REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczać VAT w komisie

Magdalena Miklewska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o VAT wprowadziła zmiany w zasadach wystawiania faktur w obrocie komisowym. Jak prawidłowo obliczać obrót komisowy?

Umowa komisu polega na przyjęciu przez komisanta zlecenia zobowiązania się za wynagrodzeniem w postaci prowizji, w zakresie działalności swego przedsiębiorstwa, do kupna lub sprzedaży rzeczy ruchomych na rachunek dającego zlecenie (komitenta), lecz w imieniu własnym. Roszczenie o zapłatę prowizji komisant nabywa z chwilą, gdy komitent otrzymał rzecz (komis kupna) lub cenę (komis sprzedaży).

Autopromocja

Rodzaje komisu

Wyróżniamy dwa rodzaje umów komisu:

• komis zakupu - gdy komisant poszukuje i nabywa rzecz na rachunek komitenta,

• komis sprzedaży - gdy komisant, na zlecenie komitenta, sprzedaje rzecz do niego należącą.

Komis traktowany jest w ustawie o VAT jako dostawa towarów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dostawę w komisie sprzedaży reguluje przepis art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT. Według tego przepisu dostawą towarów jest również wydanie towarów na podstawie umowy komisu między komitentem a komisantem, jak również wydanie towarów przez komisanta osobie trzeciej. Zatem czynnością opodatkowaną będzie zarówno wstawienie towarów do komisu, jak i komisowa sprzedaż tych towarów.

Dostawę w komisie zakupu reguluje natomiast przepis art. 7 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT.

Zgodnie z jego brzmieniem dostawą towarów jest również wydanie towarów komitentowi przez komisanta na podstawie umowy komisu, jeżeli komisant zobowiązany był do nabycia rzeczy na rachunek komitenta.

Obowiązek podatkowy w komisie

W przypadku wydania towarów przez komitenta na rzecz komisanta obowiązek podatkowy powstaje z chwilą otrzymania przez komitenta zapłaty za wydany towar, nie później jednak niż w ciągu 30 dni od dostawy towarów dokonanej przez komisanta. W tym zakresie nowelizacja ustawy o VAT nie wprowadziła żadnych zmian.

Przykład

Spółka z o.o. oddała 4 stycznia 2009 r. swoje towary do komisu. Komisant dokonał ich sprzedaży 30 stycznia 2009 r. Jednak rozliczenie finansowe między komisantem a spółką nastąpiło dopiero 3 marca 2009 r. Obowiązek podatkowy u komitenta powstał zatem 1 marca 2009 r. Spółka obowiązana jest wykazać sprzedaż towarów w deklaracji za marzec.

Ustawodawca wraz z powstaniem obowiązku podatkowego nierozerwalnie łączy konieczność wystawienia faktury VAT ze sprzedażą komisową. Otóż zgodnie z nowym przepisem § 11 rozporządzenia z 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług - w przypadkach określonych w art. 19 ust. 10, ust. 13 pkt 1-5 i 7-11, ust. 16a oraz ust. 16b ustawy, fakturę wystawia się nie później niż z chwilą powstania obowiązku podatkowego.

Faktury te nie mogą być wystawione wcześniej niż 30 dnia przed powstaniem obowiązku podatkowego.

A zatem po zmianie przepisów - w przypadku wydania towarów przez komitenta na rzecz komisanta - komitent fakturę wystawia nie później niż z chwilą powstania obowiązku podatkowego i nie wcześniej niż 30 dnia przed powstaniem obowiązku podatkowego.

Przykład

Komitent wydał towar na rzecz komisanta 10 stycznia 2009 r. Zapłatę otrzymał 12 stycznia 2009 r. W przypadku wydania towarów przez komitenta na rzecz komisanta obowiązek podatkowy powstaje z chwilą otrzymania przez komitenta zapłaty za wydany towar, nie później jednak niż w ciągu 30 dni od dostawy towarów dokonanej przez komisanta. Zatem skoro komitent otrzymał zapłatę za towar 12 stycznia, w tym też dniu powstał obowiązek podatkowy. Po zmianie przepisów komitent wystawi fakturę 12 stycznia 2009 r.

Gdyby tej zapłaty nie otrzymał, obowiązek powstałby dopiero nie później niż 30 dnia od dnia dostawy towaru dokonanej przez komisanta, czyli sprzedaży towaru osobie trzeciej. Zakładając, że do sprzedaży doszło 20 stycznia 2009 r., obowiązek podatkowy u komitenta powstanie nie później niż 19 lutego 2009 r.

Zasady wystawiania faktur przez komisanta pozostały bez zmian. Powinni ją wystawić najpóźniej 7 dnia od dnia wydania towarów kupującemu. U komisanta obowiązek podatkowy będzie powstawał:

1) jeśli kupującym jest osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej - z chwilą wydania towarów

2) jeśli kupującym jest podmiot prowadzący działalność gospodarczą - z chwilą wystawienia faktury, nie później niż 7 dnia od dnia wydania towarów.

Podstawa opodatkowania

Podstawa opodatkowania dostaw towarów odbywających się w ramach umowy komisu jest określona inaczej dla każdego rodzaju dostawy:

• w przypadku wydania towarów przez komisanta osobie trzeciej - podstawę opodatkowania stanowi kwota należna z tytułu dostawy towarów, pomniejszona o kwotę podatku;

• w przypadku dostawy towarów nabytych przez komisanta na rzecz komitenta - podstawę opodatkowania stanowi kwota należna wraz z kwotą prowizji, pomniejszona o kwotę podatku;

• jeżeli natomiast towary zostały wydane między komitentem a komisantem, to podstawę opodatkowania stanowi kwota należna pomniejszona o kwotę prowizji komisanta, pomniejszona o kwotę podatku.

Opodatkowanie marży

W przypadku prowadzenia działalności w formie komisu możliwe jest stosowanie opodatkowania według procedury marży. Podatnik może dokonać wyboru sposobu rozliczania VAT z tytułu dokonywanych dostaw towarów. Może wybrać bowiem opodatkowanie marży bądź zasady ogólne rozliczenia VAT.

Przepis art. 120 ust. 4 ustawy o VAT stanowi, że w przypadku podatnika wykonującego czynności polegające na dostawie towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków nabytych uprzednio przez tego podatnika dla celów prowadzonej działalności lub importowanych w celu odprzedaży, podstawą opodatkowania podatkiem jest marża stanowiąca różnicę między całkowitą kwotą, którą ma zapłacić nabywca towaru, a kwotą nabycia, pomniejszoną o kwotę podatku.

Przy czym warunkiem zastosowania opodatkowania marży jest, aby przedmiotem transakcji były towary używane, przy zakupie których nie przysługiwało prawo rozliczenia VAT naliczonego.

Od 1 grudnia 2008 r. w przypadku świadczeń opodatkowanych w sposób szczególny (według marży) ustawodawca wprowadził zasadę, że w miejsce oznaczenia „FAKTURA VAT” stosuje się oznaczenie „FAKTURA VAT marża” lub umieszcza się odesłanie odpowiednio do:

a) przepisów art. 119 ustawy lub art. 306 dyrektywy,

b) przepisów art. 120 ustawy lub art. 313 dyrektyw.

Do tej pory faktura dokumentująca sprzedaż od marży musiała mieć oznaczenie VAT marża. Według nowych regulacji na fakturze dokumentującej sprzedaż od marży może być wpisane:

1) tylko oznaczenie Faktura VAT marża;

2) tylko przepis, na podstawie którego stosowana jest marża;

3) zarówno oznaczenie Faktura VAT marża, jak i przepis, na podstawie którego stosowana jest marża.

Ponadto faktura VAT marża powinna zawierać:

1) imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy;

2) numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy;

3) numer kolejny faktury oznaczonej jako „FAKTURA VAT”;

4) dzień, miesiąc i rok wystawienia faktury, a w przypadku gdy data ta różni się od daty sprzedaży, również datę sprzedaży; w przypadku sprzedaży o charakterze ciągłym podatnik może podać na fakturze miesiąc i rok dokonania sprzedaży, pod warunkiem podania daty wystawienia faktury;

5) nazwę (rodzaj) towaru lub usługi;

6) miarę i ilość sprzedanych towarów lub zakres wykonanych usług;

7) kwotę należności ogółem wraz z należnym podatkiem.

Eksport towarów za pośrednictwem komisu

W eksporcie towarów za pośrednictwem komisu prawo do zastosowania stawki 0 proc. będzie przysługiwało wyłącznie komisantowi. Komitent będzie musiał do tej sprzedaży zastosować odpowiednią stawkę krajową.

• art. 7 ust. 1 pkt 3 i 4, art. 19 ust. 16a, art. 30 ust. 1 pkt 2 i 3, art. 120 ust. 4 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 209, poz. 1320

• § 5 ust. 8, § 11 rozporządzenia Ministra Finansów z 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 212, poz. 1337

Magdalena Miklewska

ekspert w zakresie VAT

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek od kryptowalut 2024. Jak rozliczyć?

Kiedy należy zapłacić podatek, a kiedy kryptowaluty pozostają neutralne podatkowo? Co podlega opodatkowaniu? Jaki PIT trzeba złożyć?

KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

KSeF z dużym poślizgiem. Przedsiębiorcy i cała branża księgowa to odczują. Jak?

Decyzja ministerstwa o przesunięciu KSeF o prawie 2 lata jest niekorzystna z punktu widzenia polskich firm. Znacznie opóźni rewolucję cyfrową i wzrost konkurencyjności krajowych przedsiębiorców. Wymagać będzie także poniesienia dodatkowych kosztów przez firmy, które już zainwestowały w odpowiednie technologie i przeszkolenie personelu. Wielu dostawców oprogramowania do fakturowania i prowadzenia księgowości może zostać zmuszonych do ponownej integracji systemów. Taką opinię wyraził Rafał Strzelecki, CEO CashDirector S.A.

Kto nie poniesie kary za brak złożenia PIT-a do 30 kwietnia?

Ministerstwo Finansów informuje, że do 30 kwietnia 2024 r. podatnicy mogą zweryfikować i zmodyfikować lub zatwierdzić swoje rozliczenia w usłudze Twój e-PIT. Jeżeli podatnik nie złoży samodzielnie zeznania PIT-37 i PIT-38 za 2023 r., to z upływem 30 kwietnia zostanie ono automatycznie zaakceptowane przez system. Dzięki temu PIT będzie złożony w terminie nawet jeżeli podatnik nie podejmie żadnych działań. Ale dotyczy to tylko tych dwóch zeznań. Pozostałe PIT-y trzeba złożyć samodzielnie najpóźniej we wtorek 30 kwietnia 2024 r. Tego dnia urzędy skarbowe będą czynne do godz. 18:00.

Ekonomiczne „odkrycia” na temat WIBOR-u [polemika]

Z uwagą zapoznaliśmy się z artykułem Pana K. Szymańskiego „Kwestionowanie kredytów opartych o WIBOR, jakie argumenty można podnieść przed sądem?”, opublikowanym 16 kwietnia 2024 r. na portalu Infor.pl. Autor, jako analityk rynków finansowych, dokonuje przełomowego „odkrycia” – stwierdza niereprezentatywność WIBOR-u oraz jego spekulacyjny charakter. Jest to jeden z całej serii artykułów ekonomistów (zarówno K. Szymańskiego, jak i innych), którzy działając ramię w ramię z kancelariami prawnymi starają się stworzyć iluzję, że działający od 30 lat wskaźnik referencyjny nie działa prawidłowo, a jego stosowanie w umowach to efekt zmowy banków, której celem jest osiągnięcie nieuzasadnionych zysków kosztem konsumentów. Do tego spisku, jak rozumiemy, dołączyli KNF, UOKiK i sądy, które to instytucje jednoznacznie potwierdzają prawidłowość WIBOR-u.

Przedsiębiorca uiści podatek tylko gdy klient mu zapłaci. Tak będzie działał kasowy PIT. Od kiedy? Pod jakimi warunkami?

Resort finansów przygotował właśnie projekt nowelizacji ustawy o PIT oraz ustawy o ryczałcie ewidencjonowanym. Celem tej zmiany jest wprowadzenie od 2025 roku kasowej metody rozliczania podatku dochodowego, polegającej na tym, że przychód- podatkowy będzie powstawał w dacie zapłaty za fakturę. Z metody kasowej będą mogli korzystać przedsiębiorcy, którzy rozpoczynają działalność oraz ci, których przychody z działalności gospodarczej w roku poprzednim nie przekraczały 250 tys. euro.

Minister Domański o przyszłości KSeF. Nowe daty uruchomienia zostały wyznaczone

Minister finansów Andrzej Domański wypowiedział się dziś o audycie Krajowego Systemu e-Faktur i przyszłości KSeF. Zmiany legislacyjne w KSeF to będzie proces podzielony na dwa etapy.

Panele fotowoltaiczne - obowiązek podatkowy w akcyzie [część 2]

W katalogu czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą znajduje się również przypadek konsumpcji. Chodzi tutaj o zużycie energii elektrycznej przez podmiot posiadający koncesję jak i przez podmiot, który koncesji nie posiada, ale zużywa wytworzoną przez siebie energię elektryczną.

KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

Globalny podatek minimalny - zasady GloBE również w Polsce. Przedsiębiorstwa będą musiały dostosować swoje procedury rachunkowe i podatkowe

System globalnego podatku minimalnego (zasad GloBE) zawita do Polski. Przedsiębiorstwa będą musiały dostosować swoje procedury wewnętrzne, w szczególności dotyczące gromadzenia informacji rachunkowych i podatkowych.

REKLAMA