| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Prawo Unii Europejskiej > Jakie zmiany przewiduje projekt ustawy o akcyzie

Jakie zmiany przewiduje projekt ustawy o akcyzie

Projekt z 25 maja 2007 r. nowej ustawy o podatku akcyzowym został opracowany w związku z koniecznością harmonizacji polskich regulacji z przepisami wspólnotowymi poprzez wdrożenie nowych rozwiązań wynikających z Dyrektywy Rady 2003/96/WE w sprawie restrukturyzacji wspólnotowych przepisów ramowych, dotyczących opodatkowania produktów energetycznych i energii elektrycznej.

A także Dyrektywy Rady 2004/74/WE zmieniającej Dyrektywę 2003/96/WE w odniesieniu do możliwości stosowania przez niektóre państwa członkowskie czasowych zwolnień i obniżek poziomu opodatkowania w odniesieniu do produktów energetycznych i energii elektrycznej.

W projekcie do nowej ustawy likwiduje się termin „niedobór”. Pozostaje tylko jeden ogólny termin „ubytek”. Będzie oznaczał wszelkie straty wyrobów akcyzowych, określonych w załączniku nr 2 do ustawy, powstałe podczas stosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy, a w przypadku napojów alkoholowych także straty tych wyrobów objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie uprawniające do zwolnienia. Jako ubytek będzie więc traktowana każda strata wyrobu akcyzowego, bez względu na przyczynę i sposób jej powstania.

Z dotychczasowego katalogu czynności podlegających opodatkowaniu wykreślono eksport wyrobów akcyzowych oraz ich dostawę wewnątrzwspólnotową.

Zmieniono również zasady opodatkowania sprzedaży wyrobów akcyzowych. W sytuacjach, w których zastosowanie miała procedura zawieszenia poboru akcyzy, opodatkowanie sprzedaży prowadziło niekiedy do powstania obowiązku podatkowego, związanego z danym wyrobem akcyzowym zharmonizowanym, wobec dwóch podmiotów równocześnie. Gdy właścicielem wyrobów znajdujących się w składzie podatkowym nie był podmiot prowadzący ten skład, obowiązek podatkowy powstawał wobec właściciela z tytułu sprzedaży tych wyrobów, a także wobec podmiotu prowadzącego skład podatkowy z tytułu wyprowadzenia tych wyrobów ze składu. Prowadziło to do problemów z określeniem, który z podatników powinien złożyć deklarację podatkową i dokonać zapłaty podatku.

Przyjęte w projekcie rozwiązanie zakłada opodatkowanie sprzedaży przez podmiot pośredniczący lub zarejestrowanego handlowca wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy podmiotowi zużywającemu.

Projekt wprowadza również istotną zmianę w stosunku do obecnie obowiązującego stanu prawnego, gdyż ustala w ustawie stawkę akcyzy na samochody osobowe w wysokości 13,6% podstawy opodatkowania - dla samochodów osobowych o pojemności silnika powyżej 2000 cm3 oraz 3,1% podstawy opodatkowania dla pozostałych samochodów osobowych. Stawki te są obecnie umieszczone w rozporządzeniu Ministra Finansów, natomiast projekt nowej ustawy przewiduje przeniesienie tego uregulowania z rozporządzenia do ustawy. Projektowana regulacja uwzględnia orzeczenie ETS, które publikowaliśmy w 4 numerze „Biuletynu VAT” w sprawie Brzeziński (C-313/05).

Uzupełniono katalog podmiotów obowiązanych do złożenia zabezpieczenia akcyzowego. Dotąd katalog ten nie obejmował niezarejestrowanego handlowca i podatnika prowadzącego działalność gospodarczą nabywającego wyroby akcyzowe z akcyzą zapłaconą na terytorium państwa członkowskiego na potrzeby wykonywanej działalności gospodarczej na terytorium kraju. Obecna treść przepisu wymienia wszystkie podmioty obowiązane do złożenia zabezpieczenia akcyzowego, w tym podmiot pośredniczący.

Projekt zakłada, że nowa ustawa wejdzie w życie 1 stycznia 2008 r.

oprac. Magdalena Jabłecka

reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Piotr Skórski

Prawnik

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »