwiających odstąpienie od konsolidacji sprawozdania finansowego nie jest możliwa. Jednakże, jak należy wnioskować z pytania, dotyczy ono przede wszystkim obowiązku konsolidacji w przypadku, gdy jednostka dominująca znajduje się w upadłości.
Analiza zapisów art. 56–58 ustawy o rachunkowości (zacytowanych powyżej) nie wskazuje jednoznacznie, iż nie jest sporządzane skonsolidowane sprawozdanie finansowe jednostki znajdującej się w upadłości – tzn. niekontynuującej działalności.
Wydaje się, iż pośrednio można wskazać, że sprawozdanie finansowe takiej grupy kapitałowej nie będzie podlegało konsolidacji w odniesieniu do dwóch przepisów:
• art. 57 ust. 1 pkt 3 – który mówi, iż można nie konsolidować sprawozdań finansowych w przypadku, gdy występują ograniczenia w sprawowaniu kontroli lub współkontroli nad jednostką, które wyłączają swobodne dysponowanie jej aktywami, w tym wypracowanym przez tę jednostkę zyskiem netto, lub które wyłączają sprawowanie kontroli nad organami kierującymi tą jednostką – wydaje się, że upadłość jest przejawem takiego braku kontroli nad jednostkami zależnymi,
reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Biuro Pełnomocnika Rządu do Spraw Równego Traktowania

Realizuje politykę rządu w zakresie równego traktowania, w tym przeciwdziałania dyskryminacji

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »