REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jest ulga na zakupy ratalne

REKLAMA

Wydatek związany z zakupionym urządzeniem gazowym możemy odliczyć w ramach ulgi remontowej nawet wtedy, gdy kupiliśmy je na raty i do tej pory nie zapłaciliśmy całości należnej kwoty.

Wielu podatników w ubiegłym roku dokonało kosztownych wydatków na urządzenia, które rozporządzenie określające wydatki podlegające rozliczeniu w ramach ulgi remontowej zalicza do nadających się do odliczenia. Mogły to być np. gazowe grzejniki ciepłej wody, urządzenia lub systemy służące poprawie bezpieczeństwa użytkowników gazu czy gazomierze indywidualne.

Część osób, która zdecydowała się na taki zakup, wybrała ratalny sposób zapłaty. Teraz – w trakcie rozliczania PIT za poprzedni rok – zadają sobie pytanie, w jaki sposób mogą odliczyć poniesione wydatki i czy w ogóle jest to możliwe. Podatnicy mają wątpliwości, czy w rocznym zeznaniu podatkowym od osób fizycznych za rok 2005 można odliczyć 19 proc. od kwoty brutto wynikającej z faktury czy należy odliczyć jedynie 19 proc. od kwoty raty zapłaconej w 2005 roku.

WAŻNE
Zgodnie z przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych poniesiony wydatek na urządzenie, które może podlegać odliczeniu na podstawie odrębnych przepisów, można odliczyć od podatku za rok 2005 w kwocie ustalonej na podstawie faktury, mimo że płatność realizowana jest w ratach.

Potwierdzenie wydatków

Jak wiadomo, odpowiednim dokumentem potwierdzającym poniesione wydatki jest faktura. Podatek dochodowy, obliczony zgodnie z art. 27 według skali podatkowej, zmniejsza się na zasadach określonych w ust. 2-15, jeżeli w roku podatkowym podatnik poniósł wydatki na własne potrzeby mieszkaniowe przeznaczone na remont i modernizację lokalu mieszkalnego zajmowanego na podstawie tytułu prawnego do lokalu mieszkalnego oraz wpłaty na wyodrębniony fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej lub wspólnoty mieszkaniowej utworzonych na podstawie odrębnych przepisów. Wynika to z przepisu art. 27a ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2000 r. nr 14, poz. 176 z późn. zm.), w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2003 roku.

Na podstawie faktury

Przepisy wspomnianej ustawy przewidują możliwość skorzystania z ulgi remontowej poprzez odliczenie od podatku faktycznie poniesionych wydatków. Wydatki takie ustala się na podstawie faktury wystawionej wyłącznie przez podatnika VAT, niekorzystającego ze zwolnienia, lub dowodu odprawy celnej, a w przypadku wpłat na wyodrębniony fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej lub wspólnoty mieszkaniowej na podstawie dowodu wpłaty.

Podstawowymi warunkami korzystania z tego odliczenia jest posiadanie tytułu prawnego do remontowanego budynku lub lokalu oraz poniesienie wydatku, który kwalifikowany jest jako wydatek podlegający odliczeniu od podatku z tego tytułu.

WAŻNE
Na fakturze VAT stwierdzającej poniesienie wydatków na remont lub modernizację nie musi być umieszczony NIP nabywcy. Bez tego numeru faktura też jest ważna. Trzeba jedynie dopilnować, by wynikająca z faktury tożsamość podatnika, który korzysta z ulgi, nie budziła wątpliwości. To samo zastrzeżenie dotyczy celu i wysokości wydatku.

Podstawę do odliczenia od podatku ponoszonych wydatków na cele mieszkaniowe stanowią faktury stwierdzające poniesienie przez podatnika wydatku z tego tytułu w pełnej wysokości wynikającej z faktury, nie zaś kwota faktycznie zapłaconych w danym roku podatkowym rat kredytu, zaciągniętego na sfinansowanie tychże wydatków. Źródło finansowania wydatków ponoszonych na remont i modernizację lokalu (budynku) mieszkalnego pozostaje bez wpływu na możliwość ich odliczania od podatku dochodowego od osób fizycznych.

Potwierdzają to również organy podatkowe, m.in. postanowienie naczelnika Urzędu Skarbowego Wrocław – Śródmieście z 6 lutego 2006 r. (nr PD II 415/1/51/05).

Edyta Wereszczyńska
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek od kryptowalut 2024. Jak rozliczyć?

Kiedy należy zapłacić podatek, a kiedy kryptowaluty pozostają neutralne podatkowo? Co podlega opodatkowaniu? Jaki PIT trzeba złożyć?

KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

KSeF z dużym poślizgiem. Przedsiębiorcy i cała branża księgowa to odczują. Jak?

Decyzja ministerstwa o przesunięciu KSeF o prawie 2 lata jest niekorzystna z punktu widzenia polskich firm. Znacznie opóźni rewolucję cyfrową i wzrost konkurencyjności krajowych przedsiębiorców. Wymagać będzie także poniesienia dodatkowych kosztów przez firmy, które już zainwestowały w odpowiednie technologie i przeszkolenie personelu. Wielu dostawców oprogramowania do fakturowania i prowadzenia księgowości może zostać zmuszonych do ponownej integracji systemów. Taką opinię wyraził Rafał Strzelecki, CEO CashDirector S.A.

Kto nie poniesie kary za brak złożenia PIT-a do 30 kwietnia?

Ministerstwo Finansów informuje, że do 30 kwietnia 2024 r. podatnicy mogą zweryfikować i zmodyfikować lub zatwierdzić swoje rozliczenia w usłudze Twój e-PIT. Jeżeli podatnik nie złoży samodzielnie zeznania PIT-37 i PIT-38 za 2023 r., to z upływem 30 kwietnia zostanie ono automatycznie zaakceptowane przez system. Dzięki temu PIT będzie złożony w terminie nawet jeżeli podatnik nie podejmie żadnych działań. Ale dotyczy to tylko tych dwóch zeznań. Pozostałe PIT-y trzeba złożyć samodzielnie najpóźniej we wtorek 30 kwietnia 2024 r. Tego dnia urzędy skarbowe będą czynne do godz. 18:00.

Ekonomiczne „odkrycia” na temat WIBOR-u [polemika]

Z uwagą zapoznaliśmy się z artykułem Pana K. Szymańskiego „Kwestionowanie kredytów opartych o WIBOR, jakie argumenty można podnieść przed sądem?”, opublikowanym 16 kwietnia 2024 r. na portalu Infor.pl. Autor, jako analityk rynków finansowych, dokonuje przełomowego „odkrycia” – stwierdza niereprezentatywność WIBOR-u oraz jego spekulacyjny charakter. Jest to jeden z całej serii artykułów ekonomistów (zarówno K. Szymańskiego, jak i innych), którzy działając ramię w ramię z kancelariami prawnymi starają się stworzyć iluzję, że działający od 30 lat wskaźnik referencyjny nie działa prawidłowo, a jego stosowanie w umowach to efekt zmowy banków, której celem jest osiągnięcie nieuzasadnionych zysków kosztem konsumentów. Do tego spisku, jak rozumiemy, dołączyli KNF, UOKiK i sądy, które to instytucje jednoznacznie potwierdzają prawidłowość WIBOR-u.

Przedsiębiorca uiści podatek tylko gdy klient mu zapłaci. Tak będzie działał kasowy PIT. Od kiedy? Pod jakimi warunkami?

Resort finansów przygotował właśnie projekt nowelizacji ustawy o PIT oraz ustawy o ryczałcie ewidencjonowanym. Celem tej zmiany jest wprowadzenie od 2025 roku kasowej metody rozliczania podatku dochodowego, polegającej na tym, że przychód- podatkowy będzie powstawał w dacie zapłaty za fakturę. Z metody kasowej będą mogli korzystać przedsiębiorcy, którzy rozpoczynają działalność oraz ci, których przychody z działalności gospodarczej w roku poprzednim nie przekraczały 250 tys. euro.

Minister Domański o przyszłości KSeF. Nowe daty uruchomienia zostały wyznaczone

Minister finansów Andrzej Domański wypowiedział się dziś o audycie Krajowego Systemu e-Faktur i przyszłości KSeF. Zmiany legislacyjne w KSeF to będzie proces podzielony na dwa etapy.

Panele fotowoltaiczne - obowiązek podatkowy w akcyzie [część 2]

W katalogu czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą znajduje się również przypadek konsumpcji. Chodzi tutaj o zużycie energii elektrycznej przez podmiot posiadający koncesję jak i przez podmiot, który koncesji nie posiada, ale zużywa wytworzoną przez siebie energię elektryczną.

KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

Globalny podatek minimalny - zasady GloBE również w Polsce. Przedsiębiorstwa będą musiały dostosować swoje procedury rachunkowe i podatkowe

System globalnego podatku minimalnego (zasad GloBE) zawita do Polski. Przedsiębiorstwa będą musiały dostosować swoje procedury wewnętrzne, w szczególności dotyczące gromadzenia informacji rachunkowych i podatkowych.

REKLAMA