| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Porady prawne > Upadłość spółki a składanie deklaracji VAT-7

Upadłość spółki a składanie deklaracji VAT-7

Czy spółka z o.o. w upadłości, która nie prowadzi żadnej działalności gospodarczej i nie posiada majątku, musi składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe VAT-7 "zerowe" za okresy miesięczne?

Tak Od 1 maja 2004 r., z chwilą wejścia w życie przepisów ustawy o VAT z 11 marca 2004 r. uległy zmianie przepisy regulujące obowiązek składania przez podatników VAT deklaracji podatkowych. Na podstawie art. 99 ust. 1 ustawy podatnicy posiadający status podatników VAT „czynnych” są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25 dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu. W poprzednim stanie prawnym obowiązek składania deklaracji podatkowych był uzależniony od powstania obowiązku podatkowego w danym okresie rozliczeniowym. Treść przepisu w obowiązującej ustawie nie wiąże już obowiązku składania deklaracji podatkowej z faktem powstania obowiązku podatkowego w VAT, obliguje natomiast do składania deklaracji za każdy miesiąc, niezależnie od wystąpienia w nim jakichkolwiek zakupów czy sprzedaży. Obowiązek ten wynika z przepisu i istnieje niezależnie od tego, czy podmiot dokonał jakiejkolwiek czynności podlegającej opodatkowaniu w danym okresie rozliczeniowym, dla której powstał obowiązek podatkowy w VAT, czy też nie. Oznacza to, że w obecnym stanie prawnym istnieje również obowiązek składania „zerowych” deklaracji.
Zdarzeniem powodującym ustanie tego obowiązku jest fakt dokonania zgłoszenia do urzędu skarbowego o zaprzestaniu działalności (jej likwidacji). Na podstawie zgłoszenia o zaprzestaniu działalności lub jej likwidacji naczelnik urzędu skarbowego dokonuje wykreślenia podatnika z rejestru, co oznacza, że spółka w tym momencie przestaje być podatnikiem VAT. Sam fakt ogłoszenia upadłości spółki nie oznacza jednak, że przestała ona być podatnikiem VAT i nie ciążą na niej obowiązki wynikające z przepisów ustawy. Oznacza to tylko, że rozpoczął się proces likwidacyjny, który ostatecznie nie musi się zakończyć likwidacją działalności. Dlatego w przedstawionej sytuacji, do chwili zgłoszenia o likwidacji spółki i zaprzestaniu wykonywania czynności naczelnikowi właściwego urzędu skarbowego, spółka jest zobowiązana składać deklaracje VAT-7 (niezależnie od ich treści, tj. również wtedy, gdy są to deklaracje „zerowe”) za każdy okres rozliczeniowy.
Ewa Wiśniewska
Podstawa prawna:
art. 96 ust. 6 i art. 99 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 z późn.zm.).


reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Skuteczne cv

Przygotowujemy do zmiany pracy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od ksiegowosc.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK