REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wiążące interpretacje podatkowe

REKLAMA

W niektórych urzędach nawet w co piątym wniosku o wydanie wiążącej interpretacji podatkowej zdarzają się podstawowe błędy. Przede wszystkim brak jest wyczerpującego opisu stanu faktycznego i własnego stanowiska w sprawie. Często na wniosku nie ma także opłaty skarbowej. Odsetek wniosków, w których są błędy, waha się od 10 do 20 proc. Taki stan rzeczy spowodowany jest nieznajomością przepisów i niedbalstwem podatników - wynika z sondy przeprowadzonej w wybranych urzędach skarbowych przez "GP".

Od 1 stycznia br. podatnicy mają możliwość uzyskania w indywidualnej sprawie wiążącej interpretacji prawa podatkowego. Aby uzyskać wiążące stanowisko organu podatkowego, podatnik musi złożyć odpowiedni wniosek, w którym przedstawi stan faktyczny oraz własne stanowisko w sprawie (więcej na temat wiążących interpretacji w cyklu http://www.gazetaprawna.pl/interpretacje/ ).

Autopromocja

Po przeprowadzeniu sondy w wybranych urzędach skarbowych w Polsce okazało się, że w 10-20 proc. składanych wniosków występują podstawowe błędy. Jak powiedziała nam Bożena Reclik, zastępca naczelnika II US w Opolu, błędy proceduralne we wnioskach o wydanie wiążącej interpretacji prawa podatkowego niestety się zdarzają. – Są to błędy podstawowe, a mianowicie wniosek nie zawiera elementów wymienionych w art. 14 Ordynacji podatkowej. Przede wszystkim brak jest przedstawienia wyczerpującego stanu faktycznego i własnego stanowiska w sprawie. Zdarza się również, że brakuje opłaty skarbowej. Wniosków, które wymagają uzupełnienia, jest 10-20 proc. Taka sytuacja może wynikać z nieznajomości przepisów, bo akurat artykuł nakładający obowiązki na podatnika jest na tyle czytelny, że jest to kwestia nie interpretacji, lecz nieznajomości – dodała Bożena Reclik. Podobnie uważa Barbara Pośpiech, kierownik referatu orzecznictwa II US w Gdańsku, która jednocześnie zwróciła uwagę na fakt, że podatnicy wiedzą, że mogą wystąpić do urzędu z wnioskiem o interpretacje, ale nie czytają przepisów, które mówią o tym, co taki wniosek powinien zawierać, mimo że w urzędzie znajdują się karty informacyjne, co we wniosku zawrzeć. – Ale wiadomo, że taką kartę otrzyma podatnik, który przyjdzie do urzędu, a ten, który sam sporządza wniosek w domu, już takiej informacji nie ma – stwierdziła Barbara Pośpiech. Taka sama sytuacja jest w Kaliszu i Toruniu.

Co powinien zawierać wniosek

Zgodnie z przepisami Ordynacji podatkowej wniosek o wydanie wiążącej interpretacji prawa podatkowego musi:

• być pisemny
• zawierać wyczerpujący opis stanu faktycznego
• zawierać konkretne pytania
• zawierać stanowisko podatnika, czyli proponowaną przez niego wersję odpowiedzi na postawione pytania,
• być opłacony (naklejenie znaku opłaty skarbowej w wysokości 5 zł),
• zawierać wskazanie osoby, od której pochodzi, jej adres (miejsce zamieszkania lub pobytu, siedziby albo miejsca prowadzenia działalności) oraz NIP

Wzór wniosku opublikowaliśmy w „GP” z 10 stycznia br.
zobacz

Stefan Kobierski, kierownik referatu podatków pośrednich II US w Kaliszu, dodatkowo zauważył, że błędy we wnioskach wynikają prawdopodobnie z niedbalstwa podatników. – Jeżeli podatnik we wniosku powołuje się na art. 14 Ordynacji podatkowej, to musiał ten przepis przeczytać, a jest w nim wyraźnie napisane, co wniosek powinien zawierać – stwierdził.

Natomiast Bogusław Rochon, zastępca naczelnika I US w Toruniu, wyjaśnił, że w przypadku błędów we wnioskach urząd wzywa podatnika do jego uzupełnienia, choć często mimo wezwania podatnicy wniosków nie uzupełniają. – W naszym urzędzie rozstrzygnięć z uwagi na błędy było od stycznia do lutego br. siedem. Sześć z nich mimo wezwania nie zostało uzupełnionych. W jednym przypadku wniosek złożył nieuprawniony podmiot. W stosunku do wszystkich złożonych wniosków błędne wnioski stanowią 13 proc. – powiedział Bogusław Rochon.

Ewa Matyszewska
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek od kryptowalut 2024. Jak rozliczyć?

Kiedy należy zapłacić podatek, a kiedy kryptowaluty pozostają neutralne podatkowo? Co podlega opodatkowaniu? Jaki PIT trzeba złożyć?

KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

KSeF z dużym poślizgiem. Przedsiębiorcy i cała branża księgowa to odczują. Jak?

Decyzja ministerstwa o przesunięciu KSeF o prawie 2 lata jest niekorzystna z punktu widzenia polskich firm. Znacznie opóźni rewolucję cyfrową i wzrost konkurencyjności krajowych przedsiębiorców. Wymagać będzie także poniesienia dodatkowych kosztów przez firmy, które już zainwestowały w odpowiednie technologie i przeszkolenie personelu. Wielu dostawców oprogramowania do fakturowania i prowadzenia księgowości może zostać zmuszonych do ponownej integracji systemów. Taką opinię wyraził Rafał Strzelecki, CEO CashDirector S.A.

Kto nie poniesie kary za brak złożenia PIT-a do 30 kwietnia?

Ministerstwo Finansów informuje, że do 30 kwietnia 2024 r. podatnicy mogą zweryfikować i zmodyfikować lub zatwierdzić swoje rozliczenia w usłudze Twój e-PIT. Jeżeli podatnik nie złoży samodzielnie zeznania PIT-37 i PIT-38 za 2023 r., to z upływem 30 kwietnia zostanie ono automatycznie zaakceptowane przez system. Dzięki temu PIT będzie złożony w terminie nawet jeżeli podatnik nie podejmie żadnych działań. Ale dotyczy to tylko tych dwóch zeznań. Pozostałe PIT-y trzeba złożyć samodzielnie najpóźniej we wtorek 30 kwietnia 2024 r. Tego dnia urzędy skarbowe będą czynne do godz. 18:00.

Ekonomiczne „odkrycia” na temat WIBOR-u [polemika]

Z uwagą zapoznaliśmy się z artykułem Pana K. Szymańskiego „Kwestionowanie kredytów opartych o WIBOR, jakie argumenty można podnieść przed sądem?”, opublikowanym 16 kwietnia 2024 r. na portalu Infor.pl. Autor, jako analityk rynków finansowych, dokonuje przełomowego „odkrycia” – stwierdza niereprezentatywność WIBOR-u oraz jego spekulacyjny charakter. Jest to jeden z całej serii artykułów ekonomistów (zarówno K. Szymańskiego, jak i innych), którzy działając ramię w ramię z kancelariami prawnymi starają się stworzyć iluzję, że działający od 30 lat wskaźnik referencyjny nie działa prawidłowo, a jego stosowanie w umowach to efekt zmowy banków, której celem jest osiągnięcie nieuzasadnionych zysków kosztem konsumentów. Do tego spisku, jak rozumiemy, dołączyli KNF, UOKiK i sądy, które to instytucje jednoznacznie potwierdzają prawidłowość WIBOR-u.

Przedsiębiorca uiści podatek tylko gdy klient mu zapłaci. Tak będzie działał kasowy PIT. Od kiedy? Pod jakimi warunkami?

Resort finansów przygotował właśnie projekt nowelizacji ustawy o PIT oraz ustawy o ryczałcie ewidencjonowanym. Celem tej zmiany jest wprowadzenie od 2025 roku kasowej metody rozliczania podatku dochodowego, polegającej na tym, że przychód- podatkowy będzie powstawał w dacie zapłaty za fakturę. Z metody kasowej będą mogli korzystać przedsiębiorcy, którzy rozpoczynają działalność oraz ci, których przychody z działalności gospodarczej w roku poprzednim nie przekraczały 250 tys. euro.

Minister Domański o przyszłości KSeF. Nowe daty uruchomienia zostały wyznaczone

Minister finansów Andrzej Domański wypowiedział się dziś o audycie Krajowego Systemu e-Faktur i przyszłości KSeF. Zmiany legislacyjne w KSeF to będzie proces podzielony na dwa etapy.

Panele fotowoltaiczne - obowiązek podatkowy w akcyzie [część 2]

W katalogu czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą znajduje się również przypadek konsumpcji. Chodzi tutaj o zużycie energii elektrycznej przez podmiot posiadający koncesję jak i przez podmiot, który koncesji nie posiada, ale zużywa wytworzoną przez siebie energię elektryczną.

KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

Globalny podatek minimalny - zasady GloBE również w Polsce. Przedsiębiorstwa będą musiały dostosować swoje procedury rachunkowe i podatkowe

System globalnego podatku minimalnego (zasad GloBE) zawita do Polski. Przedsiębiorstwa będą musiały dostosować swoje procedury wewnętrzne, w szczególności dotyczące gromadzenia informacji rachunkowych i podatkowych.

REKLAMA