| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Aktualności > Inwentaryzacja w księgach rachunkowych

Inwentaryzacja w księgach rachunkowych

Jednym z podstawowych warunków wiernego przedstawienia obrazu firmy w sprawozdaniu finansowym jest prawidłowo przeprowadzona inwentaryzacja składników majątkowych i ich wycena. Ważne zatem, aby przed jej rozpoczęciem zapoznać się ze wskazówkami, jak, kiedy i w jaki sposób uporać się z tym obowiązkiem. Warto też zwrócić uwagę, jakie korzyści danej firmie przynosi ten obowiązek.

Warto dodać, że inną już metodą – drogą weryfikacji, w myśl art. 26 ust. 1 pkt 3 ustawy o rachunkowości, powinna odbyć się inwentaryzacja należności wątpliwych. Ustawa nie zawiera jednak definicji, co to są należności wątpliwe. Dokonując analizy poszczególnych jej przepisów, należy wysnuć wniosek, że należności te to uprzednio niekwestionowane przez dłużnika, a więc bezsporne, należności jednostki, których spłata na dzień inwentaryzacji stoi pod znakiem zapytania, w związku z czym należy dokonać od nich odpisów aktualizujących (zgodnie z art. 35b ust. 1 ustawy o rachunkowości). Należności wątpliwe to przede wszystkim:
• należności od dłużników postawionych w stan likwidacji lub upadłości,
• należności od dłużników, w przypadku oddalenia lub umorzenia wniosku o zgłoszenie upadłości, jeżeli majątek dłużnika nie wystarcza na zaspokojenie kosztów postępowania upadłościowego,
• należności, z których zapłatą dłużnik zalega, ocena zaś jego sytuacji gospodarczej i finansowej wskazuje, że spłata należności w umownej kwocie nie jest prawdopodobna.
Warto dodać, że nie ma przeszkód, aby jednostka podjęła próbę inwentaryzowania takich należności drogą uzgodnienia stanu tych należności z dłużnikiem.
Kompensata niedoborów z nadwyżkami
Kiedy mamy do czynienia z niedoborami zawinionymi, a kiedy nie? Kiedy można dokonać kompensaty niedoborów z nadwyżkami i kto podejmuje decyzję w tej sprawie?
Wszelkie rozbieżności między dokumentami inwentaryzacyjnymi a księgami oznaczają wystąpienie różnic inwentaryzacyjnych, które należy wyjaśnić, odpowiednio rozliczyć i zaksięgować, aby doprowadzić do stanu zgodności ksiąg rachunkowych ze stanem rzeczywistym, ustalonym w toku inwentaryzacji. Różnice inwentaryzacyjne mogą mieć charakter niedoborów albo nadwyżek. Z niedoborem mamy do czynienia wówczas, gdy stan rzeczywisty jest niższy od stanu ewidencyjnego, natomiast w odwrotnej sytuacji występuje nadwyżka. Niedobory dzielimy na niezawinione i zawinione. Do zawinionych zaliczamy takie niedobory, które powstały z winy osób materialnie odpowiedzialnych lub innych osób wskutek niedbalstwa, nadużyć, braku właściwego zabezpieczenia itp. Niedobory zawinione dzielimy na:
• niedobory bezsporne – osoba winna wyraża zgodę na ich pokrycie,
• niedobory sporne – osoba winna nie wyraża zgody na ich pokrycie; wówczas kierownik jednostki podejmuje decyzję, czy zalicza dany niedobór do niedoborów dochodzonych czy niedoborów niedochodzonych; przy czym w przypadku pierwszej ze wskazanych grupy niedoborów, spór kierowany jest na drogę sądową; w przypadku natomiast niedoborów niedochodzonych właściciel (kierownik jednostki) rezygnuje z takiej formy rozstrzygnięcia sporu, godząc się z poniesieniem straty albo stosując, w stosunku do osoby obwinionej, sankcje przewidziane w wewnętrznym regulaminie jednostki.
reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Mariusz Stelmaszczyk

Adwokat

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »