| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Prawo Unii Europejskiej > Rozliczanie projektów współfinansowanych z funduszy strukturalnych UE

Rozliczanie projektów współfinansowanych z funduszy strukturalnych UE

Większość beneficjentów realizujących projekty współfinansowane z funduszy strukturalnych UE jest zdania, iż najtrudniejszą częścią danego przedsięwzięcia jest etap jego rozliczenia. Pierwsze doświadczenia zdobyte przez poszczególne instytucje, odpowiedzialne za wdrażanie programów operacyjnych współfinansowanych z funduszy pomocowych EU, wydają się potwierdzać tę opinię. Zdobycie dofinansowania nie gwarantuje ostatecznie refundacji poniesionych kosztów.

Generalne zasady odnośnie do kwalifikowalności wydatków, wynikające z wyżej wymienionych dokumentów i aktów wspólnotowych, mówią, że wydatek kwalifikowalny można uznać za takowy, gdy:
• jest on niezbędny do realizacji projektu, a więc ma z projektem bezpośredni lub pośredni związek;
• jest rzetelnie udokumentowany;
• odzwierciedla realną sytuację rynkową w dziedzinie, której dotyczy;
• został zaksięgowany na podstawie przepisów wspólnotowych lub (w przypadku braku regulacji wspólnotowych w danej kwestii) wewnątrzkrajowych;
• nie jest zakazany na mocy obowiązujących przepisów wspólnotowych lub krajowych (przepisy krajowe mogą być bardziej szczegółowe niż wspólnotowe).
Instytucje odpowiedzialne za kwestie kwalifikowalności
Jak widać na podstawie powyższych opisów, kwestie związane z kwalifikowalnością są regulowane zarówno wspólnotowymi, jak i krajowymi aktami prawnymi. Potencjalne pole do błędnych interpretacji jest zatem szerokie. Z tego właśnie powodu w polskim systemie wdrażania funduszy strukturalnych przewidziano miejsce dla instytucji, które byłyby odpowiedzialne za kontrolę, monitoring oraz w określonych przypadkach – za wykładnię przepisów traktujących o kwalifikowalności. Na podstawie art. 43 ustawy o Narodowym Planie Rozwoju powołano do istnienia cztery jednostki monitorująco-kontrolne (JMK) w następujących urzędach:
– ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego – Jednostka Monitorująco-Kontrolna: Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego;
– ministra właściwego do spraw pracy – Jednostka Monitorująco-Kontrolna: Europejski Fundusz Społeczny;
– ministra właściwego do spraw rolnictwa i rozwoju wsi – Jednostka Monitorująco-Kontrolna: Europejski Fundusz Orientacji i Gwarancji Rolnej sekcja Orientacji;
– ministra właściwego do spraw rolnictwa i rozwoju wsi – Jednostka Monitorująco-Kontrolna: Finansowy Instrument Wsparcia dla Rybołówstwa,
Jednym z głównych zadań krajowych jednostek monitorująco-kontrolnych nałożonych przez ustawę o NPR jest właśnie monitorowanie i kontrola kwalifikowalności wydatków w ramach poszczególnych funduszy strukturalnych – art. 43 pkt 2 ustawy o NPR. Kompetencje w tym zakresie JMK dzielą w pewnym stopniu z instytucjami zarządzającymi poszczególnymi programami operacyjnymi. Instytucje zarządzające bowiem mają prawo do zaostrzania w stosunku do własnych programowych kryteriów kwalifikowalności i do dostosowywania ich do strategii przyjętej przez dany program operacyjny.
reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

La Strada - Fundacja Przeciwko Handlowi Ludźmi i Niewolnictwu

Fundacja podejmuje działania mające na celu zwalczanie handlu kobietami

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »