| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | WIDEOAKADEMIA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Aktualności > Spada liczba kontroli podatkowych ale rośnie ich efektywność

Spada liczba kontroli podatkowych ale rośnie ich efektywność

Ministerstwo Finansów przekazało 4 sierpnia 2015 r. statystyki kontroli podatkowych za lata 2007-2014. Jak wskazuje resort finansów, między 2007 a 2014 rokiem liczba kontroli nie wykazujących uszczupleń (zwanych potocznie „nękaniem uczciwych”) spadła o 72% (z niemal 130 tys. do nieco ponad 35 tys.), co więcej spadała systematycznie w tych latach.

Ta liczba kontroli nie wykazujących uszczupleń wynika z dodania liczby kontroli podatkowych negatywnych (w których nie stwierdzono żadnych błędów podatnika - ani formalnych, ani niezapłaconych podatków) i liczby kontroli, w których stwierdzono wyłącznie błędy formalne.

Liczba kontroli wykazujących uszczuplenie (niezapłacone podatki i inne należności budżetowe) wahała się w latach 2007-2014 między 33 tys. a 48 tys. a w samym 2014 roku wyniosła 42 tys.

Rok

Ogółem przeprowadzone kontrole podatkowe

w tym

Liczba kontroli podatkowych negatywnych

Liczba kontroli, w których stwierdzono wyłącznie błędy formalne

Liczba kontroli, w których stwierdzono niezapłacenie podatku (pozytywne, w których ujawniono nieprawidłowości skutkujące uszczupleniem należności budżetowych)

1

2

3

4

5

2007

163 270

73 043

54 681

35 546

2008

141 684

63 402

45 199

33 083

2009

129 682

56 649

40 016

33 017

2010

124 915

46 560

38 476

39 879

2011

130 953

40 979

44 003

45 971

2012

117 117

35 658

33 274

48 185

2013

99 734

29 270

27 077

43 387

2014

77 501

17 678

17 892

41 931

Widać wyraźnie, że administracja podatkowa lepiej typuje podatników do kontroli. Rośnie bowiem od 2007 roku liczba kontroli pozytywnych (które ujawniły nieprawidłowości skutkujące uszczupleniem należności budżetowych) przy spadku liczby wszystkich kontroli.

50 Ściąg Księgowego z aktualizacją online

Już w lutym 2015 r., komentując wcześniejsze statystyki kontroli podatkowych wiceminister finansów Jacek Kapica twierdził:

Zależy nam, aby tak jak w przypadku kontroli celnych czy skarbowych, także działania administracji podatkowej były skuteczne w 70-80 proc. Do tego celu zmierzamy, zmniejszając liczbę kontroli i kierując je na podatników, którzy unikają rzetelnego rozliczania się z fiskusem. Chcemy ukierunkować nasz aparat na tych, którzy z premedytacją nie płacą podatków, a nie tych, którzy pomylili się w rozliczeniu.

Również plany kontroli na 2015 rok przewidywały znaczące ograniczenie ogólnej liczby kontroli i jednoczesny wzrost liczby kontroli trafnych.

Wdrażanie planu kontroli dla administracji podatkowej przy założeniu mniejszej ingerencji wobec rzetelnych podatników  to obecnie priorytet Ministerstwa Finansów.

Strategia rozwoju Administracji Podatkowej na lata 2016-2020

Co i kogo kontroluje administracja podatkowa w 2015 roku

Z przygotowanego i realizowanego przez Ministerstwo Finansów Krajowego Planu Działań Administracji Podatkowej na 2015 rok wynika, że branżami najwyższego ryzyka kontroli podatkowej i skarbowej są: doradztwo i inne usługi niematerialne, produkcja materiałów budowlanych i usługi budowlane, działalność agentów sprzedaży towarów, nieruchomości, handel hurtowy pozostały, produkcja i obrót metalami i produktami metalowymi, paliwa, recykling, motoryzacja, transport i logistyka, e-handel i usługi informatyczne, produkcja i handel elektroniką. Ministerstwo Finansów nazywa te branże "podobszarami najwyższego ryzyka", bo w nich najłatwiej spotkać podatników świadomie lub nieświadomie naruszających przepisy wskutek czego nie płacą oni podatków i innych należności publicznoprawnych. W tych branżach są też stwierdzane podczas kontroli podatkowych najwyższe kwoty uszczupleń.

VAT po zmianach od 1 lipca 2015 r.

Co będzie kontrolował fiskus w 2015 roku

Jak wskazuje Ministerstwo Finansów obszarem najbardziej zagrożonym wystąpieniem nieprawidłowości jest podatek od towarów i usług (VAT), w którym ujawniane nieprawidłowości dotyczą najczęściej:

- odliczania podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakup towarów i usług, z tytułu których podatnikowi nie przysługuje prawo do odliczenia,

- niewykazywania do opodatkowania przychodów wynikających z wystawionych faktur,

- ewidencjonowania faktur zakupu niemających związku z osiąganym przychodem,

- dokonywania czynności sprzedaży z pominięciem kasy rejestrującej,

- błędnego określenia momentu powstania obowiązku podatkowego,

- dokonywania czynności sprzedaży bez wystawiania faktur,

- nieskładania wymaganych przepisami prawa deklaracji podatkowych przez podatników prowadzących działalność gospodarczą,

- ewidencjonowania faktur dokumentujących fikcyjne transakcje zakupu wystawione przez istniejące podmioty,

- nieprawidłowego określania okresu rozliczeniowego, w którym powstaje prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług.

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Wojewódka i Wspólnicy Sp. k. Kancelaria Prawa Pracy

Warszawska kancelaria specjalizująca się wyłącznie w pomocy pracodawcom w zakresie zbiorowego i indywidualnego prawa pracy oraz świadczeń pracowniczych

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »