| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Porady prawne > Zakup wyposażenia związanego z podejmowaniem kontrahentów

Zakup wyposażenia związanego z podejmowaniem kontrahentów

Do jakich kosztów należy zaliczyć zakup kieliszków w celu użycia ich podczas podejmowania kontrahentów w firmie - do kosztów reprezentacji czy innych? Czy zakup ten jest kosztem podatkowym?

Kwalifikując poniesione wydatki do kosztów uzyskania przychodów powinniśmy kierować się podstawową zasadą związku przyczynowo-skutkowego pomiędzy poniesionym kosztem a możliwością osiągnięcia z tego tytułu przychodu. W zasadzie wszystkie poniesione wydatki są kosztem uzyskania przychodów, jeśli pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z przychodami, w tym służą zabezpieczeniu funkcjonowania źródła przychodów. Są to więc koszty bezpośrednio i pośrednio związane z uzyskiwanym przychodem oraz koszty dotyczące całokształtu działalności podatnika, czyli związane z funkcjonowaniem firmy. Ustawodawca zawarł w przepisach ustaw o podatkach dochodowych katalog wydatków wyłączonych z kategorii kosztów uzyskania przychodów.
W przypadku Czytelnika podstawowe znaczenie ma przepis, zgodnie z którym do kosztów uzyskania przychodów nie zalicza się wydatków związanych z reprezentacją i reklamą niepubliczną w części przekraczającej 0,25% przychodu (art. 16 ust. 1 pkt 28 updop).
Na wstępie należy odpowiedzieć na pytanie, czy zakup kieliszków jest związany z reprezentacją. Jest to o tyle trudne, że nie ma ustawowej definicji pojęcia „reprezentacja”. Termin ten należy zatem interpretować zgodnie z jego znaczeniem przyjętym w języku polskim. Według definicji słownikowych reprezentacja to działanie zmierzające do wywołania jak najlepszego wrażenia przez okazałość, wytworność, wystawność w czyimś sposobie życia, związaną ze stanowiskiem, pozycją społeczną. Z kolei w orzecznictwie i interpretacjach organów skarbowych często stwierdza się, że reprezentacja ma na celu stworzenie i utrwalenie dobrego wizerunku firmy m.in. poprzez wystawność, okazałość i elegancję (tak m.in. w informacji z 20 września 2004 r. o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego wydanej przez Naczelnika Drugiego Urządu Skarbowego w Białymstoku, numer IUSpbIA/1/423/17/04/BB).
W takim kontekście zakup kieliszków w celu godnego przyjmowania kontrahentów niewątpliwie można zaliczyć do reprezentacji, ponieważ ma na celu utrwalenie dobrego wizerunku firmy.
Podsumowując, wydatki związane z przyjmowaniem kontrahentów, z którymi spółka prowadzi transakcje, należy traktować jako koszt reprezentacji, który będzie stanowić koszt uzyskania przychodu w części nieprzekraczającej 0,25% przychodu. Trzeba jednak dodać, że niektóre z orzeczeń NSA negowały możliwość zaliczenia w koszty jakichkolwiek wydatków związanych z poczęstunkiem alkoholem. I tak w wyroku NSA w Gdańsku z 21 listopada 1997 r. (sygn akt I SA/Gd 359/96) stwierdza się, że: Wydatki na alkohol nie są związane bezpośrednio z uzyskaniem przychodów, a ich jednoznacznie negatywna ocena przesądza o tym, że nie można ich w koszty działalności zaliczyć. Jednak większość interpretacji podatkowych zezwala na zaliczenie w koszty wydatków związanych z poczęstunkiem kontrahentów.
Sławomir Biliński


reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Krzysztof Komorniczak

Doradca podatkowy, prawnik

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »