| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Aktualności > Ekologiczny w nowej wersji

Ekologiczny w nowej wersji

Ministerstwo Finansów w nowej wersji podatku ekologicznego od samochodów wprowadziło wyższe wartości norm euro, które stanowią podstawę do wyliczenia tego podatku. Ma to przynieść budżetowi 1,2 mld zł, zamiast zakładanych 890 mln zł.


Projekt podatku ekologicznego, który został we wtorek zaakceptowany przez rząd, został nieznacznie zmodyfikowany w porównaniu z pierwotną wersją. Wzór na wyliczenie podatku pozostał taki sam. Podatek ekologiczny od samochodów osobowych zależeć ma od pojemności skokowej silnika, wartości normy euro oraz waloryzowanej stawki podatku, która obecnie wynosi 500 zł. Dla norm euro w ustawie przyjęto określone wartości, które w porównaniu z pierwotnym projektem zostały podwyższone. I tak dla normy euro 3 wartość wynosi 2 (poprzednio – 1,8), dla euro 2 wartość wynosi 4 (poprzednio – 2,8), dla euro 1 wartość wynosi 8 (poprzednio – 7,3). Ministerstwo prognozuje, że wprowadzenie podatku ekologicznego zahamuje napływ samochodów starszych na korzyść samochodów spełniających normy euro 2 i wyższe, czyli samochodów wyprodukowanych od 1996 roku. Ma to przynieść budżetowi 900 mln zł przy zakładanym sprowadzeniu z zagranicy 150 tys. aut używanych oraz 302,5 mln zł przy zakładanej sprzedaży nowych aut w kraju na poziomie 235 tys. Razem z podatku ekologicznego resort finansów spodziewa się uzyskać około 1,2 mld zł, przy jednoczesnym zmniejszeniu dochodów z VAT i akcyzy od samochodów w wysokości około 984 mln zł.

Projekt przewiduje obniżkę podatku dla samochodów zarejestrowanych wcześniej za granicą (sprowadzanych aut używanych). We wcześniejszej wersji projektu określono dość znaczne obniżki podatku w przypadku samochodów zarejestrowanych za granicą i sprowadzanych do Polski. W obecnym projekcie obniżki te zostały znacząco zmniejszone, a wyliczenie ich zostało utrudnione poprzez wprowadzenie skomplikowanych wzorów.

Podatek ekologiczny będzie płacony od samochodów osobowych i samochodów o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony, z wyjątkami określonymi w ustawie. Opodatkowaniu będą podlegały samochody rejestrowane po raz pierwszy w kraju i to nabywcy muszą złożyć wypełnioną przez siebie deklarację w ciągu 14 dni od wydania dokumentu czasowego dopuszczenia samochodu do ruchu.

ŁĄCZNY DOCHÓD Z PODATKU EKOLOGICZNEGO
302,5 mln zł – od samochodów osobowych nowych
900 mln zł – od samochodów osobowych używanych

GP RADZI
Jeśli zamierzasz sprowadzić z zagranicy używany samochód osobowy, to zrób to teraz, bo po wejściu w życie nowej ustawy będziesz musiał zapłacić podatek ekologiczny.
Podatek ekologiczny ma zastąpić akcyzę na samochody. Wiąże się z tym wiele nowych obowiązków dla podatników. Obecnie w przypadku zakupu nowego samochodu od producenta czy dealera podatek akcyzowy jest zawarty w cenie i nabywca nie musi sam opłacać akcyzy i składać deklaracji. Inaczej jest, gdy samochód zostanie sprowadzony z innego kraju UE. Wtedy nabywca musi złożyć deklarację, wyliczyć akcyzę i zapłacić podatek we właściwym urzędzie celnym.

Bogdan Świąder

reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Andrzej Wójcik

Doradca techniczny firmy Altax

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »