Niejasności związane z zasadami zaliczania wydatków poniesionych przy okazji spotkań biznesowych do kosztów uzyskania przychodów stanowią dla wielu przedsiębiorców istotne utrudnienie w prowadzeniu działalności gospodarczej.
Brak jasnych przepisów w zakresie kosztów reprezentacji
Źródłem problemów są przepisy dwóch ustaw o podatkach dochodowych, tj. ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2012 r. poz. 361) oraz ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397).
reklama
reklama
Z treści przepisów obu ustaw wynika, że kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, jednak nie zaliczają się do nich m.in. koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych. Nie ulega wątpliwości, że wydatki związane z reprezentacją nie są kosztami uzyskania przychodów, jednak ani we wspomnianych ustawach ani w żadnym innym akcie prawnym nie zostało zdefiniowane pojęcie reprezentacji i tym samym nie jest możliwe jednoznaczne ustalenie znaczenia „kosztów reprezentacji”. Zarówno organy, jak i sądy przy rozstrzyganiu spraw związanych z omawianym zagadnieniem posiłkują się słownikową definicją pojęcia reprezentacji, zgodnie z którą reprezentacja to okazałość, wystawność w czyimś sposobie życia, związana ze stanowiskiem, pozycją społeczną.
Wydatki na reprezentację w kosztach - korzystny wyrok NSA
Zapraszamy na forum o podatku CIT
Przedsiębiorcy mający wątpliwości odnośnie kwalifikacji wydatków poniesionych w związku ze spotkaniami biznesowymi, zwracają się do organów podatkowych o udzielenie indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego. Z treści indywidualnych interpretacji wynika niejednokrotnie, że podstawowym kryterium decydującym o tym czy spotkanie kontrahentów cechowało się wystawnością, a więc czy jest związane z reprezentacją, jest miejsce spotkania.
Wydatki z tytułu spotkań biznesowych - stanowisko organów podatkowych
Organy podatkowe stoją często na stanowisku, że wydatki poniesione z tytułu spotkania z kontrahentem w siedzibie jednego z przedsiębiorców nie stanowią kosztów reprezentacji nawet wówczas, gdy na takie spotkanie został zamówiony catering, natomiast kawa wypita w restauracji mieści się w zakresie pojęcia reprezentacji. W ocenie organów poczęstunek w restauracji wiąże się z budowaniem pozytywnego wizerunku przedsiębiorcy nawet w przypadku, gdy charakter spotkania mieści się w ramach standardowych relacji pomiędzy przedsiębiorcami. Żeby zaliczenie tego rodzaju wydatków do kosztów uzyskania przychodów było możliwe, spotkanie kontrahentów powinno mieć na celu wyłącznie załatwienie spraw służbowych niezwiązanych z kwestiami dotyczącymi wizerunku przedsiębiorcy. Jednak wątpliwym jest aby rozdzielenie tych dwóch sfer w kontaktach między przedsiębiorcami było w ogóle możliwe.